اهمیت سامانه یکپارچه دانشآموزی
سیدا چیست؟
فاز اول سامانه یکپارچه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش در سامانه سیدا تعبیه شده است که بخش کوچکی از یک مجموعه بزرگ است که در نهایت مقرر شده تا تمامی فعالیتهای مرتبط با سیستمهای دانش آموزی را پوشش دهد.
هدف این است که یک دانش آموز از ابتدای سنی که امر آموزش برای معنی پیدا میکند یعنی مقطع پیش دبستانی به این سامانه معرفی و برای وی پرونده تحصیلی، پرورش و بهداشتی تشکیل شده و سپس در طول سنوات متوالی تحصیل، مسائلی از نظر ارتقا پایه، ثبتنام، انتخاب واحد، درج نمرات، اخذ کارنامههای سالانه و … در این سامانه ثبت و کنترل شود.
در پایه دوازدهم، امور فارغ التحصیلی دانشآموزان، تأییدیه تحصیلی و گواهینامه پایان تحصیلات صادر و در نهایت به مراکز آموزش عالی و مراکز نظام وظیفه معرفی میشود.
نحوه ورود دانش آموزان به سایت سیدا sida.medu.ir
اگر در خانواده دانش آموز دارید قطعا اسم سایت سیدا sida.medu.ir شنیده اید. اما این سایت چیست و نحوه کار با آن چگونه است ؟
سامانه دانش آموزی سیدا sida.medu.ir
سیدا نسخه تحت وب برنامه دانش اموزان است که کاربران باید برای ورود به این سایت بایستی سنجش مناطق باید کابری برای کلیه مدارس خود فعال کند .
شروع از مقطع پیش دبستانی
شامل پرونده تحصیلی، پرورشی و بهداشتی
ارتقاء پایه، ثبت نام، انتخاب واحد، درج نمرات، اخذ کارنامه های سالیانه
در پایه دوازدهم برای شخص انجام امور فارغ التحصیلی، تاییدیه تحصیلی و صدور گواهینامه پایان تحصیلات
معرفی فرد به مراکز آموزش عالی و یا مراکز نظام وظیفه
در ادامه فیلم آموشی چگونگی ثبت نمرات در سامانه سیدا(سامانه یکپار چه دانشآموزی) را در ادامه توضیح دهیم .
برای مثال :
مدیر مدرسه ، نام کاربری، کد ملی و رمز ورود کد پرسنلیخود را که در اولین ورود باید رمز را تغییر دهید فعلا تا لحظه نگارش این متن امکان چاپ ریز نمرات وجود ندارد و
خطا می دهد ولی امکان ورود نمره وجود دارد برای کار کردن .
مراحل وارد کردن نمرات در سامانه سیدا
ورود به سامان
عملیات ضمن سال
لیست کلاس و ورود نتایج
ورود نتایج از طریق کلاس
انتخاب پایه
انتخاب درس
انتخاب نوبت تحصیلی
کلیک روی نمره مستمر و سپس پایانی( کادر آبی)
.ورود نمرات
ثبت نمرات
سامانه سیدا
حل مشکل انتخاب واحد دروس اختیاری در سامانه سیدا
نحوه ورود به سامانه ثبت نمرات دانش آموزی سیدا
ابتدا وارد سایت سیدا sida.medu.ir شوید
نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید .
در این مرحله مشخصات شما به نمایش گذاشته میشود .
قسمت های سامانه سیدا دانش آموزی :
عملیات اولیه
عملیات ضمن سال
عملیات جانبی
مدیریت کاربران
قسمت های عملیات اولیه
مشخصات فردی و پرونده تحصیلی
مشخصات پرسنل غیر رسمی مدرسه
لیست پرسنل مدرسه در دوره جاری
سازمان مدرسه
مشاهده مشخصات کلاس ها
مزایای سیدا :
در سامانه سیدا دانش آموزی ، این امکان فراهم شده است که تمامی نمرات دانش آموزان و کارنامه های انها در کلیه مدارس عادی ، استثنایی ، بزرگسالان و … درج میگردد .
یک پارچگی اطلاعات دانش آموزان و فراهم نمودن امکاناتی برای دانش آموزان ، معلمان و مدیران فراهم گردیده است که از جمله این امکانات میتوان به اعتبار سنجی معلمان در سامانه سیدا دانش آموزی ،گرفتن شماره دانشجویی دانشگاه سراسری اشاره کرد .
امکاناتی برای دانش آموزان فراهم میگردد که از جمله میتوان ، ثبت نام پیشرفت تحصیلی ، دریافت کارنامه ، ارزشیابی فراهم گردیده اسشت که دانش آموزان تمام این موارد را میتواند تنها با ورد به سامانه سیدا به نشانیsida.medu.ir وارد شوید .
ایجاد کاربر در سیدا :
دانش آموزان بایستی برای مشاهده و اقدام به ثبت نام پیشرفت تحصیلی ، دریافت کارنامه ، ارزشیابی فراهم گردیده اسشت که دانش آموزان تمام این موارد یک کاربر تعریف شده در این سامانه داشته باشند که این کار توسط مدیران باید صورت بگیرد و مدیران باید به این نکته توجه کنند که تمامی اطلاعات دانش آموزان را به درستی وارد کنند زیرا در صورت اشتباه وارد شدن اطلاعات ، ارزیابی و موارد دیگر به مشکل برمیخورند .
نحوه ایجاد کاربر در سیدا :
در ابتدا وارد سامانه سیدا به نشانی sida.medu.ir شوید .
پس از ورود در این سامانه ُ نام کاربری ، رمز عبور ، و کد امنیتی که در سایت درج شده است را وارد کنید . برروی کگزینه ورود کاربران کلیک کنید .
برروی گزینه عملیات اولیه کلیک کنید .
گزینه مشخصات پرسنل غیر رسمی مدرسه را انتخاب کنید و سپس کادر غیر رسمی مدرسه که دارای کد پرسنلی نیستند را تکمیل کنید .
گزینه “ایجاد” را انتخاب کنید .
فرمی برای شما به نماش گذاشته میشود که اطلاعات خواسته شده را وارد کنید .
در این مرحله بایستی کاربران رسمی مدارس را تعریف کنید و برای این کار برروی گزینه لیست پرسنل مدرسه در دوره جاری کلیک کنید .
گزینه “ایجاد” را انتخاب کنید .
فرمی برای شما به نماش گذاشته میشود که اطلاعات خواسته شده را وارد کنید .
در این مرحله برای دسترسی کاربران وارد قسمت ” مدیریت کاربران وارد بخش انتصاب و دسترسی شده ” گزینه تعریف کاربران را انتخاب کنید
برروی گزینه انتخاب کلیک کنید تا لیستی از کاربران تعریف شده توسط مدیر به نمایش گذاشته شود .
در مرحله آخر ، گزینه اعتبار سنجی و تایید کلیک کنید .