کلاس درسمتوسطه دوم

رشته اعضای مصنوعی، ترکیبی از علوم مهندسی و پزشکی

رشته اعضای مصنوعی از جمله رشته های پیراپزشکی است. دانشجویان در این رشته با نحوه طراحی و ساخت اعضاء مصنوعی آشنا می شوند.

مدرسه آنلاین- رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی زیر مجموعه رشته های توان بخشی است. این رشته با بهره گیری از اصول مهندسی و بر اساس آناتومی بدن انسان به ساخت و طراحی اعضای مصنوعی و وسایل کمکی پزشکی می پردازد.

متخصص اعضای مصنوعی در سه زمینه حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن، ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته و اصلاح ناهنجاری ها فعالیت می کند و برای به دست آوردن این تخصص، دروس پایه مثل آناتومی بدن، علل ناهنجاری ها و بیماری های اندام های مورد نظر را مطالعه کرده و سپس نحوه ساخت اُرتزها و پروتز های مختلف را فرا می گیرد.

تفاوت رشته اعضای مصنوعی با مهندسی پزشکی

در رابطه با تفاوت رشته اعضای مصنوعی با مهندسی پزشکی می توان گفت، گستره مهندسی پزشکی وسیع‌تر است؛ در واقع رشته مهندسی پزشکی در زمینه الکترونیک و بیومکانیک کاربردی در حوزه تمامی تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند.

هم چنین پیچیدگی و تعامل رشته‌های علمی در تولیدات مهندسی پزشکی بیشتر است؛ نظیر تولید پروتزهای داخلی از جمله قلب مصنوعی یا مثل دست سیبرنتیکی.

رشته اعضای مصنوعی، با توجه به پیشرفت‌های نوین در تولید اندام‌های مصنوعی و استفاده از فناوری‌های جدید نظیر فناوری درپوش مغزی(Brain Cap)و … رشته‌ای است که به سرعت در حال توسعه و تکامل است.

رشته ی اعضای مصنوعی به ساخت وسایل کمکی و اعضای مصنوعی خارج از بدن نظیر دست و پا و… میپردازد در صورتی که  رشته ی مهندسی پزشکی به ساخت وسایل الکتریکی در ارتباط با پزشکی می‌پردازند.

دروس دانشگاهی

دانشجویان رشته اعضای مصنوعی باید ۱۲۸ واحد درسی را بگذرانند. از این ۱۲۸ واحد درس، ۲۰ واحد مربوط به دروس عمومی، ۹ واحد دروس پایه فنی مهندسی، ۲۷ واحد دروس پایه پزشکی و توان بخشی و ۲۴ واحد نیز دروس کارورزی می باشد.

دروس عمومی

زبان عمومی، ادبیات فارسی، مبانی نظری اسلام، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱و۲.

دروس پایه

آمار و روش تحقیق، استاتیک، رسم فنی، تکنیک قطعه سازی، آناتومی سیستم عصبی، آناتومی اندام بالایی، آناتومی اندام سطحی، آناتومی اندام پایینی، آناتومی ستون فقرات و نواحی قدامی شکم، ارتوپدی ۱و۲، فیزیولوژی عمومی، اصول توان‌بخشی و طب فیزیکی، نورولوژی، رادیولوژی، روانشناسی معلولین جسمی، زبان تخصصی.

دروس تخصصی

مدیریت مراکز ارتوپدی فنی، ارتز های اندام بالایی، کینزیولوژی و بیومکانیک ۱و۲و۳، اخلاق حرفه ای، تکنیک ارتوپدی فنی، طراحی و ساخت ارتزهای بالا زانو، ارتزهای اندام پایینی، پروتزهای اندام پایینی ۱و۲، ارتزهای پا، طراحی و ساخت ارتزهای ستون فقرات ۱و۲، طراحی و ساخت ارتز های پا، طراحی و ساخت پروتزهای زیر زانو، طراحی و ساخت ارتزهای زیر زانو، ارتزهای ستون فقرات، طراحی و ساخت پروتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت ارتزهای اندام بالایی، پروتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت پروتزهای بالا زانو، پروتزهای زیبایی، معاینه و ارزیابی.

ادامه تحصیل 

افرادی که به ادامه تحصیل رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی علاقمند هستند می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد آن را ادامه دهند. این رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد. اما گرایش های رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی در کارشناسی ارشد دو گرایش را شامل می شود :

– گرایش ارتز: وسایل‌ کمکی‌ و اندام‌ مصنوعی‌ که‌ در داخل‌ بدن‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد مثل‌ استخوان‌ و مفاصل‌ مصنوعی‌.
– گرایش پروتز: وسایل‌ کمکی‌ که‌ خارج‌ بدن‌ هستند.

بازار کار 

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی را می توان در تمام مراکزی که به گونه ای مرتبط با توان بخشی می شود، یافت. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در واقع می توانند در هر دو بخش خصوصی و دولتی فرصت شغلی داشته باشند. مراکز خصوصی نیز اقدام به جذب این متخصصان نموده و حقوق های خوبی نیز پرداخت می کنند.

علاوه بر این فرصت های شغلی گفته شده، کارشناسان این رشته می توانند مراکز توان بخشی خصوصی خود را تأسیس نموده و به گونه ای برای خود ایجاد اشتغال نمایند. از دیگر مراکزی که کارشناسان اعضای مصنوعی می توانند در آن مشغول به کار شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– سازمان بهزیستی
– بنیاد جانبازان
– سازمان هلال‌احمر
– مراکز پژوهشی-تحقیقاتی
– فعالیت های آموزشی
– تدریس به دانشجویان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا