کلاس درسمتوسطه دوم

آنچه باید کنکوری ها از رشته اقتصاد بدانند

رشتۀ اقتصاد زیرمجموعۀ علوم انسانی است اما جزو رشته هایی است که در هر سه کنکور ریاضی، تجربی و انسانی ارائه می شود. البته تنوع دانشگاه های ارائه دهنده این رشته و نیز ظرفیت در کنکور انسانی بیشتر از دو کنکور دیگر است.

مدرسه آنلاین– رشته اقتصاد یکی از رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی است که مجموعه ای از دانش های مربوط به این رشته را بررسی می کند. در اینجا می کوشیم به معرفی این رشته، دروس و بازار کار آن بپردازیم.

رشته اقتصاد

رشته اقتصاد یکی از رشته های گروه آزمایشی علوم انسانی است که مجموعه ای از دانش های مربوط به این رشته را بررسی می کند به صورتی که با کنار هم گذاشتن درست عناصر مختلف اقتصادی، نیازهای انسان های یک جامعه تأمین شود. رشته اقتصاد ترکیبی از علوم مختلف مانند مباحث مالی، فرمول های ریاضی، روانشناسی، مدیریت و بازار یابی، مشاوره کسب و کار و … می باشد.

دانشجویان رشته اقتصاد در دوران تحصیل خود با مبانی، اصول، چالش ها، و راهکارها و راه حل های اقتصادی و نظام های اقتصادی آشنا می شوند تا بتوانند با چیدمان درست و منطقی عناصر اقتصادی به بهترین شکل ممکن نیازهای انسان ها را تأمین کنند. در علم اقتصاد به سوالات مختلفی پیرامون بازار کار، شرایط اقتصادی و واحدهای خدماتی پاسخ می‌دهد و با کمک این علم متوجه می‌شویم که در یک جامعه چه عواملی باعث تخصیص منابع خواهد شد. به عبارت دیگر علم اقتصاد، علم تخصیص بهینه منابع کم یا محدود است.

اقصاد دانان بررسی می کنند که چگونه افراد، مشاغل، دولت ها و ملت ها در تخصیص منابع برای برآورده کردن خواسته ها و نیازهای خود تصمیم گیری کنند، تلاش می کنند تا تعیین کنند که چگونه این گروه ها باید برای دستیابی به حداکثر بازدۀ خود تلاش کنند. اقتصاددانان در حقیقت کارهای تحقیقاتی، تجزیه و تحلیل داده ها، پایش روند های اقتصادی انجام می دهند. آن ها روند بازار مثل هزینه های انرژی، تورم، نرخ بهره، نرخ ارز، چرخه های کاری، مالیات و سطح اشتغال را تفسیر و پیش بینی می کنند. آن ها اغلب روندهای تاریخی را مطالعه می کنند و از آن ها برای پیش بینی استفاده می کنند.

هدف از رشته اقتصاد تربیت متخصصانی است که بتوانند با کسب مهارت های لازم در دوران تحصیل خود، در موسسات و سازمان های مرتبط با حوزه اقتصادی مشغول به کار شوند.

تمامی کسانی که روحیه‌ای تحلیلگر و انتقادی دارند، کسانی که به علوم اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری و به‌طورکلی مسائل مالی علاقه دارند و کسانی که دوست دارند در زمینه اقتصاد تدریس کنند، می‌توانند رشته اقتصاد را به‌عنوان رشته دانشگاهی‌شان انتخاب کنند. دانشجویان اقتصاد باید در ریاضی قوی باشند و الفبای جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی را بدانند.
رشتۀ اقتصاد هر ساله در دانشگاه های سراسری، آزاد و پردیس بین الملل ارائه می شود.

دروس رشته اقتصاد

دروس اصلی رشته اقتصاد عبارت است از: اصول سازمان و مدیریت، حقوق تجارت، مبانی جامعه شناسی، ریاضیات 1 و 2، پول و بانکداری، آمار 1 و 2، روش تحقیق، اقتصاد خرد1 و 2، اصول حسابداری 1 و 2، اصول بیمه اسلام، مبانی فقهی اقتصاد اسلام، نظام اقتصادی صدر اسلام، نظام های اقتصادی، تجارت بین الملل، مالیه بین الملل، اقتصاد توسعه، اقتصاد ایران و …

بازار کار و اینده شغلی

رشته اقتصاد به نسبت بسیاری از رشته های علوم انسانی از بازار کار خوبی برخوردار است. بازار کار فارغ التحصیلان رشته اقتصاد کلیه بخش های اقتصادی و مالی سازمان و شرکت های دولتی و خصوصی مثل وزارتخانه ها، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، مرکز آمار، و … است و آنها می توانند در این سازمان ها مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان اقتصاد می توانند در شغل هایی نظیر مدیر مالی، مشاور و تحلیلگر مالی سازمان، متصدی و کارمند بانک، کارشناس امور مالیاتی، کارشناس گمرک، معلم اقتصاد، کارشناس یا مدیر بازار یابی، کارشناس یا مدیر فروش، کارشناس یا مدیر تدارکات، کارشناس تحقیقات بازار، کارمند وزارتخانه (مثل جهاد کشاورزی، وزارت دارایی) و … مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان رشته اقتصاد به دلیل آشنایی با بازار می توانند بعد از پایان تحصیل وارد حوزه های اقتصادی شوند و به طور مستقل سب و کار خود را راه اندازی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا