دلیل بدخطی دانش آموزان چیست؟
بسیاری از معلمان و والدین تصور میکنند بدخطی یا خوش خطی دانشآموزان را باید جزء استعدادهای ذاتی آنها تلقی کنیم و عوامل محیطی در این مسئله نقشی ندارند، اما پژوهشهای محبوبه مزنگی شاه آباد نشان میدهد شیوههای آموزشی و تربیتی خانواده و معلمان نیز در خوش خطی و بدخطی دانشآموزان تعیین کننده هستند.
مدرسه آنلاین – رابعه تیموری :این مربی خوشنویسی میگوید: «خانوادههایی که نسبت به فرزندان خود بیتفاوتند و از تشویق و تنبیه به موقع برای انجام تکالیف فرزندانشان استفاده نمیکنند، انگیزه لازم را برای اجرای بهتر تکالیف در فرزندان خود به وجود نمیآورند. چنین کودکانی اغلب با اکراه و بیمیلی اقدام به نوشتن میکنند که طبیعتاٌ نتیجه عملکرد آنها نیز رضایتبخش نخواهد بود.»
این مربی خوشنویسی که پژوهشهای زیادی درباره علل بدخطی دانشآموزان داشته، شیوههای آموزشی معلم را بر خط دانشآموزان تاثیرگذار میداند و توضیح میدهد: «اگر معلم دست خط بدی داشته باشد، قادر به تربیت دانشآموزان خوش خط نخواهد بود.»
مزنگی شاه آبادی دانشآموزانی را که شخصیتی مضطرب دارند، مستجچکعد بدخطی عنوان میکند و میگوید: «اضطراب این دسته از دانشآموزان ممکن است ناشی از شکست، ناکامی، تجربههای ناموفق، تنبیه و فشار معلمان برای موفقیت باشد. لذا معلمان باید به شرایط خاص روحی آنها توجه کنند و اساس کار خود را بر کاهش تنش قرار دهند.»
معلمان چه نقشی دارند
او ادامه میدهد: «همچنین معلمانی که بیشازحد به شاگردان خود تکلیف و مشق میدهند، سبب خستگی دانشآموزان و در نتیجه بدخطی آنها میشوند.» اوتوجه معلم به نحوه در دست گرفتن قلم دانشآموزان را لازم میداند و میافزاید: «بعضی از دانشآموزان در هنگام نوشتن سرشان را به کاغذ میچسبانند یا کاغذ را بیشازحد کج میگذارند. عدهای از آنها قلم را طوری در دست میگیرند که نوشتههای خود را نمیبینند. بعضی از آنها نیز آنقدر قلم را بالا میگیرند که قادر به کنترل حرکات دست در هنگام نوشتن نیستند.»
او میافزاید: «برای این که کودک بتواند با خطی خوش بنویسد، لازم است از سلامت کافی جسمی و روانی برخوردار باشد.»
ضایعات استخوانی هم تاثیرگذارند
مزنگی شاه آبادی وجود ضایعات استخوانی و عصبی در کودکان را موجب اختلال در عملکرد دست و انگشتان و بدخطی آنها عنوان میکند و میافزاید: «وجود هرگونه زخم یا عاملی که باعث درد در انگشتان شود، بر روی دست خط دانشآموزان تاثیر میگذارد. کودک برای این که بتواند خوب بنویسد، لازم است که هیچگونه ضایعهای در قسمتهای فوقانی دست، آرنج، ساعد و بازو نداشته باشد.»
به گفته مزنگی محدودیت حرکتی در مفاصل مچ، انگشتان، آرنج و بازو نیز ازجمله عوامل بدخطی دانشآموزان به شمار میآیند.
منبع: همشهری
البته یک نکته فراموش شد که اون روهم بنده پیرو فرمایشات خانم مربی عرض میکنم،داشتن حوصله کافی هم میتواند منجر به خوش خطی یا بد خطی شود چون تمرین کردن خودش حوصله میخواهد و یکی از مهمترین اصلها برای یادگیری هست
با توجه به اینکه من هم یک فرزند بد خط دارم تمام مواردی که عرض کردید در مورد ما صدق نمیکنه و عوامل دیگر هم هست آزمایش های آماریتون رو بیشتر کنید بعد نظر خودتون رو اعلام بفرمایید
ما در دوره دبستان موظف بودیم که مشق شب را فقط با قلم فرانسه بنویسیم ،وبا اینکه ابدا به کلاس خطاطی نرفته ام در همه جا میرزا بنویس هستم واطرافیان ودوستان از دست نوشته های من لذت میبرن وان را هم من مدیون معلم های خودم در اوایل دهه چهل خورشیدی میدانم .روحشان شاد
دلیلش معلمای بیسواد مفت خور