بهداشت و درمانمامان بابا

در خانه تکانی حواستان به این جاها باشد

«خانه تکانی» از آن رسم های قدیمی و سخت است که مادرهای خانه هرساله افراد خانواد را برای یک تکان اساسی به خانه بسیج می کنند.

مدرسه آنلاین – در خانه‌تکانی اساس بر تمیز کردن همه چیز و همه جا است اما در این میان برخی جاها وجود دارد که از جلوی چشم در می‌رود و ممکن است فراموش شود. برای اینکه منزل تمیز و عاری از باکتری و میکروب داشته باشید، حتی فضاهایی که در معرض دید قرار ندارند هم باید تمیز شوند، هم در خانه تکانی و هم در طول سال.

اگر می‌خواهید خانه‌تان برق بزند و هیچ آلودگی در آن وجود نداشته باشد، باید قسمت‌هایی را که اغلب در تمیزکاری و خانه تکانی فراموش می‌شوند خوب بشناسید و آنها را هم در برنامۀ خانه‌داری منزل قرار دهید.

تمیز کردن زیر مبلمان

معمولاً زمانی که به زیر مبلمان و تختخواب خود دقت کنید، خواهید دید که چه میزان گرد و غبار روی زمین وجود دارد و شما تمام این مدت از آنها غافل بوده‌اید. سعی کنید پس از هر بار که آن قسمت از اتاق را تمیز می‌کنید، نگاهی به زیر مبلمان بیندازید و گردوغبارها را برطرف کنید. شما می‌توانید برای این کار از جاروبرقی نیز استفاده و از احتمال وجود تار عنکبوت یا آلودگی‌های مشابه جلوگیری کنید.

قسمت بالای کابینت و یخچال

سطح بالای کابینت دقیقاً یکی از فضاهایی است که گرد و غبار و کثیفی زیادی در آن‌جا انباشته می‌شود. البته اگر کابینت‌های آشپزخانه شما به سقف نچسبیده باشند، این مسئله در موردشان صدق می‌کند. در اکثر مواقع چون دسترسی به سطوح بالای کابینت سخت است، تمیز کردن آنها اغلب فراموش می‌شود یا توجه چندانی به آن‌جا نمی‌شود.

ولی باید به این بخش از خانه توجه بیشتری داشته باشید و حداقل سالی دو بار سطح روی کابینت‌های بالای آشپزخانه را تمیز کنید. این مسئله در رابطه با یخچال هم دیده می‌شود و چربی‌های حاصل از پخت و پز روی سطح بالای یخچال و فریزر تجمع پیدا می‌کنند.

برای تمیز کردن این سطوح یک سطل بردارید، پنج لیتر آب تمیز درون آن بریزید. یک دستمال یا پارچه را درون مایع خیس کنید. حال همه سطح بالای کابینت و یخچال و فریزر را با دستمال مرطوب تمیز کنید و در این حین مدام دستمال خود را در آب بشویید.

گل و گیاهان مصنوعی

گل و گیاهان خانگی مصنوعی باید مانند هر دکوری کوچک یا کوچک گردگیری شود. کار نظافت را می‌توان با گردگیری و استفاده از یک پارچه خشک انجام داد.

پریز‌های برق

علاوه بر این، از یک پارچه خشک برای نظافت بالای پریز‌های برق استفاده کنید، زیرا خاک و کثیفی زیادی را جمع می‌کنند.

اگر می‌خواهید از اسپری تمیزکننده استفاده کنید، مطمئن شوید که هیچ مایعی با داخل خروجی تماس نمی‌گیرد، زیرا ممکن است باعث برق گرفتگی و خطر آتش سوزی شود.

برای ایمنی بیشتر، توصیه می‌کنیم که پریز را برای تمیز کردن از دیوار جدا کنید.

فیلترهای آب

اغلب افراد به سیستم‌های تصفیه آب خود توجهی ندارند، زیرا از نظر آنها حائز اهمیت نیستند. بنابراین برخی از خانواده‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بدون تمیز کردن یا تعویض صحیح فیلترهایشان از آنها استفاده کنند.  یک فیلتر کهنه می‌تواند کپک ایجاد کند که بلافاصله بر کیفیت آب مصرفی و در نتیجه بر سلامت خانواده  تأثیر می‌گذارد.

سطل زباله و فضای اطراف آن

سطل زباله معمولاً درون کابینت نگهداری می‌شود. برای بهداشت بیشتر باید هر ۱۵ روز هم سطل زباله و هم فضای درون آن کابینت را تمیز کنید. در بسیاری از مواقع زباله‌ها بیرون سطل، روی زمین یا درون کابینت می‌افتد و با تجزیه شدن زباله آلودگی و بوی نامطبوعی در فضا به وجود می‌آید.

برای تمیز کردن سطل کافی است یک دستمال تمیز را با آب و مایع سفید کننده مرطوب کنید. همۀ سطح کابینت و سطل زباله را با دستمال پاک کنید. سطل را با آب بشویید و قبل از استفاده صبر کنید تا کاملاً خشک شود.

تمیز کردن دیوار و قرنیزها

باید این را بدانید که گردوغبارها حتی می‌توانند روی سطوح افقی نیز قرار بگیرد. پرده‌ها را باز کنید و اجازه دهید که نور به‌طور کامل وارد خانه شود. حالا قطعاً متوجه خواهید شد که چه میزان گردوغبار روی دیوارها وجود دارد. اگر در دکوراسیون منزل خود کاغذ دیواری بافت‌دار دارید، باید این را بدانید که میزان این گردوغبار چند برابر نیز خواهد شد.

از بالای دیوار شروع کرده و با کمک یک دستمال مرطوب گردوغبار را به‌طور کامل پاک کنید، به پایین دیوار که رسیدید قرنیزها را فراموش نکنید. یادتان باشد که همیشه میزان قابل توجهی گردوغبار روی قرنیزها وجود دارد. تمامی برجستگی‌های سطح را به خوبی پاک و غبارزدایی کنید، برای این کار احتمالاً به پارچه ظریف‌تری نیاز خواهید داشت تا تمامی برجستگی‌های قرنیز را به خوبی پاک کنید.

تمیز کردن جارو

معمولاً آشغال‌های ریز، مو و گرد و غبار روی سطح جارو به دام می‌افتد. این نکته بسیار مهم است که وسایل و مواد تمیز کننده خانه هم به طور مداوم تمیز شود. در غیر این صورت همۀ زحمت‌های خانه تکانی شما به باد می‌رود و آلودگی از طریق همین اشیا به کل فضای خانه منتقل می‌شود.

حدود هفت لیتر آب تمیز را در یک تشت یا لگن بریزد. مقدار کمی مایع شوینده به آب اضافه کنید. جارو را درون آب فرو کنید و آن را تکان دهید و بچرخانید تا به خوبی تمیز شود. حالا جارو را آب بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

پنکه سقفی و چراغ‌ها

قسمت بالایی لامپ، لوستر و سطح روی پنکه سقفی، گرد و غبار زیادی می‌گیرد و البته معمولاً هم کثیفی آنها دیده نمی‌شود. اگر نمی‌خواهید گرد و غبار این وسایل درون هوای خانه پخش شود، باید حتماً از تمیز شدن پنکه سقفی و البته لامپ و لوستر مطمئن شوید.

برای تمیز کردن این وسایل در خانه تکانی، یک نردبان یا چهارپایۀ بلند تهیه کنید. ابتدا گرد و غبار روی سطح را با وسیله‌ای پَر مانند تمیز کنید. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب و اسپری یا مایع تمیز کننده، لامپ و پنکه را دستمال بکشید. فراموش نکنید که قبل این کار حتما خاموششان کرده باشد.

تمیز کردن کف کمدها

نخستین چیزی که برای تمیزکردن خانه به ذهنمان می‌رسد و سراغش می‌رویم، تمیزکردن کمدهاست. اما آیا تا به حال به کف کمدها فکر کرده‌اید؟ آلودگی و گردوخاک‌هایی که توسط کفش‌ها وارد زمین کمد می‌شود، به نوبه خود آسیب‌زننده خواهد بود. اگر هم بخواهید برای جلوگیری از این موضوع از فرش استفاده کنید، باید بگوییم که قطعا در چنین شرایطی فرش شما موقعیت رشد حشرات و کپک‌ها را مهیا خواهد کرد. با توجه به این مسائل بهتر است سراغ یک راه دیگر برویم. هر چند وقت یک بار تمام وسایل و لباس‌های موجود در کمد را خالی و کف زمین کمد را به خوبی تمیز کنید. به همین راحتی!

بالش و تشک

هر چقدر هم که از ملحفه و محافظ استفاده کنید، شستن بالش و تشک باید به طور منظم در برنامه خانه‌داری منزل در نظر گرفته شود. سلول‌های مرده پوست، عرق، آلودگی و گرد و غبار روی کالای خواب تجمع پیدا می‌کند. از آنجایی که در طول شب ساعت‌های زیادی روی تشک و بالشت خود می‌خوابید، رطوبت و گرمای منتقل شده از بدن، این نقاط را به محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها تبدیل می‌کند.

برای تمیز کردن و شستن این کالاهای خواب، ابتدا ملحفه‌ها را جدا کنید، یک لیوان یا ۲۰۰ گرم جوش شیرین تهیه کنید. با استفاده از الک، این ماده را روی سطح تشک پخش کنید. آن را برای مدت سه ساعت به همان حالت رها کنید. سپس سطح تشک را جارو برقی بکشید. جوش شیرین آلودگی و گرد و غبار را جذب می‌کند.

تمیز کردن جارو برقی و وسایل مشابه آن

تمامی وسایلی که با کمک آنها خانه را تمیز می‌کنید، می‌توانند سرشار از آلودگی باشند. برای مثال کیسه و مخزن جارو برقی به‌نوبه خود پر از گردوخاک و میکروب است و حتما احتیاج به نظافت خواهد داشت.
مخزن باقی‌مانده را خالی و آن را نظافت کنید. توصیه ما این است که هر ماه مخزن این دستگاه‌ها را کاملا تمیز کنید و در صورت امکان آن را با آب و صابون بشویید و اجازه دهید که به مرور زمان خشک شود. فیلترها و برس‌های چرخشی این دستگاه‌ها را نادیده نگیرید. مو و پرزهای چسبیده به آنها را جدا کنید، تا در آینده نتیجه بهتری از جذب گردوغبار کسب کنید.

کیف‌های خرید پارچه‌ای

خوشبختانه این روزها خیلی از افراد برای حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف کیسه پلاستیکی، از کیف‌های پارچه‌ای بزرگ برای خریدهای خود را استفاده می‌کنند. این اقدام پسندیده قدم مثبتی برای محیط زیست محسوب می‌شود ولی مشکل اینجاست که به دلیل حمل مواد مختلف مثل سبزیجات و میوه‌ها، آلودگی آن‌ها روی این پارچه‌ها باقی می‌ماند. آب یا خرده‌های مواد غذایی درون کیف باقی می‌ماند و برای رشد میکروب فضای مناسبی به وجود می‌آورند.

به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از انتقال آلودگی، کیف‌های پارچه‌ای خود را در فواصل کوتاه تمیز کنید. کافی است تکه‌های باقی مانده بزرگ خوراکی‌ها که درون کیف وجود دارند را خارج کنید. کیف را درون ماشین لباسشویی قرار دهید و آن با یک صابون با PH خنثی بشویید. صبر کنید تا کیف خشک شود و سپس می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید.

شاید تا به حال به این موارد توجه نکرده باشید و هرگز برای تمیز کردن آن‌ها قدمی برنداشته باشید. ولی اکنون لازم است با اطلاع بیشتر، برای سلامتی و بهداشت خانه و شخص خودتان تمیز کردن آن‌ها را در برنامه خانه‌داری و تمیزکاری خود بگنجانید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا