بهداشت و درمانمامان بابا

بیماری‌های بزرگسالی در ۱۰۰۰ روز اول زندگی پایه ریزی می شود

رئیس مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۰۰۰ روز اول زندگی کودک طلایی‌ترین روزهای زندگی هر فرد بوده و زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیردار در بزرگسالی است.

مدرسه آنلاین- رؤیا کلیشادی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته وضعیت سلامت و بیماری در سنین بزرگسالی در ۱۰۰۰ روز اول زندگی هر فرد پایه ریزی می‌شود.

وی بیان داشت: به عنوان مثال اگر فردی در سنین بزرگسالی مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، کبدی و برخی بدخیمی‌ها شده، زمینه آن به طور عمده در همان هزار روز اول زندگی فرد شکل گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: امروزه در کل دنیا بویژه کشورهای در حال توسعه، شاهد روند روز افزون بعد جدیدی از اختلالات تغذیه‌ای که همان مشکلات اضافه وزن و چاقی است، در خانواده‌ها به ویژه در کودکان و نوجوانان هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در همه سنین از جمله دوران کودکی چاقی هشدار جدی برای به خطر افتادن سلامتی است، افزود: بر خلاف باور نادرست شایع در جامعه که هرچه کودک تپل‌تر باشد، سالم‌تر است، امروزه چاقی کودکان و عوارض آن به یک معضل جدی بهداشتی و پزشکی تبدیل شده است. علت عمده این مشکل، شیوه زندگی ناسالم، بی تحرکی، دیر خوابیدن و مصرف مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی است.

وی در ارتباط با فواید متعدد تغذیه کودکان با شیر مادر تصریح کرد: کودکانی که تا پایان ۲ سالگی با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در آینده از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار خواهند بود و همچنین مادرانی که مدت کافی به فرزندان خود شیر بدهند از وضعیت سلامتی بهتری برخوردار خواهند بود.

رئیس مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغذیه کمکی به نوزادان باید پایان شش ماه آغاز شود، البته در موارد خاص می‌توان با تجویز پزشک، تغذیه کمکی را بین چهار تا شش ماهگی شروع کرد. رشد و تکامل در سال اول به طور عمده با مصرف کافی شیر ارتباط دارد و شروع زودرس غذا یا زیاده روی در میزان غذای کمکی باعث بروز اختلالات رشد خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل اختلالات اشتها و روند رشد طبیعی در کودکان و نوجوانان خواب دیروقت و نامنظم است که متأسفانه امروزه به وفور شاهد این عادت نامناسب در خانواده‌ها هستیم.

کلیشادی ادامه داد: به طور کلی برای برخورداری از سلامتی در سنین بزرگسالی باید شیوه زندگی سالم را از آغاز کودکی برقرار نمود تا عادت‌های سالم برای فرد شکل بگیرد و در این راستا والدین اولین و بهترین الگو برای فرزندان هستند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا