بهداشت و درمانمامان بابا

با این روشها، خواب آلودگی بهار را برطرف کنید

بهار فصلی است که خواب افراد نسبت به سایر فصول بیشتر می‌شود و اغلب در طول روز هم خواب‌آلوده هستند.

مدرسه آنلاین – خواب آلودگی بهاری به دلایلی وابسته به مزاج افراد بروز می کند و با تغییرات در برنامه غذایی روزانه و سبک زندگی قابل کنترل و کاهش است. در اینجا به برخی از راهکارهای کاهش خواب‌آلودگی و کسلی در فصل بهار می‌پردازیم.

مقدار زیادی آب بنوشید

آب آشامیدنی ساده ترین و موثرترین راه برای جبران خستگی است زیرا آب سموم را از سیستم دفع پاک می کند و متابولیسم را افزایش می دهد. کم آبی می تواند باعث سردرد و خستگی شود.

بیشتر در معرض نورخورشید قرار بگیرید

نور خورشید سطوح هورمون سروتونین در مغز را افزایش می دهد که با بهبود خلق و خو پیوند خورده است. در معرض آفتاب بودن می تواند احساس بهتر و انرژی بیشتری در افراد ایجاد کند. 15 دقیقه نور گرفتن از خورشید می تواند بدن شما را با مقدار کافی ویتامین D پر کند.

ورزش کنید 

ورزش هوازی متوسط مثل پیاده روی 30 دقیقه ای یا دویدن را شروع کنید. تمرین مقاومتی با استفاده از وزنه آزاد نیز در افزایش سطح انرژی شما موثر است.ماهیچه های خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه پس از ورزش کشش دهید، تا به بدن خود کمک کنید اثرات جانبی ورزش در سیستم را کاهش دهد و از درد جلوگیری کند.

جویدن آدامس

ترکاندن آدامس طعم‌دار در دهان جهت سرحال شدن در یک روز پر از خستگی و خواب‌آور، گزینه موثر و به کاری است. امکان دارد شما از میزان تاثیر یک آدامس ادویه‌ای تند در سرحال کردن خود حیرت‌زده شوید.

استفاده از عطر و اسپری

گاهی اوقات هیچ چیزی به میزان زدن آب خنک به سر و صورت، شما را شاداب نمی‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم اسپری شاداب‌کننده صورت را امتحان نمایید تا نه فقط به پوست صورت خود رطوبت و طراوت ببخشید، بلکه احساس نشاط هم برای خود به ارمغان بیاورید.

نخوابیدن در طول روز

چرت زدن در اواخر روز قادر است تا خواب‌آلودگی در طول روز را به نحوی بدتر کند، چرا که این چرت زدن می‌تواند خواب شبانه را مختل و بهم بریزد.

داشتن خواب شبانه کافی

این ممکن است غیرقابل انکار به نظر برسد، اما خیلی از ما جهت انجام کارهای دیگر، یک الی دو ساعت از زمان خواب خود را در شب یا صبح هدر می‌دهیم. اغلب بزرگسالان به ۷ الی ۹ ساعت خواب در شب و نوجوانان به طور معمول به ۹ ساعت کامل احتیاج دارند. هر شب هشت الی نه ساعت را جهت خوابیدن در نظر داشته باشید و تلاش کنید مدت زمان آن را تغییر ندهید.

تغذیه‌ای برای درمان خواب آلودگی فصل بهار

*خوردن آب گرم با ترکیب عسل.

*از خوردن غذا های چرب دوری کنید.

*در کل لبنیات به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تریپتوفان موجب خواب آلودگی می شود، پس از مصرف زیاد لبنیات خود داری کنید.

*صبحانۀ کافی و کامل بخورید. 

*از غذا ها و سبزیجاتی که پروتئین کافی شما را تأمین می‌کند استفاده کنید.

*از انواع میوه‌ها استفاده کنید.

*از مصرف تنباکو و نوشیدنی‌هایی که کافئین بالایی دارد خودداری کنید.

دمنوش‌های رفع خواب‌آلودگی

دمنوش چای سبز و نعنا

یک قاشق غذا خوری چای سبز را به مدت 20 دقیقه می گذاریم تا دم بکشد و بعد از دم کشیدن به آن پنج برگ نعناع تازه اضافه می‌کنیم و دو سه دقیقه می‌گذاریم بماند تا طعم نعناع به خورد دمنوش برود. این دمنوش برای رفع خستگی بسیار مفید است.

دمنوش بهارنارنج

از خوردن عرق این گیاه و دمنوش و شربت می توان استفاده کرد برای از بین بردن خستگی. چهار قاشق غذاخوری بهارنارنج را به مدت 20 دقیقه بگذارید دم بکشد و بعد میل کنید.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل تازه را به هر مقدار که می خواهید به مدت 20 دقیقه بگذارید دم بکشد و آن را با عسل میل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا