تربیتیمامان بابا

مامان باباها، به رشد شخصیت کودکتان کمک کنید

رشد شخصیت در کودکان تحت تأثیر عوامل متعدد محیط، اجتماع و مهم‌تر از همه خانواده قرار دارد. اگر چه هر فردی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد اما شرایط و نوع تربیت در رشد شخصیت و سلامت او نقش به‌سزایی دارد.

مدرسه آنلاین – از آنجایی که رشد انسان درست از همان سال های اولیه اتفاق می افتد، تجربیات دوران کودکی باید غنی شود تا رشد ذهنی و جسمی و مهارت های اجتماعی کودک افزایش یابد.

چگونه به رشد شخصیت کودکان کمک کنیم؟

بسیاری از والدین فکر می کنند که سخنرانی در مورد بایدها و نبایدها به فرزندانشان بهترین راه برای تأثیرگذاری بر شخصیت آنهاست. بچه‌ها ارزش‌ها را از سخنرانی‌های بی‌پایان نمی‌گیرند، بلکه از انعکاس رفتار شما. بنابراین، بهترین راه برای تربیت مطمئن به آنها این است که دستور کار ویژگی های شخصیتی مثبت را در اقدامات روزمره به طور ماهرانه پیش ببریم. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید آن را انجام دهید.

از برچسب زدن بپرهیزید

کودکان به شدت تحت تأثیر کلماتی هستند که برای توصیف آنها یا دیگران در اطرافشان استفاده می شود. آنها ممکن است به برچسب‌های منفی که والدین استفاده می‌کنند (مانند تنبلی یا بی‌دقتی) باور داشته باشند که از بهبود آنها جلوگیری می‌کند. از این رو در اصلاح رفتار آنها از نکات مثبت استفاده کنید و صبور باشید.

توجه کنید و گوش دهید

بچه‌های کوچک‌تر وقتی هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و مشتاق به اشتراک گذاشتن آن با دیگران هستند، به دنبال توجه هستند. آنها سرگرمی خود را با صحبت مداوم و پرسش سؤال ابراز می کنند. در این مرحله باید به کودک توجه لازم شود. مایل به گوش دادن به آنها باشید بدون اینکه حرف آنها را در میانه راه قطع کنید، که ممکن است آنها را از به اشتراک گذاشتن ایده های خود منصرف کند.

کباب است؛ کباب

روان‌شناسان حوزه کودک و نوجوان معتقدند تلاش برای از بین ‌بردن غم و اندوه یا آسیب‌های پیش ‌روی فرزندان، قبل از آنکه فرصتی برای رخ‌ دادن و مواجه ‌شدن مستقیم آنها پیش بیاید، ثواب که نیست؛ بلکه کباب است! یعنی وقتی در دنیای واقعی، حتی بادکنک‌های کم‌خطر را هم از جلو راه فرزندان‌مان دور می‌کنیم ظاهراً برای‌شان قدم خیری برداشتیم و آنها را از خطرهای احتمالی دور کرده‌ایم، اما غافل از اینکه با این رفتار، آنها را از کسب تجربه‌های کودکانه هم محروم کرده‌ایم؛ تجربه‌هایی که در آینده از آنها انسان‌هایی بزرگ و انعطاف‌پذیر خواهد ساخت.

چمن‌زنی ممنوع

معمولاً والدین از سر مهربانی با ماشین چمن‌زن، حتی چمن‌های جلو پای فرزندان‌شان را هموار می‌کنند تا زمین نخورند، اما با این لطف بی‌جا فرصت خطاکردن و چالش‌های پیش‌ روی آنها را خواهند گرفت.  بچه‌ها در روز تولدشان، باید بادکنک‌های فراوانی دم دستشان باشد تا اگر همه آنها هم ترکید، بچه‌ها بدانند با سوگ از دست دادن بادکنک‌هایشان چگونه باید برخورد کنند و با این ناراحتی‌های کوچک و بزرگ، چگونه کنار بیایند و انعطاف‌پذیر شوند.

فعالیت های هنری معنادار

هنر راهی عالی برای کمک به کودکان برای ابراز وجود است. از فرزندتان بخواهید چیزی را که دوست دارد انجام دهد یا ببیند نقاشی کند، ممکن است با خلاقیت خود شما را شگفت زده کند!

سخنرانی عمومی

کودکان با یادگیری سخنرانی در جمع در سنین پایین چیزهای زیادی به دست می آورند. به فرزندتان یک میکروفون بدهید و او را به شنیدن صدای خودش در میکروفون عادت دهید. با اجرای نمایش برای خانواده خود با آنها تمرین کنید. چنین فعالیت هایی کودکان را تشویق می کند که بر ترس صحنه غلبه کنند و هنگام اجرا در مقابل جمعیت احساس اعتماد به نفس کنند.

 یک سیستم امتیازدهی برای فرزندان خود ایجاد کنید

اگر فرزند شما چیزی می خواهد که شما احساس می کنید موجه نیست، برای رسیدن به آن را امتیاز مشخص کنید!

به کارهایی که باید انجام دهند، چند امتیاز بدهید، مانند تمام کردن وعده های غذایی، کمک به کارهای کوچک، مودب بودن و غیره. به فعالیت های آنها 50 یا 100 امتیاز بدهید و به آنها بگویید که در صورت رسیدن به هدف، آنچه را که می خواهند خریداری خواهید کرد.

البته این سیستم همیشه نمی تواند جواب دهد، پس مراقب باشید زیاده روی نکنید. اما زمانی که این سیستم به خوبی اجرا شود، می تواند به کودکان کمک کند ارزش زمان، پول و کار سخت را درک کنند.

معاشرت

گذراندن وقت با سایر کودکان و سایر بزرگسالان، جدا از افراد خانواده، برای کودکان خردسال بسیار مفید است. معاشرت برای کمک به کودکان در یادگیری آداب معاشرت، رفتار اجتماعی و ایجاد عزت نفس بسیار مهم است.

ورزش و فعالیت های بدنی

ورزش و بازی برای کودکان برای یادگیری تعامل اجتماعی و کسب اعتماد به نفس ضروری است. توسعه توانایی های فیزیکی به بچه ها این امکان را می دهد که در عین دوست یابی و یادگیری پیوند تیمی، سرگرمی بیشتری داشته باشند.

از مقایسه کردن خودداری کنید

هر کودکی منحصربه ‌فرد است و دارای هوش و قابلیت های متفاوتی است. این نشان می‌دهد که هر کودکی در یک یا دو کار فوق‌العاده خوب خواهد بود اما در همه چیز نه. از این رو، همیشه باید جایی برای حد وسط درنظر بگیرید. زمانی که کودک شما یک فعالیت را انجام می دهد او را با یک همسال یا کودک دیگر مقایسه نکنید. زیرا با مقایسه کردن، عزت نفس و اعتماد به توانایی های او را کاملا از بین می برد. باید بدانید که هر کودکی ممکن است در یک کاری خوب باشد اما نه در همه چیز. بنابراین به جای مقایسه و سرزنش کودکتان، باید او را تعریف و تشویق کنید.

 استفاده از تبلت یا گوشی های بازی را محدود کنید

استفاده بیش از حد از تبلت یا گوشی‌های بازی می تواند رشد اجتماعی و فکری کودک شما را متوقف کند. زیرا استفاده زیاد کودک از این وسایل می تواند منجر به اعتیاد او شود. اعتیاد او به این وسایل الکترونیکی باعث می شود که زمان کمی را برای تعامل با همسالان و خانواده داشته باشد. یا شاید در او این تمایل أصلا شکل نگیرد که بخواهد با خانواده یا همسالان خود بازی کند. بنابراین والدین باید یقین پیدا کنند که فرزندشان زمان بیشتری را صرف مکالمات طبیعی با اطرافیانشان می کند. به یاد داشته باشید کودکانی که زیاد مشغول وسایل الکترونیکی هستند، در آینده به فرد گوشه گیر و خجالتی تبدیل می شوند.

مستقل بودن را تشویق کنید

والدین تمایل دارند به کودکان خردسال در تمام وظایفشان کمک کنند، بنابراین فردیت آنها را محدود می کنند. آنها ممکن است به نگرش تربیتی والدین خود عادت کنند و آنها را بیش از حد وابسته کند. اجازه دادن به کودکان برای عملکرد مستقل در کارهای کوچک، مانند شانه کردن موهای خود، بستن کیف مدرسه، یا انتخاب لباس در حین خرید، ممکن است به آنها کمک کند احساس مسئولیت و استقلال داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا