جدیدترین اخبار

دانش آموزان نظر دهند کدام بخش از کتاب های درسی حذف شود

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه بنده معتقدم حجمی از کتاب‌های درسی اضافه است و اگر حذف شود بهتر است، بیان کرد: از کجا باید بدانیم کدام بخش‌های کتاب حذف شود که در این باره دانش‌آموزان باید نظر بدهند.

مدرسه آنلاین – رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی گفت: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اتباع را که به مدرسه می‌آیند اما بعد از یک سال درس خواندن را ترک می‌کنند پیگیری می‌کنیم، همچنین به دنبال بستن راه‌های بازماندگی از تحصیل هستیم البته هم‌اکنون 505 مدرسه با یک دانش‌آموز داریم، سال گذشته 711 کلاس تک نفره و 1596 کلاس با دو دانش‌آموز داشتیم.

وی افزود: 75 هزار معلم جدید به مدارس اضافه شدند، سیاست ما بازگشت به مدرسه است و اگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکل داریم به این دلیل است که به مدرسه توجه نداشتیم،کلید حل مسائل کشور در مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش‌آموزان گفت: مسئولیت در آموزش و پرورش بسیار سنگین است و همه افتخار من این است که معلم خوبی برای شما باشم، اکنون تمام دغدغه والدین برای شما و آینده شما است و کل زندگی ما پدران و مادران شما هستید، ما در مدرسه وظیفه داریم به شما همانند فرزندان خود توجه کنیم.

مدرسه تلویزیونی می‌تواند جایگزین معلم شود اگر …

وی ادامه داد: رئیس جمهور امسال ما را شگفت‌زده کرد و به جای پرسش مهر، پویش مهر را آن هم با موضوع امید مطرح کرد، بزرگترین دشمن دانش‌آموزان ناامیدی است.

صحرایی خطاب به معلمان مطرح کرد: کرونا ثابت کرد که مدرسه تلویزیونی می‌تواند جای همه ما را بگیرد اگر فقط بخواهیم درس بدهیم، اگر معلم فقط بخواهد انتقال‌دهنده دانش باشد این امکان با روش‌های مختلف وجود دارد، اکنون همه نگران هوش مصنوعی هستند اما خود آنها می‌گویند که نمی‌تواند جایگزین معلم و وکیل شود اما جایگزین معلمی نمی‌شود که برای دانش‌آموز، مادر و پدر است و با غم و شادی دانش‌آموز ناراحت و شاد است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسئله اول کشور است، گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که معلمان معماران آینده کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه بنده معتقدم حجمی از کتاب‌های درسی اضافه است و اگر حذف شود بهتر است، بیان کرد: از کجا باید بدانیم کدام بخش‌های کتاب حذف شود که در این باره دانش‌آموزان باید نظر بدهند.

505 مدرسه کشور با یک دانش‌آموز

صحرایی مطرح کرد: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اتباع را که به مدرسه می‌آیند اما بعد از یک سال درس خواندن را ترک می‌کنند پیگیری می‌کنیم، همچنین به دنبال بستن راه‌های بازماندگی از تحصیل هستیم البته هم‌اکنون 505 مدرسه با یک دانش‌آموز داریم، سال گذشته 711 کلاس تک نفره و 1596 کلاس با دو دانش‌آموز داشتیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر در 5 استان کشور مبادی بیسوادی را ببندیم ضریب باسوادی در کشور به 98 درصد می‌رسد، عنوان کرد: از معلمان می‌خواهم کاری کنند تا دانش‌آموزان بخندند و بیاموزند و باید معلمان را آموزش داد تا بیاموزند با بازی و فناوری آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان از دوره ابتدایی که به متوسطه اول وارد می‌شوند با یک تجربه جدید مواجه خواهند شد،گفت: دانش‌آموز در این دوره با تعداد زیادی از معلمان مواجه می‌شوند و والدین باید دانش‌آموز را درک کنند و با معلمان آنها ارتباط بگیرند، به والدین توصیه می‌کنم که هفته‌ای دو ساعت وقت اختصاص داده و به معلمان فرزندشان مراجعه و وضعیت تحصیلی او را پیگیری کنند.

صحرایی بیان کرد: نسبت اشتغال با مدرک تحصیلی تعیین‌کننده نیست و فرد می‌تواند پیش از دانشگاه رفتن به شغل برسد، اکنون نیمی از دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند‌.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شرمنده دانش‌آموزانی هستم که در رشته برق درس می‌خوانند اما به جای سیم برق به او کاموا برای آموزش می‌دهند، تقویت هنرستان‌ها به تجهیزات نیاز دارد؛ همچنین نیروهای مسلح کمک کنند تا دانش‌آموزانی که در هنرستان کار پیدا می‌کنند دیرتر به سربازی بروند.

به دنبال مجوز برای به‌کارگیری معلمان خرید خدمات

صحرایی درباره مشکل به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش اظهار کرد: به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات منع قانونی دارد.

وی ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند وارد آموزش و پرورش شود مگر اینکه از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و آزمون استخدامی اقدام کند.

صحرایی اضافه کرد: یک تعداد نیروی خرید خدمات داریم که فرصت داشتند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند اما عده‌ای همچنان مانده‌اند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش به نیرو نیاز دارد اما برای به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات باید از سازمان برنامه و بودجه مجوز بگیرد و ما تلاشمان است این اتفاق صورت بگیرد مگر اینکه فردی صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نظر را نداشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی به عنوان وزیر مشغول به فعالیت شدم برخی از این افراد چندین ماه حقوق نگرفته بودند و برخی هم هنوز حقوق سال گذشته را نگرفته‌اند.

صحرایی درباره احتمال افزایش مدارس سمپاد بیان کرد: دانش‌آموزان سمپادی اگر خوب تربیت شوند مسائل کشور را حل می‌کنند. برخی می‌گویند چرا دانش‌آموزان مدارس سمپاد را از سایرین جدا کردید؟ بنده معتقدم این عدالت است، چون دانش‌آموزان سمپاد استعداد بیشتری دارند باید امکانات بیشتری به آنها داده شود.

وی ادامه داد: برخی مدیریت را چمنی می‌بینند که باید با چمن‌زن همه چمن‌ها را یکسان کرد اما این عدالت نیست، عدالت این است که اگر فردی توانایی دارد، فضا را برای اثرگذاری او ایجاد کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره رایگان شدن تحصیل دانش‌آموزانی که در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پذیرفته می‌شوند و در چهار دهک نخست اقتصادی کشور قرار دارند، عنوان‌کرد: این دانش‌آموزان مهمان رئیس جمهوری هستند چراکه برای انجام این کار پول وجود نداشت. رایگان شدن تحصیل این دانش‌آموزان در هیئت دولت مصوب شد و آنجا قرار بر این شد تا کل هزینه را دولت پرداخت کند و این موضوع از اول مهر امسال اجرا می‌شود؛ این هدیه ویژه رئیس جمهوری به دانش‌آموزان سمپادی دهک یک تا چهار است، واقعاً لقب سید محرومان برای رئیس جمهوری درست و برازنده است.

آزمون مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی یکی می‌شود

صحرایی با تاکید بر اینکه برنامه آموزش و پرورش در راستای کاهش تنوع مدارس است، عنوان کرد: تنوع آزمون ورودی مدارس نیز زیاد است که می‌توانیم یک آزمون بگیریم و نهایتا فرد مدرسه نمونه دولتی یا سمپاد را انتخاب کند البته اجرای آن نیاز به مطالعه دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر دو آزمون برای مدارس نمونه‌دولتی و دیگری برای مدارس سمپاد برگزار می‌شود و دانش‌آموزان دو بار پول و آزمون می‌دهند، این را می‌توانیم در قالب یک آزمون انجام دهیم و هر دانش‌آموزی که نمره بالاتر آورد مدارس سمپاد را انتخاب کند. چرا دو آزمون بگیریم؟ این قول را به مردم می‌دهیم که امسال این دو آزمون را یکی کنیم.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. قرآن و عربی وهدیه آسمانی با هم دریک کتاب باشدبهتره ,و اینکه از اول راهنمایی (هفتم)هرکس رشته مورد علاقه خود رو انتخاب کند وادامه دهد سه سال بیهوده وقتشو هدر ندهد،وریاضی از رشته تجربی حذف وبیشتر زیست وشیمی بخوانند تا در آینده به درد بخورد ومانند بعضی دکترای امروز ی نباشند

  2. کلا کتاب های درسی باید باز نویسی شد. مفاهیم کتاب ارتباطی با سبک زندگی امروزه ندارد هدف از اموزش اماده کردن افراد برای زندگی اجتماعی هست. اما مفاهیم درسی کمک خیلی کمی در این مورد انجام می دهند ما. در اموزش و پروش گرفتار حاشبه شده ایم فردی که از 6 سالگی وارد این سیستم می شود بعد از 12 سال عملا به غیر از خواندن و نوشتن و یه سری اطلاعات عمومی چیزی عایدش نشده. عملا ارتباطی بین اموزش ما و نیاز های روزمره وجود ندارد فردی که دیپلم می گیرد سواد زندگی اجتماعی. چگونگی ارتباط با خود دیگران و محیط. . چگونگی رفع نیازها. و….. را فرا نگرفته است

  3. نظرسنجی خوبه اما نظر حساب شده و دقیق را باید در لابلای نظریات کارشناسان جست …

  4. باسلام یکی ازایرادت آموزش نوشتن کتاب درسی با خط شکسته که باید یک دکتر پیدا کنی که کتاب ابتدایی رو برات رو خوانی کنه و کتابهای دبیرستان رو باخط تایپ نوشته کامل جای ابتدایی و دیگر دوره‌ها رو اشتباه نوشته است

  5. سلام کاش کمی از کشورهای دیگر تقلید می کردید در زمینه اموزش کمی از تعداد کتاب ها کم می کردید به جای این همه مطالب زیادی که تو بعضی کتاب ها هست و دانش آموزان باید حفظ کنن در حالی که خیلی از این با سرچ کردن می تونن پیدا کنن چرا تعداد درس ها زیاده در یک کتاب

  6. کلا چیزی به اسم دینی خاص حذف بشه تا کردان در آرامش فکری خود انتخاب کنند

  7. وزیر محترم به اصطلاح تحصیل کرده ، پدر بچه ها رو با این سیستم آموزشی درآوردین همه چیتون شده سیاسی و دینی ، حتی به بچه ها هم رحم نمیکنین . درس قران از کلاس اول چه لزومی داره ؟! کدوم نخبه رو یا حتی فرد معمولی رو سراغ دارین به کشورهای عربی برای کار و زندگی رفته باشه ؟ همه جا حتی کشورهای عربی زبان انگلیسی رو کامل بلدن و آموزش میدن چون زبان بین المللیه ، اونوقت شماها قدغنش کردین و بجاش عربی یاد میدین ! در ضمن بچه طفل معصوم تاریخ و جغرافی و اجتماعی و علوم به چه دردش میخوره ؟! مخ بچه رو پیاده کردین . اجازه بدین فارسی و ریاضی و زبان یاد بگیره بزرگتر که شد خودش انتخاب کنه که آیا جغرافی دوست داره ، تاریخ ، علوم ، عربی و … و راهشو انتخاب کنه . من بعد ۱۶ سال تحصیل هیچ کدوم درسها به دردم نخورد . بجای این درسهای بدرد نخور کمی درست زندگی کردن یاد بچه ها بدین ، کمی شاد بودن ، کمی ارتباط با جامعه و افراد ، اینهاست که آینده یه جامعه رو میسازه نه تاریخ و جغرافی و علوم . متاسفانه ما هنوز در عصر حجر زندگی میکنیم بجای تاریخ گذشتگان کمی هم از زندگی و تاریخ کشورهای پیشرفته بیاموزیم و به بچه ها هم یاد بدیم . همین سیستم آموزشی غلطه که باعث میشه یه مشت بیسواد راُس همه چی باشن و نخبه ها خارج از کشور برای پیشرفت بیگانه ها تلاش کنن . هر چند که مطمئنم هیچوقت اینکارو نمیکنید چون اگه بچه ها و جامعه آگاه باشن و درست زندگی کردن رو یاد بگیرن ، جای شما بیسوادها دیگه تو مملکت نیست . البته جای بسی امیدواریه که تو نسل جدید دارم میبینم هر چیزی رو راحت قبول نمیکنن و با هر افکار پوسیده ای درحال مبارزه ان حتی فرزند کوچک خودم کوچکترین کاری رو که ازش میخوام تا دلیل قانع کننده ای نداشته باشم هرگز انجام نمیده و مدام در حال بحث با منه و این منو به نسل جدید امیدوار میکنه و نشانگر آینده روشنی برای این کودکان معصوم هستش .

  8. دانش آموزان هیچ نیازی به درسهای مثل دفاعی و هدیه و قرآن ندارند و به جز گرفت وقت و هزینه چیز دیگری ندارند

  9. وای دوباره مدرسه ها باز شد وتلف شدن عمر بچه ها… کاش می شد روزی بیاد که بچه ها برای باز شدن مدرسه ستاره بکشند. کاش می شد یه ادم باشعور وخلاق برای بچه ها واموزش دل می سوزوندوراه چاره ای بهتر برای اموزش پیدا می کرد … کاش وای کاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا