بازی ریاضیزنگ تفریح

بازی گل یا پوچ

از جمله نیازهای روزمره کودکان و نوجوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان که نباید نسبت به آن غافل شد، موضوع بسیار مهم داشتن تفریحات سالم است.

مدرسه آنلاین– بازی های فراوانی وجود دارد که کودکان و نوجوانان می توانند در خانه، مدرسه و بوستان ها بازی کنند و علاوه بر پر کردن اوقات فراغت از شادی و دورهمی بهره ببرند.این بازی حس ششم بچه ها را به شدت تحریک کرده و کنجکاوی آنها را تا حد زیادی بالا می برد. 

بازی «گل یا پوچ» از بازی های  ایرانی است که بچه ها همیشه از آن لذت می برند. این بازی را یاد بگیرید و با دوستان، خواهر و برادر و بچه های فامیل بازی کنید. از مزایای این بازی این است که هرکجا می توان آن بازی کرد و نیاز به وسیله ای هم ندارد.

 گل یا پوچ یک بازی دسته جمعی است که معمولاً دونفره نیز انجام می‌شود. دراین بازی یک شی گرد کوچک مانند نخود، کاغذ، سنگ ریزه یا هر چیز کوچک مشابه را داخل یکی از دستان قرار داده به طوری که افراد دیگر آن را نبینند، سپس افراد مقابل باید به اصطلاح گل را پیدا کنند.

بازی به این ترتیب است که افراد به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. دو سرگروه شرایط بازی را از قبیل حد نصاب امتیاز و تعداد امتیازات، امتیاز درست حدس زدن و گرفتن گل را، مطرح می‌کنند. (مثلا درست حدس زدن چند امتیاز داشته باشد و حد نصاب برنده‌شدن چند باشد)

برای شروع یکی از سرگروه‌ها دکمه یا ساچمه‌ای کوچک که در بازی (گل) نامیده می‌شود را برداشته و به سرگروه دیگر پیشنهاد می‌کند که گل را در مقابل چند امتیاز می‌خواهی (یعنی گل را می‌فروشد). بنا بر معامله دو سرگروه در نهایت یکی از گروه‌ها، در شروع بازی چند امتیاز دارد و گروه دیگر گل را دارد و می‌تواند با آن امتیاز بگیرد. سرگروه صاحب گل، ابتدا باید گل را به گروه مقابل نشان دهد و سپس آن را به‌طور پنهانی در یکی از دست ها مخفی می کند، سپس همه مشت گره کردهٔ خود را در مقابل دید گروه مقابل قرار می‌دهند. نفرات گروه دوم با کنجکاوی و دقت و هوشیاری از حرکت دست سرگروه و نفرات، نگاه‌ها و حالت چهره‌ها حدس می‌زنند و به سرگروه می‌گویند، سرگروه بنا بر حدس خود و یارانش، دست‌هایی را که احتمالا گل در آنها نیست، کنار گذاشته و بقیه را یکی یکی با گفتن واژۀ (پوچ یا خالی) کنار می‌گذارد و به این ترتیب به گل نزدیک تر می‌شوند. چنانچه درست حدس زده و گل را پیدا کنند به همراه کسب امتیاز صاحب گل شده و در دور بعدی، آنها گل را مخفی خواهندکرد و چنانچه نتوانند، باز گروه مقابل با کسب امتیاز گل را پیش خود نگه‌داشته و میان دست‌ها پخش می کنند.

در ابتدای بازی اگر بتوانند زود و درست حدس بزنند، سرگروه می‌تواند با یکسره گرفتن گل ۵ امتیاز بگیرد.( بنا به قردادی که دارند)

در خاتمه برندۀ بازی، گروهی است که تعداد امتیازاتش زودتر به حد نصاب تعیین شده برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا