خبر ویژه

افشاگری بطحایی در مورد مدارس سمپاد؛ اکثر دانش آموزان سمپاد شرایط لازم را ندارند

سید محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پروش کشورمان در سخنانی قابل تأمل که اخیراً به رسانه ها گفت، از وضعیت موجود در مدارس سمپاد انتقاد کرد.

مدرسه آنلاین– بطحایی در گفت و گویی که با خبرگزاری تسنیم پیرامون وضعیت مدارس استعداد درخشان و نحوه جذب دانش آموز در این مدارس داشت، از بی عدالتی هایی گفت که در این حوزه وجود دارد و گویا عزمی برای حل آن دیده نمی شود.

بطحایی در این گفت و گو و به صورت مشخص در مورد وضعیت نامطلوب مدارس سمپاد گفت: تا که جایی می‌دانم پژوهشی که با استناد به یافته‌های آن بتوان تعداد افرادی که امکان دسترسی به مدارس استعدادهای درخشان را ندارند، برآورده کرد، وجود ندارد یا لااقل من از آن بی‌اطلاع هستم اما با قاطعیت می‌گویم بخش بزرگی از پذیرفته شدگان در این مدارس (حداقل 50 درصد آنان) دارای استعداد درخشان به معنای اصلی و تعریف صحیح آن نیستند.

یک چهارم افراد مستعد شانس ورود به مدارس سمپاد را پیدا کرده‌اند

بطحایی افزود: علاوه بر آن بخش بزرگی از افرادی که شایستگی ورود به این مدارس را دارند، به دلیل نداشتن مهارت‌های کاذب برای پذیرفته شدن در آزمون یا به دلیل فاصله جغرافیایی محل زندگی، وضعیت اقتصادی خانواده و سایر عوامل و دلایل، امکان شرکت در آزمون ورودی را پیدا نکرده و در این مدارس تحصیل نمی‌کنند. اگر این تحلیل را بپذیریم باید اعتراف کنیم در بهترین حالت صرفاً یک چهارم پذیرفته شدگان از جامعه مخاطب کل کشور که دارای استعداد برتر هوشی و ذهنی هستند، شانس ورود به این مدارس را پیدا کرده‌اند و مابقی ظرفیت به افراد فاقد شرایط واقعی (مطابق تعریف اصلی استعداد برتر) تعلق پیدا کرده است.

وزیر پیشین آموزش و پرورش همچنین ضمن تأکید بر اشتباه بودن آموزش گلخانه ای به سبک مدارس سمپاد گفت:  هر چند این مدارس تلاش‌هایی برای جامعیت بخشی به ساحت‌های تربیت در این مدارس انجام می‌دهند، اما چون ماهیت و ذات این آموزش گلخانه‌ای بر جداسازی، و مصون بودن از جریانات طبیعی و تاثیرگذار بر تعلیم و تربیت است، خواه ناخواه بر تعداد کثیری از دانش آموزان این آثار نامطلوب و حس خودبرتربینی و ممتاز بودن نسبت به سایرین القاء می‌شود.

بطحایی همچنین گفته است: اما روی دوم این سکه، تأثیری است که این روش غلط و ناصحیح بر سایر دانش آموزان به ویژه آنانی که در آزمون پذیرفته نمی‌شوند، بر جای می‌گذارد. عطش کاذبی که در خانواده‌ها ایجاد می‌شود، موجب شده که از سنین پایین و پایه‌های آغازین ابتدایی، کودکان به جای تمرین و ممارست در مهارت‌های اصیل تربیتی به تمرین مفاهیم انتزاعی صرفاً در حوزه‌های دانشی و مهارت‌های تست زنی و افزایش سرعت عمل در انتخاب گزینه درست بپردازند و این همان مسیری است که به نابودی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی که اصل و اساس تعلیم و تربیت آموزش عمومی است، می‌انجامد.

آنچه که وزیر سابق آموزش و پرورش کشورمان در مورد نادرستی ساختار و فرایند جذب و پرورش دانش آموز در مدارس سمپاد بر زبان رانده است، حقیقت تلخ و درستی است که سال هاست در کشور وجود دارد و گویا کسی توان مقابله با آن را به شکل اساسی ندارد.

آقای بطحایی نیز که خود سال ها وزیر آموزش و پرورش بوده و از قرار معلوم توان و یا اراده ای برای حل این معضل نداشته است، حالا برای رسانه ها مرثیه خوانی می کند.

به هر صورت باید دید چه زمان و چه کسی به این مسئله ورود اساسی خواهد کرد و به شکلی عالمانه و مدبرانه و برای همیشه این مسئله را حل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا