کلاس درسمتوسطه دوم

آشنایی با رشته کاردانی بهداشت حرفه ای

کاردانی بهداشت حرفه ای از زیرمجموعه های گروه علوم تجربی است و یکی از رشته های مهم برای هر جامعه ای محسوب می شود.

مدرسه آنلاین_ رشته کاردانی بهداشت حرفه ای با هدف تربیت نیروی متخصص در جهت مطالعه و کاهش خطرات احتمالی برای افراد به وجود آمده است. فارغ التحصیلان این رشته خطراتی که نیروی کار را تهدید می کند، مورد بررسی قرار داده و می کوشند برای آن به راه حلی مناسب دست پیدا کنند. در اینجا می کوشیم تا اطلاعاتی دربارۀ کاردانی بهداشت حرفه ای، دانشگاه ها، دروس و آیندۀ شغلی آن ارائه دهیم.

رشته کاردانی بهداشت

دانش بهداشت حرفه ای دانشی است که تلاش می کند تا با حذف عوامل خطرزای فیزیکی، شیمیایی، روانی و بیولوژیکی یا کاهش تأثیرات این عوامل از آسیب رسی به کارکنان جلوگیری کند. برای رسیدن به این هدف علم بهداشت دارای سه مرحله مهم و اساسی است که این مراحل عبارتند از: شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل خطرزا. متخصص بهداشت حرفه ای در مرحله اول خطر را شناسایی کرده و پس از شناسایی کامل، مقدار خطر را سنجش می کند و در مرحله آخر به کنترل عوامل خطرزا می پردازد.

مرحله شناسایی خطر در مقطع کاردانی، ارزیابی در مقطع کارشناسی و کنترل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای آموزش داده می شود. هدف از این دوره این است که افرادی را تربیت کند تا بتوانند در سازمان های مختلف انواع مشکلات بهداشتی را شناسایی کنند و با همکاری ارگان های بزرگ تر نسبت به حل آن ها اقدام کنند.

برای موفقیت در بهداشت حرفه ای دانشجو باید هم در ریاضی و فیزیک و هم در علوم تجربی پایه ای قوی داشته باشد و از نظر جسمی نیز سالم باشد تا بتواند در محیط های صنعتی فعالیت کند.

قابلیت ها و توانمندی های فارغ التحصیلان دوره کاردانی حرفه ای ایمنی و بهداشت واحدهای صنفی عبارت است از:

• ارائه طرح های کنترلی و بهسازی محیط کار

• برنامه ریزی معاینات پزشکی کارکنان

• برنامه ریزی حفاظت و ایمنی محیط کار و شاغلین

• آموزش ایمنی و بهداشت کارکنان

دانشگاه هایی که کاردانی بهداشت ارائه می کنند

ظرفیت رشتۀ کاردانی بهداشت در کشور 35 نفر و به صورت نیمه متمرکز است. دانشگاه آزاد نیز این رشته را ارائه می کند. دانشگاه های دیگر چون غیر انتفاعی، پیام نور، شبانه، ظرفیت مازاد و پردیس های خودگردان هیچگونه پذیرشی در این رشته و دوره ندارند.

دروس رشته کاردانی بهداشت

دروسی که رشته بهداشت حرفه ای به خود اختصاص داده است، گستردگی بسیاری را با خود به همراه دارد که در صورت تسلط پیدا کردن به هر کدام از آن ها فارغ التحصیل بهداشت می تواند وارد بازار کار شود. این دروس شامل آشنایی با کلیات پزشکی و بیماری های حرفه ای، آمار حیاتی مقدماتی، آموزش بهداشت، اصول تغذیه، ایمنی در صنعت، بهداشت آب و بیوشیمی می شود.
دروس پاتوبیولوژی، تشکیلات و خدمات بهداشت حرفه ای، حوادث ناشی از کار، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، دفع مواد زائد صنعتی، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، شاخص های بهداشتی، سم شناسی صنعتی، شناسایی عوامل فیزیکی، شناسایی عوامل شیمیایی، شیمی تجزیه، شیمی عمومی، فیزیک عمومی، فیزیولوژی و تشریح، مبارزه با آلودگی های محیط کار، مهندسی انسانی، کمک های اولیه و کارآموزی از دیگر دروس بهداشت است.

آینده شغلی و بازار کار

فارغ التحصیلان رشته کاردانی بهداشت حرفه ای اگر بتوانند به خوبی تسلط بر دروس رشته خود پیدا کنند ، بعد از به پایان رساندن دوره دانشگاه می توانند در فعالیت های مختلفی وارد شوند. فرصت های شغلی فارغ التحصیلان دوره کاردانی حرفه ای ایمنی و بهداشت واحدهای صنفی شامل: کاردان بهداشت حرفه ای، بهداشت یار کار و تکنسین ایمنی می شود.
وزارتخانه های کار، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مراکز اصلی جذب فارغ التحصیلان رشتۀ کاردانی بهداشت است. همچنین سازمان ها، شرکت ها و کارخانه های بزرگی مثل شرکت نفت، ذوب آهن، هواپیمایی کشوری، ایران خودرو و پلی اکریل دارای واحد بهداشت حرفه ای بسیار قوی است که در هر یک از این واحد ها چند کارشناس ارشد، کارشناس و کاردان بهداشت حرفه ای فعالیت می کنند. در حال حاضر بیش از 50 درصد از دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفه ای نیز به طور پاره وقت در کارخانجات و سازمان های مختلف به عنوان مشاوره بهداشتی فعالیت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا