بهداشت و درمانمامان بابا

ویتامینی که کمبودش باعث کوچکی مغز میشود

بدن برای سالم ماندن، روزانه نیازمند انواع مختلف ویتامین‌ها با میزان‌های مختلف است. د ر این میان مغز نیز برای کارکرد درست از هوش و حافظه و پیامرسانی به اعضای مختلف بدن، نیازمند ویتامین است که کمبود یک ویتامین حیاتی، حیاتش را به خطر می‌اندازد.

مدرسه آنلاین – ویتامین‌ها در سلامت بدن نقش مؤثری دارد و آنها را باید در درجۀ اول با مواد غذایی و میوه و سبزیجات تأمین کرد.

به طور کلی، با افزایش سن افراد، مغز آنها کمتر کار می‌کند ولی داشتن سطوح کافی ویتامین B۱۲ می‌تواند به محافظت از مغز در برابر تخریب عملکردی آن کمک کند. همچنین معلوم شده که کمبود این ویتامین با کوچک شدن مغز و بیماری آلزایمز نیز ارتباط دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد مشکلات حافظه و مهارت‌های تفکر می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B۱۲ باشد. ثابت شده است که به یاد آوردن خاطرات یا تمرکز هر دو با کمبود این ویتامین حیاتی مرتبط هستند. به طور کلی، با افزایش سن افراد، مغز آنها کمتر کار می‌کند ولی داشتن سطوح کافی ویتامین B۱۲ می‌تواند به محافظت از مغز در برابر تخریب عملکردی آن کمک کند. همچنین معلوم شده که کمبود این ویتامین با کوچک شدن مغز و بیماری آلزایمز نیز ارتباط دارد.

تقریبا از هر چهار نفر یک نفر ممکن است کمبود ویتامین B۱۲ داشته باشند و افراد با کمبود ویتامین B۱۲ ممکن است شامل گیاه‌خواران، افراد مسن و کسانی باشد که برخی از اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون دارند.

ویتامین ب۱۲ محلول در آب نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی بازی می‌کند. هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال دریافت مقدار کافی آن کمتر می‌شود که می‌توانند در ایجاد فراموشی نقش داشته باشد. جگر، غلات غنی شده، مخمر تغذیه‌ای، برخی انواع ماهی، محصولات لبنی، خم مرغ و شیر کم چرب از منابع  این ویتامین است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا