تغذیهمامان بابا

چای اولانگ بنوشید و لاغر شوید

چای از نوشیدنی‌های محبوب جهانی است که در بین ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و در وعدۀ صبحانه حتماً کنار نان و پنیر و مربا حضورش حتمی و لازم است.

مدرسه آنلاین – چای‌ انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام خواصی دارد و برای سلامت بدن مفید است. از چای سیاه تا چای سبز و چای ترش تا چای اولانگ انواع چای‌هایی هستند که وجود دارند و در جهان مصرف می‌شود. البته غلبه با چای سیاه است که طرفدار بیشتری دارد و رنگ و عطر دلبرانه‌ای هم دارد.

چای اولانگ به عنوان یک چای قدیمی و سنتی اصالتی چینی دارد. این چای سرشار از موادمعدنی مختلف بوده و اکثر خواص چای سبز و چای سیاه را دارد. این چای خواص ویژه‌ای برای سلامت قلب، تناسب اندام و استحکام استخوان‌ها دارد. این چای ترکیبی از خواص چای سبز و چای سیاه و سرشار از مواد معدنی است. چای اولانگ تنها دو درصد چای جهان را تشکیل می‌دهد. این چای حاوی فلاونوئید، کافئین (البته نه به اندازه چای سیاه)، فلوراید و تیانین است و خواص زیادی برای بدن دارد.

چای اولانگ مانند چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی و مورد نیاز بدن نظیر کلسیم، منگنز، مس، سلنیوم، پتاسیم و ویتامین های K, A, B, C و E میباشد، به علاوه حاوی فولیک اسید، نیاسین آمید و آلکالوئیدهای سم زدا است.

برخی از فواید چای اولانگ

پیشگیری از پیری پوست

پیشگیری از بیماری های قلبی و فشارخون بالا

تسکین اضطراب‌های فیزیکی و ذهنی

بهبود عملکردهای ذهنی و حفظ هشیاری

ضدعفونی کننده، پاک کننده غیر سمی و ضد عرق

درمان اختلالات هضمی و گوارشی

تقویت سیستم ایمنی و بهبود اختلالات التهابی

حفظ عملکرد مغز

پیشگیری از سرطان

استحکام‌بخش استخوان

کاهش‌دهندۀ مشکلات قلبی

کاهش وزن و تناسب اندام با چای اولانگ

پلی فنول موجود در اولانگ می تواند سوخت و ساز بدن را بالا برده و از جذب چربی موجود در مواد غذایی بکاهد. هم چنین پلی فنول چربی ذخیره شده را نیز می سوزاند و از این طریق آنزیم های مورد نیاز برای تولید انرژی را فعال می نماید. بنابراین به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

در تحقیقات مشخص شده است که این نوشیدنی ۹/۲ تا ۴/۳ درصد از کالری روزانه مصرف شده را می تواند بسوزاند.

این امر به کافئین یا پلی فنول موجود در چای بستگی دارد و دانشمندان برای مشخص شدن اثر هرکدام از این دو مورد آزمایشی را انجام دادند و یک بار اثر کافئین به تنهایی و بار دیگر کافئین در کنار پلی فنول را بررسی نمودند و مشخص شد که وجود پلی فنول در کنار کافئین است که چربی سوزی را بالا می برد و موجب تسهیل کاهش وزن می شود.

در این راستا آزمایشی در سال ۲۰۰۹ ابر روی ۱۰۲ نفر انجام شده است که نشان داد ۲۲ درصد از گروه آزمایش که به صورت روزانه ۴ فنجان چای اولانگ مصرف نمودند حدود ۳ کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کردند.

بهترین زمان مصرف چای اولانگ برای لاغری

در چین، این چای معمولاً قبل از ناهار میل می‌شود زیرا به هضم غذا کمک می‌کند، اما این موضوع، لزوماً به این معنا نیست که تنها مدت زمان محدودی برای نوشیدن این چای وجود دارد. زمان‌های مختلفی در روز بهترین زمان برای لذت بردن از این چای در نظر گرفته می‌شود، اما بهتر است از مصرف آن در طول وعده غذایی یا با معده خالی اجتناب کنید. سه زمان مختلف در روز وجود دارد که می‌توانید از خواص چای اولانگ برای لاغری بهره‌مند شوید. چای اولانگ را می‌توانید همراه با صبحانه، نیم ساعت قبل از ناهار و در نهایت با یک عصرانه سبک میل کنید. این‌ها بهترین زمان‌، برای استفاده مفید از این چای است. شما همچنین می‌توانید این چای را همراه با صبحانه مصرف کنید، زیرا انرژی و طراوت کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه شما را فراهم می‌کند. اما اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، می‌توانید آن را ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از ناهار و همچنین هنگام عصر نیز میل کنید. به یاد داشته باشید، همه چیز در حد اعتدال بهترین نتیجه را دارد، بنابراین سعی کنید از مقدار توصیه شده (۳ فنجان در روز) تجاوز نکنید.

نحوۀ دم کردن چای اولانگ

چای اولانگ همانند چای سبز و سیاه از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. این برگ ها دارای آنزیم هایی هستند که واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون را ایجاد می کنند. تفاوت در این فرایند شیمیایی اکسیداسیون است که چای ها را متفاوت می کند. اگر فرایند اکسیداسیون کم باشد چای سبز می شود اما اگر این فرایند بیش تر ادامه پیدا کند چای سبز به چای سیاه تبدیل می شود. فرایند اکسیداسیونی که روی چای اولانگ اتفاق می افتد بین این دو مقدار می باشد. نه به اندازه چای سبز و نه به اندازه چای سیاه. بنابراین رنگ و طعم چای اولانگ حاصل اکسیداسیونی که روی آن اتفاق می افتد است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا