تغذیهمامان بابا

نوشیدنیهای مناسب برای ایام امتحانات که تمرکز و یادگیری رو بالا میبره

ایام امتحانات برای دانش‌آموزان و والدین آنها روزهای حساسی است که باید یک سری امور از قبیل سکوت، تغذیۀ مناسب، فراهم کردن شرایط مطالعه و …را رعایت کنند تا دانش‌آموز بتواند به راحتی درس بخواند و نتیجۀ خوبی کسب کند.

مدرسه آنلاین – درس خواندن همیشه آسان نیست، به ویژه زمانی که مغز و بدن و ذهن خسته  و تمرکز کردن واقعاً سخت می‌شود. یک راه خوب برای تقویت حافظه، بالا بردن تمرکز و انرژی، استفاده از نوشیدنی‌های مناسب برای درس خواندن قبل، حین و بعد از مطالعه است. برخی از نوشیدنی‌ها به شما کمک می‌کند تا هم بهتر تمرکز کنید، هم بهتر درس‌ها را به حافظه بسپرید و هم بدنتان در حالت پرانرژی و آرامی قرار بگیرد.

در این بخش برخی از نوشیدنی های مناسب درس خواندن را به شما معرفی می‌کنیم تا با مصرف آنها ظرفیت یادگیری خود را بالا ببرید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای، قهوه، آیس‌کافی، لته، کاپوچینو و بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر به‌دلیل وجود کافئین در آنها موجب می‌شوند تا افراد انرژی بیش‌تری داشته و بتوانند مدت طولانی‌تری بیدار بمانند بنابراین، اکثر افراد قبل از درس خواندن آن‌ها را می‌نوشند.

شکلات داغ

یکی دیگر از نوشیدنی های مناسب درس خواندن، شکلات داغ است که به جریان خون در بدن کمک کرده و اکسیژن را به مغز می‌رساند، به این ترتیب پس از مصرف آن فرد سرحال‌تر و حواس‌جمع‌تر می‌شود.

شیر

شیر می‌تواند با انواع مغزها و میوه‌های پرخاصیت ترکیب شود. شیر سرشار از پروتئین بوده که مهارت‌های شناختی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا عملکرد ذهنی بهتری داشته باشید و ترکیب آن با انواع مغزها مانند پسته و بادام یا میوه‌هایی مثل شیر و خرما می‌تواند تاثیر آن را چندین برابر کند.

آب‌میوۀ طبیعی

آب‌میوه‌های طبیعی نیز سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند که این ویتامین‌ها و مواد معدنی درون آنها باعث رفع کمبودهای بدن فرد شده و به همین ترتیب بدن انرژی بیش‌تری برای درس خواندن دارد. می‌توانید برای افزایش تاثیر این نوشیدنی انواع میوه‌ها را باهم ترکیب کرده ویتامین‌های مختلف بدن را تأمین کنید.

شیر بادام

شیر بادام سرشار از پروتئین‌هایی است که به مهارت‌های شناختی شما کمک می‌کند. همینطور خود بادام چون حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین ای، ویتامین ب 2، فیبر، اسیدهای چرب و سایر ترکیبات گیاهی است به شما کمک می‌کند تا عملکرد ذهنی بهتری داشته باشید و از نظر مغزی فعال‌تر عمل کنید.

بهتر است از بادام طبیعی و شیر استفاده کنید و نه مواد فروشگاهی و فرآوری شده. حتی بعضی متخصص تغذیه پیشنهاد می‌کنند چنانچه از شیر پاستوریزه‌ای که می‌خرید مطمئن نیستید، از «آب» استفاده کنید. حتماً نیازی نیست این دو را با هم ترکیب کنید.

آب هندوانه

آب هندوانه یک نوشیدنی مناسب برای ایام امتحانات است که هم می‌تواند سوخت کافی برای داشتن تمرکز تأمین کند و هم باعث تقویت حافظه برای به خاطر سپردن بیشتر و بهتر درس‌ها شود.

آب توت‌فرنگی

آب توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است و همنیطور در خودش لیکوپن دارد که اگر با عسل و مقداری خیلی کمی نمک به آن اضافه کنید، می‌تواند حسابی به عملکرد شناختی مغز شما کمک کند.

چای سبز

 چای سبز رو از قرن‌ها قبل تا به امروز، مردم سرتاسر جهان، مصرف می‌کنند و همیشه هم به شادابی بخشی، کمک به فهم و تمرکز بهتر و همینطور آرام کردن فکر و خیال معروف بوده است. چای سبز آمینو اسیدها و ال تئانین‌های فراوانی دارد که قبل از درس خواندن خیلی خوب است.

اسموتی‌ها

اسموتی‌ها از دیگر انواع نوشیدنی‌های مناسب درس خواندن هستند که می‌توانند با ترکیب انواع سبزی‌ و میوه‌ها تهیه شوند. بهترین آنها، اسموتی سبز است که از میوه و سبزی‌های سبزرنگی مانند خیار و کرفس تهیه می‌شود و آنتی‌اکسیدان درون آن به سلامت بیش‌تر مغز و بدن کمک می‌کند.

دم نوش رقیق نعنا و عسل

دم نوش رقیق نعنا و عسل برای افزایش هوشیاری در ایام امتحانات بود که اثر دائمی‌تری بر سلول‌های مغزی دارد.

لیمو فلفلی

مقداری برگ نعناع را خوب بشویید و به همراه چند برش لیمو ترش تازه و کمی فلفل قرمز در یک بطری آب معمولی یا آب گازدار بریزید و کمی تکان دهید، اجازه دهید این ترکیب حداقل 6 ساعت در یخچال بماند.

دمنوش زنجبیلی

زنجبیل یک بمب انرژی مفید است که به تقویت سیستم ایمنی و لاغر ماندن کمک می‌کند، برای تهیۀ این نوشیدنی انرژی‌زا دو قاشق چای خوری عسل را در کمی آب گرم حل کنید، زنجبیل تازه را بشویید و چند قطعه از آن را در یک بطری آب بریزید و بعد عسل و آب گرم را اضافه کنید، می‌توانید به این ترکیب کمی پودر هل هم اضافه کنید. بگذارید نوشیدنی چند ساعت در یخچال بماند و حسابی خنک شود.

لاتۀ زردچوبه

لاتۀ زردچوبه که گاهی به آن شیر طلایی نیز گفته می شود نوشیدنی گرم و خامه ای حاوی زردچوبه است.

زردچوبه از ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان کورکومین است که باعث افزایش تولید فاکتور نورون ‌زایی مشتق‌شده از مغز می شود، کمبود این ماده با نقایص ذهنی و اختلالات عصبی همراه است در حالی که افزایش آن می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد.

آب چغندر

چغندر گیاهی با ریشۀ قرمز است و به طور طبیعی حاوی نیترات فراوان می باشد، نیترات پیش ماده اکسید نیتریک است که بدن برای تقویت اکسیژن سلولی و بهبود جریان خون از آن استفاده می کند.

بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد ورزشی خود از آب چغندر استفاده می کنند اما در مورد تأثیر آب چغندر روی عملکرد مغز هنوز نمی توان با قطعیت چیزی گفت. با این وجود به نظر می رسد سیگنالیگ اکسید نیتریک روی نواحی از مغز که مسئول زبان، یادگیری و تصمیم گیری های پیشرفته هستند تأثیرگذار می باشد و آب چغندر با افزایش تولید اکسید نیتریک می تواند این اثر را تقویت کند.

میزان مصرف نوشیدنی‌ها

میزان مصرف نیز به‌هنگام میل‌کردن نوشیدنی‌های مناسب درس خواندن مهم است. تمام نوشیدنی‌های معرفی‌شده مفید هستند اما مصرف بیش‌ازحد آنها در طول روز باعث می‌شود تا کالری زیادی را وارد بدن خود کرده و از تناسب اندام خود غافل شوید بنابراین، در مصرف هر نوشیدنی تعادل را رعایت کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا