بهداشت و درمانمامان بابا

مراقب این قرص خطرناک و اعتیادآور باشید

پرگابالین از قرص‌های اعتیادآوری است که این روزها مصرف آن بین عده‌ای از جوانان رایج شده است. این قرص ضررهای زیادی دارد و اعتیادآور است.

مدرسه آنلاین – پرگابالین که با نام تجاری لیریکا نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد تشنج و ضد اضطراب است که برای درمان صرع، دردهای عصبی، فیبرومیالژیا، سندرم پای بی قرار و اختلال اضطراب فراگیر استفاده می‌شود.

این دارو همراه با خواص درمانی که دارد، به عنوان یک داروی اعتیادآور شناخته می‌شود و حتماً باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

چند وقتی است قشر خاصی از جوانان آن را با میزان بالا، برای ایجاد حس سرخوشی و خلسه مصرف می‌کنند. حتی برخی از کافی‌شاپ‌ها ادعا می‌گویند همکارانشان برای جذب و اعتیاد مشتری، این قرص را در قهوه‌های خود می‌ریزند.

داروی ضد تشنج یا مخدر؟

پرگابالین از خانواده مقلد‌های گابا است و در مغز باعث کاهش اضطراب و افزایش آرامش می‌شود. این قرص و گاپانتین، گیرنده‌های گابا را در مغز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

پرگابالین یکی از این داروهایی است که سوء‌مصرف آن می‌تواند منجر به بروز وابستگی و اعتیاد شود. دلیل اینکه مصرف این دارو نگران‌کننده شده، به این خاطر است که در گذشته تنها با تجویز پزشک می‌شد آن را تهیه کرد اما امروز دیگر خرید آن آزاد است.

آسیب‌های پروگابالین

این دارو به طور عمومی می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شدید شود، که مشکل تنفسی، تنگی نفس، جوش، کهیر، و تاول‌های پوستی را شامل می‌شود. افکار و اعمال خودکشی یکی دیگر از خطرات مصرف این دارو است.

این دارو همچنین می‌تواند افسردگی را تشدید کند یا فکر آسیب‌رسانی به خود را به فرد بدهد. خشکی دهان، اضافه وزن، ورم کردن دست و پا، سرگیجه، خواب‌آلودگی و تاری دید هم از جمله سایر عوارض جانبی مصرف این دارو است. ممکن است روی توانایی فکر کردن، دیدن یا حرکت شما هم تأثیر داشته باشد. بنابراین بهتر است کارهایی که به هوشیاری نیاز دارد، در زمان مصرف این دارو انجام ندهید.

اما مهم‌تر از همه قابلیت اعتیادزایی پرگابالین است. اگر سابقه سوء‌مصرف مواد داشته باشید، در صورت مصرف این دارو ممکن است بیشتر در معرض خطر قرار داشته باشید. 

عوارض جانبی شایع‌ پرگابالین

این دارو عوارض جانبی زیادی دارد که شایع‌ترین آنها عبارتند از:

سرگیجه

خواب‌آلودگی

مشکل تمرکز

تاری دید

خشکی دهان

افزایش وزن

ورم دست‌ها یا پاها

عوارض جانبی شدید پرگابالین

عوارض جانبی شدید و علائم آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش‌های آلرژیک شدید. این واکنش‌ها ممکن است خطر جانی داشته باشند. علائم آن می‌تواند شامل این موارد باشد:

ورم کردن صورت، دهان، لب‌ها، لثه‌ها، زبان، گلو یا گردن

مشکل در تنفس

جوش، کهیر (برآمدگی‌های پوستی) یا تاول

افکار یا اعمال خودکشی. علائم آن عبارتند از:

افکار خودکشی یا مرگ

اقدام به خودکشی

بروز یا تشدید افسردگی یا اضطراب

احساس آشفتگی یا بی‌قراری

حملات هراس یا پنیک اتک

مشکل خواب

بروز یا تشدید تحریک‌پذیری

رفتار پرخاشگرانه، خشمگین یا خشونت‌آمیز

رفتارهای تکانشی

دوره‌های شیدایی (افزایش شدید فعالیت و حرف زدن)

سایر تغییرات غیر عادی در رفتار یا خلق و خو

مشکلات قلبی. علائم آن عبارتند از:

ورم کردن دست‌ها یا پاها

درد قفسه سینه

سرگیجه و خواب‌آلودگی

مشکلات تنفسی جدی. علائم آن عبارتند از:

مشکل تنفسی

کند شدن تنفس

تنفس سطحی

افزایش خواب‌آلودگی

اعتیاد پرگابالین

اعتیاد به پرگابالین یک مشکل واقعی و رو به رشد است. این دارو می‌تواند بسیار اعتیادآور باشد و ترک آن نیز بسیار دشوار. در بعضی موارد، علائم ترک می‌تواند زندگی افراد را در معرض خطر قرار دهد. با افزایش اعتیاد به پرگابالین، افراد بیشتری باید از خطرات مرتبط با این دارو آگاه شوند. تنها با افزایش دانش عمومی می‌توان امیدوار بود که تعداد افراد مبتلا به اعتیاد پرگابالین را کاهش دهیم.

معمولاً کسانی که تقاضای این دارو را بدون نسخه دارند، زنان و مردان بین ۱۶ تا ۳۵ سال و از قشر‌های مختلف جامعه هستند.همچنین مصرف دارو‌های آرام‌بخش و اعتیاد‌آور به دلیل نداشتن بار روانی معتاد‌شدن، در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. در این میان، پرگابالین هم در بین خانم‌های جوان حسابی سر‌و‌صدا کرده است و این افراد، معمولا با انکار اعتیاد خود، معتقدند فقط آرام‌بخش مصرف می‌کنند.اعتیاد به این دارو اغلب زمانی شروع می‌شود که افراد به دلایل غیرپزشکی شروع به استفاده از دارو می‌کنند. آنها ممکن است پرگابالین را برای مقابله با اضطراب یا مقابله با اثرات داروهای دیگر مصرف کنند. همان‌طور که آنها به استفاده از پرگابالین ادامه می‌دهند آستانه تحملشان نسبت به دارو بالا می‌رود، بنابراین برای دستیابی به اثرات مشابه باید دوزهای بالاتری مصرف کنند.

این می‌تواند منجر به اعتیاد به پرگابالین شود که نشانه‌اش مصرف از روی اجبار یا اضطرار علی‌رغم پیامدهای منفی‌ است. افراد معتاد به این قرص ممکن است علائم ترک را در هنگام تلاش برای ترک تجربه کنند که از جمله آنها می‌توان به اضطراب، بی‌خوابی و علائم شبیه آنفولانزا اشاره کرد. آنها همچنین ممکن است مشکلات روحی‌ای مثل افسردگی و روان‌پریشی را نیز تجربه کنند.

علل اعتیاد به پرگابالین

مصرف مزمن پرگابالین مغز را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که مصرف‌کننده را به مصرف دارو، اغلب برای مدت طولانی‌تر از آنچه پزشک تجویز می‌کند، سوق می‌دهد. این منجر به سوء‌مصرف می‌شود، چرا که دارو مراکز پاداش مغز را مخدوش می‌کند. وابستگی فیزیکی پرگابالین همچنین زمانی که مصرف‌کننده تصمیم به ترک می‌گیرد، می‌تواند بروز علائم ترک را با خود به همراه داشته باشد. این علائم می‌تواند شامل سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و بی‌خوابی باشد. در نتیجه، غلبه بر اعتیاد به پرگابالین بدون کمک حرفه‌ای دشوار است.

در حالی که علت دقیق این اعتیاد ناشناخته است، عوامل زیادی می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. برای بعضی افراد، مصرف پرگابالین ممکن است منجر به وابستگی شود و فراموش کردن مصرف آن هم می‌تواند باعث بروز علائم ترک شود. سایر داروها نیز ممکن است با پرگابالین تداخل داشته باشند و خطر اعتیاد را افزایش دهند.

به طور کلی، بیمارانی که پرگابالین مصرف می‌کنند باید از نظر علائم سوء‌مصرف یا وابستگی به آن به دقت تحت نظر باشند. شناخت علائم اولیه اعتیاد می‌تواند به جلوگیری از سوء‌مصرف بیشتر کمک کند و این اطمینان را به وجود آورد که بیماران درمان مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

پرگابالین و قانون انگلستان

قانون سوء‌مصرف مواد مخدر سال 1971 یکی از قوانین انگلستان است که استفاده از پرگابالین و سایر داروها را کنترل می‌کند. حداکثر مجازات برای نگهداری غیرقانونی (تصرف بدون نسخه معتبر) پرگابالین دو سال حبس به اضافه جریمه نقدی نامحدود و برای تهیه دارو تا چهارده سال حبس و جزای نقدی نامحدود است. پرگابالین در آوریل 2019 به یک داروی کنترل‌شده برنامه 3 تغییر یافت، به این معنی که ظرفیت بالایی برای سوء‌مصرف و وابستگی دارد. افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از داروهای ضد تشنج دلیل این تغییر بود.

حقایق ترک و خماری پرگابالین

تخمین زده می‌شود که فقط بیش از چهار درصد از افرادی که پرگابالین مصرف می‌کنند، پس از قطع مصرف دارو، از علائم ترک و خماری رنج می‌برند، حتی اگر آن را سوءمصرف نکرده باشند. شایع‌ترین علائم ترک شامل اضطراب، بی‌خوابی و حالت تهوع است.

با این حال، علائم شدیدتری مانند تشنج نیز گزارش شده است. به همین دلیل، بسیار مهم است که به جای قطع ناگهانی پرگابالین ترک آن به آرامی انجام شود. اگر قصد مصرف پرگابالین را دارید یا در حال حاضر آن را مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید.

برای اعتیاد به پرگابالین کمک بگیرید

درمان اعتیاد به پرگابالین معمولاً با سم‌زدایی و سپس مشاوره و گروه‌های حمایتی آغاز می‌شود. اگر با اعتیاد به پرگابالین دست و پنجه نرم می‌کنید، لطفاً همین امروز از هر جا و هر کس که می‌توانید کمک بگیرید. ترجیحاً از پزشک متخصص یا مرکز درمانی یا انجمن‌های ترک اعتیاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا