بهداشت و درمانمامان بابا

چطوری سریع، بدون دردسر و مطمئن لاغر شویم؟

لاغری یکی از بحث‌های داغ روز است و خیلی از افراد با استفاده از راه‌هایی همچون قرار دادن بالون معده، ورزش کردن، خوردن میوه های لاغر کننده و مصرف انواع نوشیدنی‌ چربی سوز و دمنوش لاغری و … برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

مدرسه آنلاین – این‌ روزها همه دوست دارند که متناسب و خوش‌اندام باشند. این خیلی خوب است اما لاغر شدن همت و برنامه ریزی صحیح می‌طلبد. اگر شما هم به‌دنبال لاغری سریع و مطمئن هستید مطالعۀ نکات زیر را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

صبحانۀ سالم و کم‌چرب بخورید

صبحانۀ پروتئنی یک صبحانه سالم و کم چرب بخورید که شامل یک املت سفیدۀ تخم مرغ با یک تکه پنیر کم چرب، یک تکه نان با غلات کامل با یک تکه میوه مانند یک سیب است.  خوردن صبحانه یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن است و یک صبحانه غنی از پروتئین نیز متابولیسم شما را از اوایل روز افزایش می‌دهد.

غذای مایع به جای جامد

به جای غذاهای جامد به سراغ اسموتی‌های پروتئینی، ماست و سوپ‌های کم سدیم بروید. مایعات راحت‌تر هضم می‌شود و به اندازه وعده‌های غذایی جامد معدهرا درگیر نمی‌کند. مقداری میوه غنی از فیبر را در اسموتی‌ها و ماست خود بریزید تا به حرکت مواد در داخل دستگاه گوارشتان کمک کند.

سبزیجات را فراموش نکنید

مصرف سبزیجات چیزی است که در تمامی رژیم‌های غذایی به چشم می‌خورد. در واقع اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید بیشتر سبزیجات بخورید. مهم این است که بخشی در وجود شما عادت کند که خوردن سبزی در دستور کار است.

کالری‌های ساده را حذف کنید

یک ظرف کوچک بستنی مقدار زیادی کالری دارد و خوردنش هم سخت نیست. اما برای دریافت مقدار مشابهی کالری از سالاد، باید خیلی سالاد بخورید.

کالری‌های ساده مثل قند، شکر، نوشابه، کره روی برنج، شیرینی کنار چای، بستنی و خامه در قهوه اگر حذف شوند، تفاوت چندانی بر میزان گرسنگی و ارزش غذایی نمی‌گذارند.

از نظر کالری یک بشقاب برنج و یک لیوان آب، خیلی با همان مقدار برنج کره‌ای و یک لیوان نوشابه فرق دارد. اما شما را به هم اندازه سیر می‌کند.

کربوهیدرات مصرفی را مدیریت کنید

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه لاغر شوید، باید از خودتان در مورد کیفیت کربوهیدرات مصرفی سوال کنید.

سبزیجات کم‌کربوهیدرات در مقایسه با میوه‌های شیرین انتخاب‌های بهتری هستند:

بروکلی
گل کلم
اسفناج
کلم پیچ
خیار
کرفس

این خوراکی‌ها علاوه بر فیبر بالا و کالری کم، به تامین مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبرهای محلول هم کمک می‌کنند.

سالاد بدون سس یک خوراکی خوب برای لاغری است. می‌توانید هرقدر که دلتان می‌خواهد سبزیجات مصرف کنید و لاغر شوید.

این خوراکی‌ها برای یک میان‌وعده سالم و کم‌کالری انتخاب خوبی هستند. اگر گرسنه نیستید و فقط دلتان می‌خواهد یک چیزی بخورید، کرفس مزه‌دار شده با لیموترش انتخاب بسیار خوبی است.

نوشیدنی‌های شیرین را فراموش کنید

نوشیدنی‌های شیرین به‌اندازه‌ی مواد غذایی جامد ما را سیر نمی‌کنند. نوشیدن آب‌میوه یا قهوه‌ی کاراملی نمی‌تواند ما را به‌اندازه‌ی یک بشقاب از پروتئین و سبزیجاتی که با روش تفت دادن پخته می‌شوند، سیر کند. بنابراین اگر می‌خواهیم بدانیم که چگونه لاغر شویم باید حواس‌مان باشد و در خوردن نوشابه، آب‌میوه، چای و قهوه‌ی شیرین و نوشیدنی‌های الکلی دقت به‌خرج بدهیم. اگر هر یک از این مواد را در طول روز مصرف کنیم، در شب حدودا ۸۰۰ کالری اضافه در بدن خواهیم داشت؛ درحالی‌که همچنان گرسنه هستیم. درواقع، الکل مانع از سوخت‌وساز چربی‌ها می‌شود و درنتیجه، سوزاندن کالری را سخت می‌کند.

وزنه بخرید و ورزش کنید

باید به‌یاد داشته باشیم که ورزش‌ها و تمرینات قدرتی باعث شکل‌گیری بافت ماهیچه‌ای قوی می‌شود. همچنین باعث می‌‌شود که بدن‌مان بافتی ماهیچه‌ای و بدون چربی داشته باشد و کالری بیشتری هم در طول هفته و به‌شکل ۲۴ ساعته در هنگام کار یا استراحت بسوزاند. هر چقدر بدن‌مان ماهیچه‌های بدون چربی بیشتری داشته باشد، زودتر لاغر می‌شویم.

ورزش‌ها و تمرینات قدرتی را می‌توان با شنای سوئدی یا کلاغ‌پر شروع کرد. استفاده از وزنه‌ها نیز می‌تواند در تقویت و شکل‌دهی به عضلات دوسر و سه‌سر نقش مهمی ایفا کند. داشتن وزنه‌های پنج پوندی (هر پوند معادل ۴۵۳ گرم است) در منزل یا محیط کار، فکر بسیار خوبی است. اگر این تمرینات را سه تا چهار بار در طول هفته تکرار کنیم، خیلی زود شاهد تناسب اندام‌مان خواهیم بود.

آب بنوشید

برای اینکه مواد اضافی مانند سدیم اضافی را از بدن دفع کنیم، باید آب یا مواد غذایی پرآب مصرف کنیم. خیار، گوجه فرنگی، کرفس، کنگر فرنگی، هندوانه، مارچوبه، انگور، آناناس و میوه‌هایی از تیره‌ی انگور وحشی مثل بلوبری ازجمله مواد پرآب هستند. این مواد هم به دفع ادرار بیشتر کمک می‌کنند و هم میزان زیادی فیبر دارند.

خواب منظم و کافی داشته باشید

خواب منظم و کافی یکی از موانع مهم برای جلوگیری از بهتر غذا خوردن و لاغری سریع، خواب است. نیاز به خواب در افراد، متفاوت است. بر اساس نظر متخصصان افراد بالغ باید چیزی حدود هفت تا نه ساعت بخوابند. متأسفانه دو سوم افراد بالغ حداقل چند روز در هفته با مشکل خوابیدن روبه رو هستند و خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. خواب کافی و منظم به کاهش وزن سریع و سالم به متابولیسم درست و لاغری سریع کمک می‌کند. در یک بررسی که شامل ۳۶ تحقیق درمورد خواب و لاغری بود، محققان به این نتیجه رسیدند که هرچه میزان خواب افراد کمتر باشد، در روز بعد امکان گرسنگی و انتخاب غذاهای اشتباه بیشتر می‌شود. سعی کنید مقدار خواب‌تان را تنظیم کنید تا به نتیجه تلاش‌هایتان برای کاهش وزن برسید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا