تربیتیمامان بابا

قدرت شگفت انگیز رنگ ها بر روحیه و مغز انسان

آیا می توانید تصور گنید که رنگ ها چه نقش مهمی در زندگی انسان بازی می کنند؟ یک دقیقه وقت بگذارید و دنیای اطراف خود را بدون رنگ تصور کنید، زندگی چقدر خسته کننده و غیر هیجان انگیز خواهد بود. 

مدرسه آنلاین- رنگ ها نقش حیاتی در زندگی روزمره ما دارند و بسیاری از فعالیت ها و واکنش های ما تحت تاثیر آنهاست. کنت فرمن یکی از نویسندگان کتاب، Color: The Secret Influence، بیان می کند که: «بیشتر مردم از عمیق بودن تاثیر رنگ ها بی خبرند. رنگ بر رفتار آنها تأثیر می گذارد.»

هر رنگی تأثیر منحصر به فردی بر افراد دارد و باعث ایجاد واکنش های مختلفی می شود. شرکت های فست فود از رنگ های قرمز، زرد و نارنجی در رستوران ها و بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند چرا که برای افزایش اشتها مفید است.

تاثیر برخی رنگ ها بر ذهن و بدن

تحقیقات دانشگاه بریتیش کلمبیا ثابت کرده است که رنگ آبی خلاقیت را افزایش می دهد در حالی که رنگ قرمز به تمرکز کمک می کند و تاثیر مثبتی بر حافظه دارد. مطالعات نشان می دهد که رنگ صورتی برای تحریک پاسخ های زنان مفید است در حالی که رنگ سبز تیره تأثیر انگیزشی روی مردان دارد. 

قرمز

رنگ قرمز از همه رنگ ها پر جنب و جوش تر است. غده فوق کلیوی و نورون ها را تحریک می کند. این رنگ برای پیاده روی یا ورزش مناسب است زیرا رنگی نیروبخش است. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ قرمز می تواند باعث ناامیدی و تحریک خشم شود.

هم چنین رنگ قرمز نماد عشق است و ضربان قلب را تحریک می کند. تحقیقات نشان می دهد که مردان نسبت به زنانی که قرمز می پوشند احساس محبت بیشتری می کنند.

زرد

رنگ زرد به ترشح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز کمک می کند که برای ایجاد خلق و خوی شاد ضروری است. مطالعات ثابت کرده است که رنگ زرد باعث افزایش تمرکز می شود و اصطلاحا به مغز و سیستم عصبی ” زنگ بیداری ” می دهد.

البته باید توجه داشت رنگ زرد بیش از حد می تواند باعث خستگی شود. مطالعات نشان می دهد که نوزادان در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند. این رنگ دشوارترین رنگ برای چشم است. اتاق های زرد همچنین برای تسریع متابولیسم مفید است و یک رنگ خوراکی رایج است.

آبی

اگر می خواهید مقداری خلاقیت از ذهنتان بیرون بریزد، در معرض رنگ آبی قرار بگیرید. اعتقاد بر این است که زنگ آبی یک اثر تسکین دهنده بر ذهن انسان دارد زیرا به تولید برخی مواد شیمیایی آرام بخش در مغز کمک می کند.

با این حال، بیش از حد قرار گرفتن در معرض این رنگ ممکن است باعث افسردگی شود. آبی در بخش تعاونی بسیار استفاده می شود زیرا نشان دهنده وفاداری است.

هم چنین ثابت شده است هرچیزی که به رنگ آبی است به نظر وزن سبکی دارد. به همین دلیل وزنه های سنگین در سالن های ورزشی به رنگ آبی است این یکی از دلایلی است که وزنه برداران این کار را آسان تر انجام دهند.

علاوه بر این تحقیقات ثابت کرده است که رنگ آبی یک رنگ غیر خوراکی است در نتیجه مردم وقتی با غذاهایی که به رنگ آبی است روبرو می شوند، اشتها را از دست می دهند. برای همین است که آشپزخانه آبی برای مراقبت از وزن می تواند بسیار مفید باشد، مطالعات نشان می دهد که افرادی که در اتاق آبی غذا می خورند 3 برابر کمتر غذا می خورند.

مشکی

سیاه نشان دهنده قدرت و اقتدار است، نشان دهنده دانش و هوش است. این رنگ محبوب ترین رنگ در جهان است.
صنعت مد به دلیل ارتباط آن با استایل که باعث می شود افرادی که آن را می پوشند لاغر به نظر برسند، از سیاه استفاده می کند.

یک محصول غذایی بسته بندی شده در رنگ مشکی ممکن است سود بیشتری به همراه داشته باشد زیرا از نظر کیفیت بالاتر است.

مشکی تهاجمی ترین رنگ است، مطالعات نشان داده که تیم‌های هایی که پیراهن‌های مشکی پوشیده بودند بیشتر برای خطا جریمه می‌شدند.

سفید

رنگ سفید خنثی ترین رنگ محسوب می شود. محصولات کودک معمولا به رنگ سفید برای نمادی از بی گناهی عرضه می شوند. 

یک تحقیق نشان داد افرادی که لرزش دست داشتند در اتاق‌های سفید زیاد نمی‌لرزیدند و ثابت می‌کرد که این رنگ دارای یک علامت است و آن اثر آرام بخشی است.

سبز

سبز نشان دهنده طبیعت است و در حال حاضر محبوب ترین رنگی است که در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. این به جهت
اثر تسکین دهنده آن بر چشم است. سبز باعث آرامش بدن و کاهش استرس می شود. محققان ثابت کرده اند که رنگ سبز بینایی را بهبود می بخشد و این امر می تواند دلیل سبز بودن تابلوهای کلاس درس باشد. عروس های میانسال برای نشان دادن باروری سبز می پوشند.

رنگ سبز اثر درمانی و بهداشتی دارد و به همین دلیل در بیمارستان ها از آن بسیار استفاده می شود. ثابت شده است افرادی که در محیط سبز رنگ کار می کنند از شغل خود رضایت بیشتری دارند. بررسی های دیگر نیز نشان داده است که خریداران زمان بیشتری برای خرید در مغازه های سبز رنگ می گذارند.

صورتی

رنگ صورتی در بین همه رنگ ها رمانتیک ترین رنگ محسوب می شود. این آرامش بخش ترین رنگ است و با زنانگی مرتبط است.

اغلب تیم های ورزشی از رنگ صورتی برای رنگ آمیزی رختکن تیم مقابل استفاده می کنند. صورتی هم چنین در کاهش خشم و اضطراب مفید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا