تغذیهمامان بابا

با این فوت و فن عالی حبوباتت رو فریز کن

آشپزی و خانه‌داری هنری است که اغلب کدبانوهای ایرانی هنرمندانه از پس آن بر می‌آیند. این هنر ارزشمند با تنوعی که دارد، فوت و فن‌های مختلفی هم دارد که دانستن آنها در خیلی موارد به کار می‌آید.

مدرسه آنلاین – پختن حبوبات کاری است که کمی وقت‌گیر است و وقتی وقت نداریم و می‌خواهیم سریع یک آش و یا خورشت با آن درست کنیم، باید از خیرش بگذریم. از این رو خیلی از افراد ترجیح می‌دهند حبوبات را بپزند و فریز کنند. اما بهترین راه نیم‌پز کردن و بعد فریز کردن آن است.

ارزش غذایی حبوبات

ارزش غذایی حبوبات بالاست، به همین خاطر نباید از مصرف حبوبات در رژیم غذایی غافل شد. در واقع حبوبات سرشار از پروتئین گیاهی و آهن هست و چربی‌های اشباع شده ندارد. همچنین باعث کاهش سطح قند خون و چربی می‌شود.

میزان کالری انواع حبوبات متفاوت بوده و بسته به میزان کالری، می‌توان از آن‌ها در رژیم غذایی، برای پخت انواع غذاها استفاده کرد. حبوبات در مقایسه با سبزیجات دارای کالری متراکم بوده و سرشار از مواد مغذی برای بدن هستند.

رایج‌ترین نوع حبوبات لوبیا، عدس و نخود است که به دلیل ارزش غذایی بالا، در برنامۀ غذایی گیاهخواران قرار می‌گیرد. با توجه به فوایدی که حبوبات دارند می‌توان آن‌ها را به صورت عمده خریداری کرده و مورد استفاده قرار داد. برای همین عده‌ای ترجیح می‌دهند حبوبات را پخته و یا نیم‌پز کنند و در فریزر قرار دهند تا هر وقت خواستند با آن غذا بپزند آماده باشد. برای فریز کردن حبوبات ترفندهایی وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

راه‌های فریز کردن حبوبات

حبوبات را بشویید

برای فریز کردن حبوباتی مانند نخود و لوبیا که زمان طولانی برای پخت دارند، ابتدا آنها را پاک کرده و آنها را سه بار با آب بشویید.

حبوبات را خیس کنید

خیساندن حبوبات قبل از پخت، سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می‌شود. برای کاهش نفخ ناشی از مصرف حبوبات، حبوباتی مانند نخود و لوبیا را به مدت ۱۲ ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس آن را عوض کنید و دور بریزید. با خیس کردن حبوبات قبل از پخت، مقدار زیادی از قندهای جذب ‎نشدنی و مواد سمی که موجب نفخ می‌شود، از حبوبات جدا می‌شوند.

یک راه سریع‌تر دیگر این است که حبوبات را در آب به مدت دو دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد. عدس و لپه نیازی به خیس کردن ندارند.

حبوبات را بپزید

حبوبات را به طور جداگانه با آب بپزید و ﺑﺮای ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻮی زﺧﻢ آن ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻳک ﭘﻴﺎز ﻫﻢ ﺑﻪ آن اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿد. به حبوبات نمک اضافه نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی‌تر شود.

حبوبات نیم پز را در فریزر قرار دهید

اجازه ندهید حبوبات خیلی نرم و پخته شود. آن‌ها را پس از نیم پز شدن آبکش کرده و بگذارید سرد شوند.
سپس حبوبات را درون کیسه‌های وکیوم یا کیسه‌های دارای زیپ ریخته و درون فریزر قرار دهید. اگر از کیسه‌های معمولی برای فریز کردن حبوبات استفاده کنید ممکن است بوی غذا‌های دیگر در آن‌ها نفوذ کند.

مدت زمان نگهداری حبوبات در فریزر

حبوبات را می‌توانید به این صورت تا سه ماه در فریزر نگه دارید.

نکته مهم

برای استفاده از حبوبات منجمد در غذا آن‌ها را چند ساعت در دمای یخچال یا اتاق بگذارید، اما هرگز در آب جوش قرار ندهید، زیرا شکل خود را از دست می‌دهد.


در آخر پیشنهاد ما این است که حبوبات را خام اما تمیز و پاک شده در ظروف پلاستیکی، شیشه یا استیل و حتی نایلون فریزری در یخچال و فریزر به صورت خام نگهداری کنید. به هیچ عنوان در صورت بروز هر مشکلی از آفت‌کش‌ها استفاده نکنید. کافی است تا حبوبات را چند روز در زیر نور آفتاب پهن کنید تا آفت آن‌ها از بین برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا