بهداشت و درمانمامان بابا

درمان فوری گرمازدگی در کودکان

افزایش دما در تابستان همواره با خطر گرمازدگی همراه است.در این بین کودکان نسبت به تغییرات دمای محیط آسیب پذیرترند.

مدرسه آنلاین- در زمان گرمازدگی وقتی که کودک دچار کم آبی می‌شود، ابتدا بی‌قرار و تحریک پذیر می‌شود و اگر کم آبی ادامه پیدا کند کودک خواب آلوده یا دچار عدم هوشیاری می‌شودو در صورت عدم مراقبت کافی می تواند باعث آسیب مغزی شود و حتی منجر به مرگ در کودک شود.

علائم گرمازدگی در کودکان

– پوست خشک، گرم و قرمز است، بعداً نیز رنگ پریده است.

– کودک خواب آلود یا گیج به نظر می رسد.

– نبض تندتر میزند. سرگیجه، حالت تهوع، سردرد یا استفراغ نیز ممکن است رخ دهد.

– در موارد شدید، هذیان، توهم، تیرگی دید، هوشیاری پایین و تشنج نیز وجود دارد. گرمازدگی می تواند منجر به کما در نوزادان، کودکان و بزرگسالان شود.

عوامل موثر در بروز گرمازدگی در کودکان

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص علل بروز گرمازدگی در کودکان، اظهار داشت: کم بودن توانایی بدن برای تنظیم دما، مصرف کم مایعات و شیر، پوشیدن لباس زیاد و تنگ، غفلت از کودک و رها شدن در فضای بسیار گرم و بسته نظیر خودرو، مصرف برخی داروها، ابتلاء به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت کودکان، بیماری فیبروزکیستیک (cystic fibrosis)، بیماری‌های کلیوی، اسهال مزمن و برخی موارد دیگر مانند کم وزنی یا اضافه وزن در بروز گرمازدگی در کودکان مؤثر هستند.

درمان فوری گرمازدگی کودکان

اگر کودک شما علائم گرمازدگی را نشان می دهد، باید:

– فرزندتان را به مکانی خنک و سایه – ترجیحاً در یک ساختمان یا وسیله نقلیه مجهز به تهویه مطبوع ببرید.

– لباس‌های کودک را کم کرده و از لباس‌های گشاد و نخی استفاده کنید.

– او را به نوشیدن مایعات خنک حاوی نمک (مانند نوشیدنی های ورزشی) تشویق کنید. مایعات کافی بنوشید در طول هوای گرم، مهم است که کودک شما مایعات کافی داشته باشد.

– بررسی کنید که کودکتان به اندازه کافی مایعات دریافت می کند، یک نشانه خوب این است که در ۲۴ ساعت گذشته ۶ تا ۸ پوشک خیس کم رنگ داشته باشد.

– به کودکان خردسال آب را به عنوان نوشیدنی اصلی آنها در طول روز ارائه دهید (آب میوه، نوشیدنی های میوه ای و نوشیدنی های گازدار توصیه نمی شود)

– کودکان بزرگتر را به نوشیدن منظم تشویق کنید، به خصوص اگر به دلیل مشغول بودن به بازی نوشیدن را فراموش کنند.

– یک حوله مرطوب سرد یا اسفنج را روی پوست بمالید.

– اگر کودک شما از گرفتگی عضلات دردناک در پاها، بازوها یا شکم خود شکایت دارد، به آرامی عضلات دردناک را بکشید یا ماساژ دهید.

– کودک را به تنهایی در وسیله نقلیه رها نکنید.هرگز کودک را در وسیله نقلیه بدون مراقبت رها نکنید حتی اگر شیشه ها نیمه باز هستند یا موتور درحال کار کردن است و تهویه مطبوع روشن است.

– اگر کودک شما قادر به نوشیدن نیست یا به نظر می رسد هوشیاری خود را از دست می دهد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.

گرمازدگی در کودکان چند روز طول میکشد؟

اگر گرمازدگی کودکان و بزرگسالان درمان شود، معمولا گرمازدگی 1 تا 2 روز بیتشر طول نمی‌کشد اما عوارض آن امکان دارد تا 2 ماه طول بکشد.

مقابله با گرمازدگی کودکان

به خصوص در سال اول زندگی نباید کودک خود را در معرض آفتاب مستقیم قرار دهید. پوست هنوز آنقدر نازک است که خورشید فورا به آن نفوذ می کند. اما دقت کنید که نوزادان برای مدت کوتاه نیز در معرض نور خورشید قرار نگیرند. مخصوصا بین ساعات ۱۱ تا ۱۶

همچنین باید از فرزندان خود به ویژه در تابستان محافظت کنید. حتی با شاخص UV 3، کارشناسان محافظت در برابر آفتاب را توصیه می کنند. شما می توانید ببینید که شاخص UV شما در هر برنامه استاندارد آب و هوا چقدر بالا است. لباس‌های UV و کلاه خورشیدی UV ابزار انتخابی در زیر نور مستقیم خورشید هستند.

نواحی بدون پوشش پوست باید همیشه با SPF بالا کرم شوند. در غیر این صورت، قانون این است که به مقدار کافی مایعات بنوشید. فقط نوزادان شیرده معمولا نیازی به مصرف مایعات اضافی ندارند.

عوارض گرمازدگی

گرمازدگی بسته به مدت زمان بالا بودن دمای بدن می تواند منجر به عوارض متعددی شود. عوارض شدید عبارتند از:

آسیب اندام های حیاتی بدون واکنش سریع به کاهش دمای بدن: گرمازدگی می‌تواند باعث تورم مغز یا سایر اندام‌های حیاتی شود و احتمالاً منجر به آسیب دائمی شود. اگر نسبت به درمان گزمازدگی کودکان اقدام نشود، منجر به تجزیه عضلات می شود. در نتیجه نارسایی چند ارگانی رخ می دهد.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا