بهداشت و درمانمامان بابا

برای معده‌هایی که ترش می‌کنند این درمانهای خانگی توصیه میشود

معده‌درد و به خصوص ترش کردن معده مشکلی است که در دنیا افراد زیادی به آن مبتلا هستند. اغلب مشکلات معده مربوط به اعصاب و اضطراب و نگرانی‌هاست.

 مدرسه آنلاین – ترش کردن معده یک شکایت شایع گوارشی است که معمولاً می‌توان آن را در خانه با برخی درمان‌های ساده و اقدامات مراقبتی از خود درمان کرد. ترش کردن معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده در معده جمع می‌شود که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند سوء هاضمه، سیگار کشیدن، اضطراب و .. باشد. اسید اضافی پوشش داخلی معده را تحریک می‌کند و ممکن است به مری برگردد و باعث برگشت اسید و سوزش سر دل شود.

از آن رو که ترش کردن معده برای خیلی‌ها اتفاق می‌افتد، لازم است تا همۀ افراد تا حدودی با راه‌های درمان یا جلوگیری از ترش کردن معده آشنا باشند.

خیلی سریع و با عجله غذا نخورید

زمانی که ما خیلی سریع غذا میخوریم، هضم آن برای دستگاه گوارش سخت تر میشود که میزان ابتلا به ترش کردن معده را افزایش میدهد. برخی از راه های کمک به کاهش سرعت غذا خوردن:

بین هر لقمه قاشق یا چنگال تان را زمین بگذارید.

قبل از بلعیدن ، غذایتان را کاملا بجویید. برای جویدن هر لقمه حداقل تا بیست بشمارید.

لقمه های کوچک تر بردارید.

غذا های که باعث ترش کردن می‌شود را نخورید

دلایلی وجود دارد که چرا برخی از غذا ها موجب ترش کردن میشود:

وقتی معده اسید بسیار زیادی تولید میکند.

هنگامی که اسفنکتر تحتانی مری تحت فشار قرار میگیرد.

برخی از مواد غذایی که احتمال ترش کردن معده را افزایش میدهند ، عبارتند از:

غذا های سرخ شده

گوشت با چربی بالا

سس

فراورده های لبنی پر چرب

شکلات

نوشیدنی های مانند نوشابه ، قهوه، چای، شیر کاکائو

غذا های ادویه دار

مرکبات و آب میوه های مثل پرتقال و گریپ فروت و محصولات حاوی گوجه فرنگی

کمپرس گرم روی شکم بگذارید

قرار دادن یک بطری آب گرم یا پد گرم کننده روی ناحیه شکم می تواند تسکین فوری اما موقتی از درد و گرفتگی معده باشد. استفاده از گرمای ملایم به شل شدن عضلات زیرین و تحریک گردش خون در ناحیه کمک می کند و در نتیجه ناراحتی گوارشی را تسکین می دهد.

از آنجایی که این اثر درمانی فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورد، باید کمپرس گرم را چندین بار در صورت نیاز و در صورت نیاز دوباره اعمال کنید.

استفاده از کیسۀ آب گرم ممکن است درد معده را تسکین دهد و گرمای معده شما را از گرفتگی یا درد دور کند.

پرخوری نکنید

وعده‌های غذایی بزرگ، شکم شما را بزرگ می‌کند و به اسفنکتر، مری پایین‌تر فشار وارد می‌کند که این موضوع می‌تواند منجر به ترش کردن معده شود. اگر می‌خواهید که یک وعده غذایی بزرگ و کامل‌تر داشته باشید ناهار را به جای شام انتخاب کنید.

هر غذایی را در رستوران نخورید

مهم است که در رستوران‌ها غذا نخورید و تا حد ممکن این کار را در خانه انجام دهید. شما باید بدانید که حاوی چه مواد غذایی است و از نحوه آماده سازی آن مطلع باشید.

غذا خوردن در رستوران‌های چینی، مکزیکی یا ایتالیایی ممکن است سخت‌تر باشد زیرا حاوی ترکیباتی است که بیشتر باعث ترش کردن معده می‌شود.

بلافاصله بعد از غذا خوردن، نخوابید

دراز کشیدن با یک شکم پر می‌تواند فشار بیشتری را بر اسفنکتر تحتانی وارد کند و احتمال رفلکس معده را افزایش می‌دهد.

راه‌های برای جلوگیری از این عملکرد:

حداقل دو الی سه ساعت بعد از غذا بخوابید.

از خوردن هله هوله در آخر شب اجتناب کنید.

سیگار نکشید

اگر سیگار می‌کشید، باید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی شما ایجاد کند که یکی از آنها ترش کردن است. این موضوع درباره افرادی که به رفلکس معده مبتلا هستند نیز صادق است.

لباس‌های که خیلی تنگ هستند نپوشید

لباس‌های که به شدت تنگ هستند و اطراف شکم قرار می‌گیرند مانند کمربندهای تنگ می‌تواند شکم را فشرده کند و غذا درون معده تحت فشار قرار بگیرد. این می‌تواند محتویات معده را به رفلاکس معده تبدیل کند.

تا حد ممکن اضطراب نداشته باشید

یکی از علائم اضطراب در واقع ترش کردن معده است. در طول زمان‌های اضطراب‌زا، روال‌های روزمره مختل می‌شود و ممکن است که شما از وعده‌های غذایی، ورزش کردن دور بمانید و همین موارد بر معدۀ شما تاثیر می‌گذارد، پس مهم است که راه‌های برای کاهش نگرانی پیدا کنید.

زنیان و عسل بخورید

یک قاشق مرباخوری سر خالی گیاه زنیان را با عسل مخلوط کنید و بخورید. روزی یکی دو بار این کار را انجام دهید. پس از مدتی اثر بهبودی را در خود ملاحظه می‌کنید. این دارو بهترین درمان برای ترش کردن است.

زنجبیل

برای جلوگیری از ترش کردن معده، کمی زنجبیل رنده شده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، یک قاشق چای‌خوری عسل داخل این ترکیب بریزید و آن را بنوشید. در واقع برای درمان مشکل سوءهاضمه می‌توان زنجبیل را به اشکال دیگر چای نیز اضافه کرد. شربت زنجبیل به اندازه‌ی زنجبیل طبیعی نیز موثر است.

خرما

با استفاده از چند خرما، خمیر خرما درست کنید و آن را با کمی عسل مخلوط کنید. این ترکیب را حداقل سه بار در روز برای جلوگیری از ترش کردن معده مصرف کنید.

موز مصرف کنید

موز می تواند تولید مخاط را از مخاط معده تحریک کند. این مخاط به عنوان یک مانع در برابر اسید معده بیش از حد جمع شده در معده شما عمل می کند و در نتیجه به کاهش ناراحتی گوارشی شما کمک می کند. اسید معده را خنثی می کند و در نتیجه یک اثر تسکین دهنده ایجاد می کند.

چای بابونه

ترکیبات فنلی و ترپنوئیدهای موجود در بابونه، باعث آرامش سیستم گوارش شما می‌شوند. این چای می‌تواند به تسکین گرفتگی معده، نفخ، حالت تهوع و سوء هاضمه کمک کند. همچنین خاصیت ضد نفخ دارد و می‌تواند نفخ شکم را تسکین دهد.

مواد مورد نیاز:

یک تا دو قاشق چایخوری بابونه خشک یا یک کیسه چای بابونه
یک فنجان آب گرم

طرز تهیه:

بابونه را حدود ۱۵ دقیقه در آب داغ دم کنید. این جوشانده را صاف کرده و در حالی که گرم است میل کنید.
هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.

 دارچین

دارچین اثرات محافظتی گوارشی دارد. برای درمان سوء هاضمه، گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع و نفخ معده از آن استفاده می‌شود.

مواد مورد نیاز:

یک قاشق چایخوری پودر دارچین
یک فنجان آب گرم

طرز تهیه:

پودر دارچین را در آب مخلوط کرده و از این چای میل کنید. در صورت نیاز بعد از یک ساعت خوردن این چای را تکرار کنید.

روغن زیتون 

روغن زیتون به رفع یبوست در بیماران کمک می‌کند. این روغن همچنین ممکن است ناراحتی معده را آرام کرده و به هضم غذا کمک کند. از این رو، ممکن است برای ترش کردن معده مناسب باشد. این ماده را نیم ساعت قبل از غذا میل کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. این کار را قبل از هر وعده غذایی انجام دهید.

ماست 

ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی است که رشد بیش از حد باکتری‌های ناسالمی که باعث تولید اسید زیاد و نفخ می‌شوند را کنترل می‌کند. در طول روز دو  تا سه فنجان ماست ساده بخورید. می‌توانید آن را قبل از غذا، در حین غذا یا در بین وعده‌های غذایی به عنوان میان وعده میل کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تمام غذا خوشمزه ها رو نخوریم که ترش نکنیم اینم شد راه حل
    حالا من این کارو میکنم همه چیز با لذت میخورم آخرش هم دوتا قرص یا یه قاشق شربت ضد اسید میخورم خلاص فاموتیدین ۲ تا برو حالشو ببر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا