تربیتیمامان بابا

دختران فیسبوکی؛ انگیزه دختران جوان از عضویت در فیسبوک چیست؟

از جمله شبکه های اجتماعی که بسیاری از کاربران ایرانی به ویژه دختران در آن عضویت دارند می‌توان به فیسبوک اشاره کرد.

مدرسه آنلاین- شبکه اجتماعی فیسبوک که اگرچه از دوران اوج‌گیری آن در کشور ایران گذشته است اما همچنان میزبان بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی است.

یکی از پرسش‌های بسیار مهم در این رابطه این است که اساساً انگیزه دانشجویان دختران دانش آموز و دانشجو برای عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک چیست و آنها در از فعالیت در این شبکه به دنبال چه هستند؟

رضا همتی، آمنه حاجی لری و شهناز اصلانی ۳ پژوهشگری هستند که در فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی در سال ۱۳۹۵ در مقاله‌ای با عنوان دانشجویان دختر و تجربه فیسبوک یک پژوهش کیفی در این رابطه به انجام رساندند.

آنها در این پژوهش به این نتیجه رسیدند که فیسبوک به تعبیری شاید مهمترین جز پدیده‌های اجتماعی نوینی باشد که تحت عنوان شبکه‌های اجتماعی از آن یاد می‌شود.

آنها در این پژوهش با انتخاب نمونه‌های موردی به این نتیجه رسیدند که در میان شبکه‌های اجتماعی فیسبوک یکی از شبکه‌های پرمخاطب کاربران ایرانی است که بیشتر عوامل بیرونی مثل عضویت دوستان و آشنایان در عضویت دانشجویان و دانش‌آموزان دختر در این شبکه موثر است.

در این پژوهش دانشجویان و دانش آموزان تجربیات مختلفی را در رابطه با حضور در فیسبوک ابراز کردند.

برخی عنوان کردند که با هدف فراغت و سرگرمی جذب فیسبوک می‌شوند اما کسب اطلاعات تعامل و توسعه مهارت‌های مختلف نیز نقش مهمی در ترغیب آنها داشته است.

آنچنان که در این مطلب آمده است لازمه حضور در محیط تعاملی مانند فیسبوک ارائه تصویری از خود است این نمایش خود در قالب مدیریت تصویر و مدیریت حریم خصوصی تفسیر می‌شود تجربه دانشجویان دختر نشان می‌دهد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد دانشجویان و دانش آموزان د در اغلب موارد کاربران با دوستان فیسبوکی خود آشنایی مستقیم دارند و دنیای فیزیکی نیز به آنها مراوده و ارتباط دارند، اما موارد بسیاری نیز وجود دارد که آنها ارتباط و یا آشنایی با دوستان فیسبوکی خود ندارند.

در این پژوهش اشاره شده است که وابستگی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک می‌تواند با پیامدهایی مثل سست شدن ارزش‌های دینی خانوادگی ایجاد اعتماد به نفس کاذب یا از بین بردن آن همراه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا