کلاس درسمتوسطه دوم

حروف ناخوانا یا والی چیست؟

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز نکاتی از قرآن هفتم؛ حروف ناخوانا یا والی را با هم مرور می کنیم.

در قرآن کریم چهار حرف وجود دارد که نوشته می‌شود ولی خوانده نمی‌شود. این حروف عبارت است از : (واو- الف- لام- میم) که برای سهولت یادگیری به آن حروف والی می‌گویند.

حروف ناخوانا به دو گروه تقسیم می شوند:

1- حروف همیشه ناخوانا.

2- حروف گاهی ناخوانا.

حروف همیشه ناخوانا

1. پایه یا کرسی الف مدی

هرگاه بر روی حروف (و ی) از حروف والی، الف کوچکی (الف مقصوره) قرار گیرد، حرف (و ی) خوانده نمی‌شود و به‌جای آن، الف مقصوره خوانده می‌شود. 

مثال حروف همیشه ناخوانا (1)

مُوسَی         عِیسَی         ضُحَی          هُدَی             صَلَوةَ            یَتَزَکَّی             زَکَوةَ

2. پایه یا کرسی همزه

در قرآن کریم، حرف همزه (ء) بعضی اوقات به تنهایی نوشته می‌شود مانند: (جاء – شاء) و بعضی اوقات  رو یا زیر سه حرف (و ا ی) از حروف چهارگانه ی والی قرار می‌گیرد.

به عبارت ساده تر (و ا ی)، کرسی و پایۀ همزه قرار می‌گیرند که در این صورت، حروف (و ا ی) خوانده نمی شوند و به جای آن، حرف همزه خوانده می شود.

مثال حروف  همیشه ناخوانا (2)

أکبر            إبراهیم              قری              بئس               ذائقة               حدائق               ممنون

 

 3.الف جمع

هرگاه بعد از فعل هایی که آخر آنها به حرف واو جمع ختم شده، الفی مشاهده گردیده شد، الف را الف جمع یا الف فارقه گویند که از حروف ناخوانا محسوب می شود

(در قرآن های با رسم الخط عثمان طه برای نشان دادن ناخوانا بودن حرف الف جمع، یک دایره توخالی کوچک بر روی حرف الف قرار داده اند)

مثال حروف همیشه ناخوانا(3)

نَصَرُوا                  کَانُوا                   فَرِحُوا                   عَمِلُوا                     قَالُوا                   کُلُوا

نکته بسیار مهم حروف همیشه ناخوانا (4):

√ در قرآن های با رسم الخط عثمان طه، بر روی سه حرف (و ا ی) از حروف والی، هر از گاهی دایره ی توخالی کوچک مشاهده می گردد که نشانگر ناخوانا بودن حروف مذکور می باشد و البته نباید با علامت سکون اشتباه گرفت.

مثال حروف همیشه ناخوانا(4)

 سَأُورِیُکم                   أُولَئِکَ                         أُولِی                       بِأَییدٍ                     مِائَةَ    

منبع: پایگاه بیاموز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا