بهداشت و درمانمامان بابا

این گروه خونی از همه خوشتیپ تر و خوش هیکلترن

گروه‌های خونی روشی برای تقسیم‌بندی خون‌ها بر پایۀ وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون است.

مدرسه آنلاین – بر اساس مهم‌ترین تقسیم‌بندی گروه خون انسان‌ها دارای دو گروه خونی اصلی و فرعی است.

گروه خونی اصلی شامل:

1- سیستم ABO

که بر مبنای آن هر فرد در چهار دسته AB ,B ،A و O قرار می گیرد.


2- سیستم RH

که بر اساس این تقسیم بندی فرد به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

شناسایی گروه خونی می‌تواند علاوه بر کمک به امداد رسانان در هنگام بروز حادثه یا اعمال جراحی، فرد را با ویژگی‌های شخصیتی، تغذیه‌ای، روحی روانی و حتی مدل چاقی یا لاغری بدن خویش آشنا کند.

نوع گروه خونی با تغذیه در افراد

کارشناسان به افراد دارای گروه خونی o توصیه می کنند برای حفظ سلامت از غذاهای حاوی پروتئین بالا مانند گوشت قرمز و ماهی استفاده کنند.

افراد دارای گروه خونی A به خوردن غذاهای با پروتئین بالا تا حد زیاد نیاز ندارند و میوه و سبزیجات برای سلامت آنها بسیار مفید است.

افراد با گروه خونی B باید در خوردن مواد پروتئینی مانند گوشت و مرغ حد اعتدال را رعایت کنند و در نهایت

افراد دارای گروه خونی AB بهتر است از غذاهای دریایی و نیز گوشت بدون چربی در رژیم غذایی خود بهره گیرند.

تاثیر گروه خونی بر چاقی یا لاغری

کارشناسان بر این باور هستند که نوع سلول‌های خونی می‌تواند بر تناسب اندام بدن افراد تأثیر بگذارد. محققان این نتایج را با بررسی داده‌های آماری و مقایسۀ سوخت و ساز بدن افراد با گروه‌های خونی مختلف به دست آورده‌اند.
به طور مثال بدن افراد دارای گروه خونی A به راحتی می تواند کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی را هضم کند و این افراد از تناسب اندام خوبی بدون نیاز به انجام ورزش سنگین برخوردار هستند، در عوض افراد دارای گروه خونی O بیشتر دارای چربی در ناحیه شکم هستند و از اضافه وزن بیشتری رنج می‌برند.

رژیم غذایی گروه خونی

دانستن گروه خونی کمک می‌کند با توجه به آن در زمینۀ تغذیه و تناسب‌اندام، کاهش و افزایش وزن اقدام کنیم.  توصیه‌های زیر را در زمینۀ رسیدن به ‌تناسب‌اندام بخوانید تا جزو خوشتیپ‌ترین‌ها باشید.

کلیت تغذیه‌ای 

سیستم گوارشی کسانی که دارای گروه خونی O هستند، به نحوی تطابق پیدا کرده که اسید زیادی ترشح می‌کند، بنابراین شیر یا ماست، غذاهایی که پایه‌ی گیاهی دارند، نان، غلات و… خیلی با معده این گروه سازگاری ندارد.

نکتۀ کلی در مورد تغذیۀ دارندگان گروه خونی A این است که با گوشت و مواد غذایی حیوانی به‌جایی نمی‌رسند چون توانایی هضم و جذب پروتئین‌های حیوانی را ندارند. سیستم گوارشی این افراد به نحوی تکامل پیدا کرده که نسبت به چربی هم حساس هستند و به همین خاطر به‌خوبی نمی‌توانند شیر را هضم کنند.

سیستم گوارشی دارندگان گروه خونی B با همه‌چیز سازگار بوده و کمتر دچار مشکل و عارضه می‌شود.

ترشح اسید معده شما مانند کسانی که گروه خونی A دارند خیلی زیاد نیست، پس در مصرف گوشت زیاده‌روی نکرده و سراغ انتخاب‌های مضر یعنی مرغ، بلدرچین و اردک نروید. در عوض گوشت گوساله و گوسفند و بوقلمون کاملاً برای شما مفید است.

گروه خونی O

تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که اجداد گروه خونی O شکارچی – گردآورنده بودند که از گوشت تغذیه می‌کردند؛ بنابراین رژیم غذایی افرادی که گروه خونی O دارند، باید متشکل از غذاهای پر پروتئین بر پایه پروتئین‌های حیوانی باشد، مانند: گوشت، سبزیجات، ماهی و میوه فراوان. این افراد برای رسیدن به تناسب‌اندام و کاهش چربی می‌توانند از غذاهای دریایی، گوشت قرمز، بروکلی، اسفناج و روغن زیتون استفاده کرده و از گندم، ذرت و لبنیات اجتناب کنند.

همان‌طور که می‌دانید رژیم و سبک غذایی سالم تنها شامل خوراک نخواهد شد؛ بنابراین افراد دارای گروه خونی O برای تکمیل رژیم غذایی خود باید به ورزش‌های هوازی با شدت بالا توجه ویژه‌ای داشته باشند. این افراد اغلب معده‌های حساسی خواهند داشت، به همین دلیل باید به این اندام اهمیت بیشتری بدهند و برای بهبود ساز وکار معده خود از مکمل‌ها استفاده کنند.

شیر انتخاب مناسبی برای شما نیست و در عوض بهتر است آن را با پنیر یا پنیر سویا جایگزین کنید و اگر نگران کمبود کلسیم هستید، سراغ ماهی، هویج، کلم، بادام و محصولات سویا بروید.

روغن‌هایی که از دانه‌های گیاهی گرفته شده، برای دارندگان گروه خونی O در اولویت است و باعث افزایش چربی خون که این گروه را تهدید می‌کند نیز نمی‌شود. اگر گروه خونتان O است، مصرف روغن‌زیتون و تخم کتان را جدی بگیرید و از تخم کدو و گردو نیز به‌صورت روزانه استفاده کنید اما فراموش نکنید که بادام‌زمینی و پسته برای شما و گروه خونتان مناسب نیست.

گندم و هر محصولی که از آرد گندم تهیه شده، خط قرمز رژیم شماست که باید مصرفش را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان کاهش دهید تا کمتر دچار مشکلات گوارشی شوید.

گروه خونی AB

ترشح اسید معدۀ شما مانند کسانی که گروه خونی A دارند خیلی زیاد نیست، پس در مصرف گوشت زیاده‌روی نکرده و سراغ انتخاب‌های مضر یعنی مرغ، بلدرچین و اردک نروید. در عوض گوشت گوساله و گوسفند و بوقلمون کاملاً برای شما مفید است.

ماهی کیلکا وضعیت دستگاه گوارش کسانی را که گروه خونی AB دارند، به هم می‌ریزد ولی این عده با ماهی تن، ساردین، سرخو و کپور هیچ مشکلی ندارند.

مصرف انواع لبنیات به‌خصوص ماست، کشک، پنیر و شیر بز و پنیر گوسفندی توصیه می‌شود و این خوراکی‌ها می‌توانند بخشی از نیاز روزانه شما را به پروتئین تأمین کنند.

فندق یا روغن آن برای شما مناسب است ولی زیاده‌روی در مصرفش، چاقی را به دنبال دارد؛ بنابراین بهتر است به‌جای آن از بادام یا بلوط استفاده کنید و روغن مصرفی‌تان هم از نوع روغن شاهدانه یا آفتابگردان باشد.

گندم تا حدی وضعیت گوارشی شما را به هم می‌ریزد، بنابراین بهتر است به‌جای آن، سراغ برنج و جو یا سویا بروید.

تنها سبزیجات مضر برای دارندگان گروه خونی AB ترب قرمز و زیتون سیاه است و برای مصرف باقی سبزیجات لازم نیست اصلاً نگرانی داشته باشند.

میوه‌های خیلی اسیدی مثل پرتقال، انار، انبه و موز برای شما مناسب نیست و بهتر است به‌جای آن‌ها بیشتر آناناس، انجیر تازه یا خشک، گریپ‌فروت، گیلاس، کیوی، زردآلو و انگور بخورید.

دور فلفل قرمز و رازیانه را در برنامه غذایی‌تان خط بکشید و سیر و زنجبیل را همیشه موقع غذا خوردن کنار دستتان بگذارید.

گروه خونی A

بهتر است همۀ افراد با گروه خونی A عمدتاً رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشند. بخش عمدۀ این نوع رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، غلات، حبوبات، دانه‌ها، لوبیا و دیگر حبوبات است. البته این بدان معنا نیست که از مصرف گوشت باید به‌طور کامل پرهیز شود، بلکه باید بخش کوچکی از رژیم غذاییتان را تشکیل دهد. افراد این نوع گروه خونی درصورتی که می‌خواهند گوشت و مرغ مصرف کنند، آن را به سه وعده در هفته محدود کنند. علاوه بر این، افراد لبنیات و تخم‌مرغ را بیش از چهار وعده در هفته محدود نکنند.

آجیل منبع بزرگی از چربی های سالم و مفید است. افرادی که از رژیم گروه خونی A پیروی می کنند، معمولاً آجیل زیادی باید مصرف کنند.

موثرترین چربی‌ها برای افراد این گروه خونی شامل روغن بذر کتان و روغن زیتون هستند. دیگر چربی‌های مجاز شامل روغن کنولا و روغن ماهی کاد است.
حبوبات به این افراد توصیه می‌شود. لوبیا منبع عالی پروتئین، آهن و فیبر است و اکثر انواع آن در رژیم غذایی گروه خونی A قابل قبول هستند. علاوه بر آن، اکثر غلات بر اساس رژیم غذایی توسط افراد دارای گروه خونی A به خوبی تحمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

بسیاری از سبزیجات ممکن است برای افرادی که از رژیم غذایی پیروی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند مناسب باشند. اما توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود بیشتر از سیر، پیازها، کلم بروکلی، هویج، سبزی کولارد، کلم پیچ،کدو تنبل، اسفناج، کنگر فرنگی و … استفاده کنند.

 افراد گروه خونی A می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند میوه‌های زیادی را در رژیم غذایی خود مصرف کنند. برخی از میوه های توصیه شده برای افرادی که از رژیم غذایی پیروی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند شامل میوه ‌ای قلیایی بیشتر است، مانند: آلو، انجیر، لیمو، آناناس، گیلاس، زردآلو انواع توت ها، از جمله توت سیاه، زغال اخته.

از آنجا که شرایط گوارشی شما با گیاه‌خواری همخوانی بیشتری دارد، بنابراین دستتان در انتخاب نان و غلات بازتر است ولی یادتان باشد که انتخاب اولتان باید غلات سبوس‌دار باشد نه انواع تصفیه‌شده‌ی آن. البته مصرف ورمیشل و نودل برای شما توصیه نمی‌شود. در ضمن اگر خیلی سرما می‌خورید یا دچار آسم هستید، بهتر است آرد برنج را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

گروه خونی B

افراد گروه خون B می‌توانند از تمام منابع پروتئین حیوانی و گیاهی استفاده کنند. برای آنها، مصرف گوشت مرغ، ماهی، سبزیجات و میوه‌هایی مانند خرما، توت‌فرنگی و آلو نفع دارد. اما همچنان لازم است مقدار زیادی آرد، محصولات شیری و مواد شیرین‌کننده مانند شکر و مقدار کمی آجیل و نخود مصرف نکنند.

گروه خونی B شامل آنتی‌ ژن B و آنتی بادی A است. افراد با این گروه خونی راحت‌ترین رژیم غذایی را دارند و می توانند انواع مختلفی از انواع مواد غذایی را بخورند. اساسا، آنها همه جانبه هستند و آزادی بیشتری نسبت به سایر گروه های خونی دارند. 

هر گوشتی با دستگاه گوارش شما می‌تواند سازگاری داشته باشد، ‌جز گوشت مرغ که بهتر است آن را به‌مرور از برنامه غذایی روزانه‌تان حذف و بوقلمون را جایگزین کنید.

گزینه های لبنی کم چربی برای افرادی با خون نوع B خوب است. تخم مرغ نیز یک گزینه است. اکثر میوه ها و سبزیجات برای مصرف این نوع خون ایمن هستند. اگر گروه خونیتان B است سبزیجات سبز برخی از بهترین انواعی هستند که می‌ توانید مصرف کنید. از سبزیجات خام برای بهترین نتیجه استفاده کنید. این گروه از مواد غذایی باید به صورت متعادل مصرف شوند. جو، گندم آلمانی، و ارزن، انتخاب‌های خوبی هستند. آجیل‌ها منابع شگفت انگیزی از پروتئین هستند و گردو بهترین گزینه شما هستند. حبوبات سرشار از پروتئین بوده و چربی پایینی دارند و حاوی فیبر و مواد معدنی هستند. نخود، عدس و انواع لوبیا از جمله مواد غذایی این دسته هستند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، آب زیاد بنوشید.

روغن تخم کتان و زیتون و روغن ماهی، سه انتخاب مناسب برای شماست. در عوض بهتر است تا حد امکان مصرف روغن آفتاب‌گردان را در برنامه غذایی روزانه خود کاهش دهید و خیلی دنبال مصرف روغن‌های حیوانی نیز نباشید.

متابولیسم گندم در بدن دارندگان گروه خونی B مثل کسانی که گروه خونی O دارند، به‌خوبی انجام نمی‌شود و به همین خاطر هم هست که این گروه با زیاده‌روی در مصرف گندم و محصولات تهیه‌شده از آن چاق می‌شوند؛ بنابراین بهتر است گندم با برنج و جو در برنامه غذایی‌شان جایگزین شود.

زنجبیل و فلفل قرمز که افزایش‌دهنده‌ی سوخت‌وساز بدن هستند، با بدن شما سازگارند. همچنین می‌توانید از جعفری و ادویه‌های مخلوط نیز به‌وفور استفاده کنید ولی فلفل سیاه و دارچین تا حدی وضعیت گوارشی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا