بهداشت و درمانمامان بابا

با این ترفندها دهانت را خوشبو کن

بوی بد دهان مسئله‌ای است که برخی از افراد با آن مواجه هستند. به رغم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است برخی افراد از بوی دهانشان شاکی باشند.

مدرسه آنلاین – همۀ افراد دوست دارند که دهانی خوشبو داشته باشند. نفس بد بو صرف نظر از علت بوی بد دهان، روی موقعیت بسیاری از افراد تأثیر منفی می‌گذارد. حدود ۱۲ درصد جمعیت دنیا مشکل جدی‌تری دارند: هالیتوزیس مزمن یا بوی بد دهان بصورت دائمی، که به کمبود اعتماد به نفس و ترس از ورود به جامعه می‌انجامد. خوشبختانه، اگر همیشه دهان خود را بشویید، غذاهای سالم بخورید و از خوشبو کننده‌های دهان استفاده کنید، دهان و ننَفَس شما نیز بوی خوبی خواهد داشت.

سیر، پیاز، قهوه، الکل، گوشت، آب میوه، نوشابه گازدار تنها تعداد کمی از غذاها و نوشیدنی هایی هستند که با بوی بد دهان ارتباط دارند. بوی دهان اغلب توسط ترکیبات فرار گوگرد ایجاد می شوند که در بسیاری از این موارد وجود داشته یا می تواند بعد از مصرف تولید شود. دنبال نکردن یک روال مناسب برای بهداشت دهان و دندان که شامل بازدید منظم است هم می تواند در این امر مشکل ساز شود.  راه‌های بسیاری برای این که به صورت طبیعی دهانتان را خوشبو کنید وجود دارد که در این مقاله نگاهی به آن  می اندازیم.

تمیز نگه داشتن دهان

مطابق با نتایج حاصل از مطالعات معتبر، بهداشت نامناسب دهان و دندان شایع ترین علت بوی بد دهان است. جلوگیری از تشکیل پلاک، کلید حفظ سلامت دهان است. روش های متعددی برای تمیز نگه داشتن محیط داخل دهان وجود دارد. از جمله:

روزانه حداقل دو بار دندان ها و زبان خود را مسواک بزنید

شستن دندان ها سبب نابود شدن باکتری های ایجادکننده بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها می‌گردد. همچنین از شستن زبان نیز نباید غافل شد. پس از اتمام مسواک کشیدن دندان ها، با مسواک به آرامی بر روی زبان خود بکشید تا پرزهای زبانی نیز تمیز شوند. بررسی‌ها نشان داده‌است که شستن زبان میتواند تا 70 درصد بوی بد دهان را کاهش دهد. برای تمیز کردن زبان با مسواک می توان از یک مسواک مخصوص تمیز کردن زبان کمک گرفت.

مصرف آب بیشتر

از قبل در مورد فواید نوشیدن آب اطلاع دارید. اگر از خاصیت آب رسانی آن به بدن (هیدراته کردن بدن) بگذریم، همه کاری برایمان انجام می دهد از تقویت سلامت مغز گرفته تا بهبود قابلیت ارتجاعی پوست. ولی بهتر است بدانید که به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی دهان هم عمل می کند. نوشیدن آب باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد در دهان خشک می شوند را می شوید. دکتر کومیسی Comisi اضافه می کند، مصرف مقادیر کافی آب در طول روز باعث آزاد کردن مواد غذایی روی زبان می شود که باعث مراقبت درست از دهان و دندان شده و باعث کاهش تجمع ذراتی که باعث ایجاد بوی بد دهان هستند و در دهان به دام افتاده اند، می شود.

ماست غنی شده با پروبیوتیک مصرف کنید

به گفته دکتر کومیسی اغلب ماست ها حاوی پروبیوتیک هستند. بهتر است به دنبال ماست هایی باشید که روی برچسب شان ” غنی شده با ویتامین D ” و ” حاوی باکتری پروبیوتیک ” نوشته شده باشد. پروبیوتیک، باکتری های خوبی هستند که می توانند ” برای کمک به تغییر توازن قدرت ” در دهان ” از جمعیت باکتری های بد به باکتری های خوب ” کمک کنند. افزایش جمعیت باکتری های خوب به طور طبیعی دهان را خوشبو می کنند. برخی از شرکت ها برای حفظ باکتری های سالم دهان قرص های پروبیوتیک تولید می کنند.

 سرکۀ سیب

سرکۀ سیب خواص ضدباکتریایی دارد و به‌شدت در درمان هالیتوز اثرگذار است. سرکۀ سیب تعادل PH دهان را به حالت عادی برمی‌گرداند. این روش درمانی را صبح و شب قبل از خواب به کار بگیرید.

روغن نارگیل

غرغره کردن روغن نارگیل یک روش مفید برای سالم نگه داشتن دهان و برطرف کردن باکتری‌ها است. این روغن خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند به شما در خلاص شدن از بوی بد دهان کمک کند. هر روز این روش درمانی را به کار بگیرید تا بوی دهانتان برطرف شود.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس روی باکتری‌های مختلف اثرات ضدباکتریایی دارد. این روغن خواص ضدالتهابی و ضددرد دارد و هرگونه درد و التهاب داخل دهان را تسکین می‌دهد. از این روغن روزی یک بار استفاده کنید

دارچین

دارچین و عسل هر دو خواص ضدمیکروبی دارند و می‌توانند دهان را ضدعفونی و پاکسازی کنند. لیموترش هم حاوی اسیدهایی است که روی فلورای دهان اثرات ضدباکتری دارند و PH دهان را به حالت عادی برمی‌گردانند. برای چند روز، هر روز از این روش استفاده کنید.

مصرف میوه و سبزیجات

یکی از عوامل موثر تنفسی خوشبو، داشتن رژیم غذایی سالم است. میوه و سبزیجات حاوی فیبر سبب تمیز شدن دندان ها میگردند. همچنین مصرف میوه به دلیل وجود ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای موجود در آن‌ها سلامت دندان ها را بهبود می بخشد. لذا این امر موجبات نفسی خوشبو را فراهم می نماید. میوه هایی که در سلامت دندان های تاثیر زیادی میگذارند عبارتند از:

سیب: سیب حاوی مقدار زیادی ویتامین c است که این ویتامین روی سلامت لثه ها تاثیر گذار است. از طرف دیگر اسید مالیک موجود در سیب باعث سفیدی دندان ها میشود.

هویج: هویج سرشار از ویتامین آ است. لذا تاثیر زیادی روی استحکام مینای دندان دارد.

کرفس: جویدن کرفس باعث تولید بزاق می‌گردد. این بزاق در خنثی سازی باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان موثر است.

آناناس: آناناس حاوی بروملین(آنزیم تمیزکننده دهان) است.

نوشیدن چای سیاه، سبز و یا چایی گیاهی

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان است. چای سبز دارای خواص ضد عفونی کننده و خوشبو کننده است که می تواند به طور موقت نفس را خوشبو کند. بررسی ها نشان داده که چای سیاه، سبز و چایی گیاهی باعث از بین رفتن باکتری های عامل ایجاد بوی بد دهان و پلاک دندانی میشود.

رفع مشکلات معده

ناراحتی های معده می تواند منجر به آروغ زدن و در نتیجه ایجاد بوی بد دهان شود. لذا از خوردن غذاهایی که باعث درد معده میشوند پرهیز کنید.

پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از سیر، پیاز و یا ادویه

این دسته از غذاها باعث ایجاد بوی بد دهان میشوند. پس از مصرف این غذاها، آدامس های بدون قند بجوید و مسواک بزنید. اینکار سبب خوشبو شدن نفس می‌گردد.

مراقب رژیم‌های کم کربوهیدرات باشید

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات منجر به کتوز (حالتی که در آن بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات برای تامین انرژی، چربی میسوزاند) می‌شوند. این رژیم شاید برای سوزاندن چربی‌های شکمی مفید باشد، اما منجر به تولید ترکیبات شیمیایی ایجادکننده بوی بد دهان میشود. برای رفع این مشکل باید رژیم غذایی را تغییر داد.

جویدن دانه و یا پوسته گیاهان

گشنیز، هل، رازیانه و انیسون (بادیان رومی) سبب تازه کردن تنفس می‌گردد. اما در جویدن آن‌ها نباید زیاده روی کرد. انیسون، عطر بسیار خوبی دارد که میتواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد. جویدن هل نیز سبب رفع بوی دهان می‌گردد. اما باید از قورت دادن آن خودداری نمود.

قرقرۀ جوش‌شیرین

جوش شیرین خوشبو کننده طبیعی تنفس است. جوش شیرین که به عنوان بی کربنات سدیم شناخته‌می‌شود، می تواند به طور موثر باکتری‌های دهان را از بین ببرد. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که خمیردندان های حاوی غلظت بالایی از جوش شیرین به طور موثر بوی بد دهان را کاهش می‌دهند. برای تهیه دهانشویه جوش شیرین کافی است یک قاشق چایخوری جوش شیرین را درون یک فنجان آب بریزید و درون دهان خود قرقره کنید.

خوردن شیر

شیر یک درمان شناخته‌شده برای بوی بد دهان است. منبع معتبر تحقیقات نشان‌می‌دهد که نوشیدن شیر بعد از خوردن سیر می تواند به طور قابل توجهی تنفس بد ناشی از مصرف “سیر” را بهبود بخشد. برای استفاده از این روش، یک لیوان شیر کم‌چرب یا پرچرب را در حین یا بعد از غذا می‌نوشید که حاوی غذاهای بدبو مانند سیر و پیاز است.

زنجبیل

از زنجبیل اغلب به‌عنوان یک داروی طبیعی برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می‌شود، اما می‌تواند با بوی بد دهان هم مبارزه کند. ترکیبی به‌نام جینجرول-۶ در زنجبیل وجود دارد که با تحریک آنزیم‌های بزاق باعث تجزیه‌ی ترکیبات گوگرددار می‌شود.

دانۀ رازیانه

مدت زمان زیادی است که در هند از دانه‌ی رازیانه به‌عنوان بهترین غذا برای بوی بد دهان استفاده می‌شود. جویدن این دانه تولید بزاق را افزایش می‌دهد و باکتری‌های محرک بوی بد دهان را از بین می‌برد. شما می‌توانید دانه‌ی رازیانه را روی سالاد بریزید یا با آن دمنوش درست کنید.

آدامس بدون قند

آدامس بدون قند؛ آدامس باعث شل شدن اتصال بین ذارت غذا و سلول‌های مرده با دندان‌ها، لثه‌ها و زبان می‌شود و تولید بزاق را افزایش می‌دهد. آدامس بدون قند حاوی زایلیتول تاثیر خوبی در رفع بوی بد دهان دارد، چون زایلیتول باکتری‌های دهان را مهار می‌کند. برای اینکه بیشترین بهره را از فواید این آدامس ببرید، باید از آن حداقل پنج دقیقه بعد از صرف غذا استفاده کنید.

مصرف زینک

نمک روی، یکی از مواد تشکیل‌دهنده برخی از دهانشویه ها و آدامس های جویدنی است که می تواند با بوی بد دهان مقابله کند. روی باعث کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در نفس می‌شود. تحقیقات نشان‌داده‌است که شستشوی منظم با محلول حاوی روی می تواند در کاهش بوی بد دهان حداقل به مدت 6 ماه موثر باشد.

کمی فلفل دلمه قرمز خام بجوید

خوراکی های سرشار از ویتامین C مانند فلفل دلمه قرمز وقتی صحبت از پیشگیری از بوی بد دهان باشد، عملکرد فوق العاده ای دارند. (بروکلی هم انتخاب خوبی است.)  خوردن فلفل دلمۀ قرمز و بروکلی که هر دو حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند و باعث کاهش جمعیت باکتری هایی می شود که عامل ایجاد بوی بد در دهان هستند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا