تغذیهمامان بابا

این غذاهای خوشمزه‌ی صنعتی و ساختگی را بخوریم یا نه؟

سوسیس و کالباس به دلیل طعم خوشمزه و پخت آسان، در سبد خرید خانواده‌ها قرار دارد. 

مدرسه آنلاین– غذا‌های فوق فرآوری شده، فرآیند‌های پیچیدۀ صنعتی را تجربه می‌کند که غالب آنها مثل سوسیس و کالباس منجر به ناسالم شدن غذا می‌شود و مصرف دائمی آنها به سلامت جسم آسیب می‌رساند.

فرآوری می‌تواند غذا‌های سالم را ناسالم کند؛ مثلا میوه سالم وقتی به صورت خشک‌شده، آبگیری یا شیرین استفاده شود، ناسالم می‌شود. طبق دسته‌بندی آقای مانتیرو که «نوا» نامیده می‌شود چهار دسته وجود دارد: غذا‌های بدون فرآوری یا حداقل فرآوری؛ مواد پختنی فرآوری‌شده؛ غذا‌های فرآوری‌شده؛ و غذا‌های فوق‌فرآوری‌شده. بنابراین، بین مثلا برنج و روغن که حدی از فرآوری را لازم دارند با پچ پچ تفاوت ایجاد شد.

غذا‌های فوق فرآوری شده، فرآیند‌های پیچیده صنعتی را تجربه می‌کند که البته لزوماً همۀ آنها منجر به ناسالم شدن غذا نمی‌شود؛ مثلا گوشت بر پایۀ سویا. اما مصرف دائمی این نوع غذا‌ها به مشکلاتی منجر می‌شود. عمدۀ این غذا‌ها شامل افزودنی‌های غیرطبیعی، مقادیر زیادی نمک و شکر و مقادیر کمی مواد مغذی هستند. به طور خلاصه، خیلی از این محصولات بیش از آنکه به غذا شبیه باشند به یک محصول صنعتی شباهت دارند.

مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس و فرآورده‌هایی که در تولید آنها از مواد نگهدارنده استفاده شده، سیسستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب افزایش چربی اشباع شده و در نتیجه هجوم چربی بد در بدن می‌شود و باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و‌ سرطان‌ها می‌شود. 

نظرات پزشکان در مورد مضرات سوسیس و کالباس

*نیتریت‌های سمی که در هنگام تهیۀ سوسیس استفاده می‌شود، عموماً سمی بوده و می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.

*فسفات موجود در سوسیس و کالباس کارخانه‌ای ، منجر به پوکی استخوان می‌شود.

*چربی و نمک موجود در سوسیس و کالباس برای سلامتی انسان مضر می‌باشد.

*نیترات سدیم موجود در سوسیس و کالباس می‌تواند منجر به سرطان شود.

به برخی از آسیب‎‌های سوسیس و کالباس در زیر اشاره می‌کنیم:

فشار خون را افزایش می‌دهد

از مضرات سوسیس و کالباس می‌توان به افزایش فشار خون اشاره کرد. طبق نظریۀ کارشناسان تغذیه، نمک موجود در سوسیس تأثیرات بدی روی سلامتی بدن می‌گذارد. طبق تحقیقات انجام شده در کشور انگلیس روی نمک موجود در گوشت تازه، گوشت منجمد و سوسیس، متوجه شدند نمک موجود در 246 محصول مختلف سوسیس که در این کشور وجود دارد، بیش تر از یک پاکت چیپس است. مصرف بیش از حد سوسیس موجب بالا رفتن فشار خون شده و خطر ابتلا به سکته مغری و قلبی، بیماری‌های کلیوی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. 

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

طبق مطالعات انجام شده مصرف پنجاه گرم محصولات فرآوری شده مثل سوسیس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را 42 درصد و دیابت را 19 درصد افزایش می‌دهد. شاید تصور کنید که محصولات گران، سالم تر هستند و سلامتی بدن را تهدید نمی‌کنند؛ در حالیکه اصلا اینطور نیست حتی ممکن است نمک موجود در این محصولات نیز بیشتر باشد.

به پوست آسیب می‌رساند

 مصرف بیش از حد سوسیس و کالباس اثرات بدی روی پوست شما می‌گذارد.

یکی از عوارض مصرف محصولات فرآوری شده، ایجاد کهیر روی پوست است که تأثیر بسیاری در زیبایی فرد دارد. البته در مواردی هم ممکن است باعث خارش و بروز بیماری‌های حاد پوستی شود. مصرف محصولات فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس به خاطر ادویه‌های مخصوص، مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها برای افرادی که سابقۀ بیماری‌های پوستی، خارش و کهیر دارند، اصلا توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این افراد مواد غذایی طبیعی و بدون مواد نگهدارنده را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

سوسیس و کالباس باعث ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی می‌شود

محمد تقی اکبری، رئیس انجمن ژنتیک ایران می‌گوید: مصرف سوسیس و کالباس قطعاً در ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی اثر دارد، البته این ابتلا به مرور اتفاق می‌افتد.

بیماری‌های ژنتیکی 2 دسته هستند: این بیماری‌ها یا ارثی هستند و از پدر و مادر به ارث می‌رسند یا بر اثر جهش جدید در ژن فرد به وجود می‌آید. به عنوان مثال آکندروپلازی که کوتاهی قد را موجب می‌شود، دوسوم به علت جهش جدید در ژن ایجاد می‌شود. یک‌سوم افرادی که به هموفیلی مبتلا می‌شوند بر اثر جهش جدید است و قبلاً پدر و مادر فرد به آن مبتلا نبوده‌اند.

سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه در این رابطه می‌گوید: مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکال‌های آزاد که بر اثر استفاده از این مواد به وجود می‌آید، می‌تواند اطلاعات DNA را تغییر دهد و یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد. افرادی که در دورۀ رشد قرار دارند نیازمند 4 گروه اصلی نان، غلات، سبزی و میوه هستند. هر روزه هر فرد به سبزی پخته یا خام300 تا 700 گرم و میوه 200 تا 400 گرم نیاز دارد. بهبود روش زندگی و مناسب بودن مواد غذایی روی رفتار ژن‌ها تأثیر می‌گذارد.

کلام آخر

بدن ما برای دریافت مواد نگه‌دارندۀ صنعتی طراحی نشده و در صورت استفادۀ مکرر از آن ممکن است سیستم بدن دچار مشکلاتی شود. به جای این مواد صنعتی بهتر است از مواد غذایی سالم و طبیعی استفاده کنیم. چون سلامت ما و عزیزانمان بسیار مهم است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا