بهداشت و درمانمامان بابا

این علامتها زنگ خطر برای مصرف زیاد قند است

قند و شیرینیجات از خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که اگر جلوی چشممان باشد، به سختی می‌توانیم از آن چشم بپوشیم. منتها این خوراکی‌های خوشمزه ای ضررهای زیادی دارد و مصرف زیاد آن موجب بیماری قند خون می‌شود.

مدرسه آنلاین – در مصرف قند و شکر و شیرینیجات باید حد تعادل را رعایت کنیم و هر چه هم که هوس کنیم باید بر خودمان غلبه کنیم و در خوردن آن حد سلامتی را در نظر بگیریم.

مصرف زیاد قند چه تأثیری روی بدن دارد؟

وقتی قند وارد بدن می‌شود، بیشتر آن تجزیه شده و در روده‌ی کوچک جذب می‌شود. آنزیم‌های خاصی در دستگاه‌ی گوارش وجود دارند که مولکول‌های بزرگ را به ۳ قند ساده‌تر به نام‌های گلوکز، گالاکتوز و فروکتوز تبدیل می‌کنند. کبد و عضلات مقداری از گلوکز را به شکل گلیکوژن ذخیره می‌کنند. هنگامی که گرسنه هستید یا ورزش می‌کنید، گلیکوژن تجزیه شده و به گلوکز تبدیل می‌شود تا سوخت مورد نیاز بدن را تأمین کند.

هنگامی که گلوکز از دستگاه‌ی گوارش وارد جریان خون می‌شود، سطح گلوکز خون که عموم مردم به آن «قند خون» می‌گویند، بالا می‌رود. در پاسخ به افزایش گلوکز خون، لوزالمعده هورمون انسولین ترشح می‌کند تا میزان گلوکز را کاهش داده و آن را به حد طبیعی بازگرداند.

اگر مقدار زیادی قند افزوده شده مصرف کنید، سلول‌های بدن به‌مرور در برابر انسولین مقاوم می‌شوند. این وضعیت که به آن «مقاومت به انسولین» می‌گویند، احتمال ابتلا به التهاب، دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. مصرف زیاد قند افزوده شده، با چاقی، بیماری‌های قلبی، کبد چرب و سرطان ارتباط دارد. زیاده‌روی در مصرف غذاهای حاوی این نوع قند می‌تواند خلق و خو را هم تحت تأثیر قرار دهد.

نشانه‌های مصرف زیاد قند


برای اینکه بفهمیم تعادل در مصرف قند را رعایت می‌کنیم یا مصرفمان بیش از حد معمول است نشانه‌هایی وجود دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم.

مشکلات گوارشی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند ممکن است میزان توزیع باکتری های سالم را در معده به هم بریزد. در نتیجه مشکلات گوارشی ایجاد کند. پس مشکلات گوارشی می تواند نشان دهنده مصرف بالای قند باشد.

چروک اطراف دهان و چانه

متخصصان بر این عقیده هستند که آکنه هیچ ربطی به رژیم غذایی ندارد اما چین و چروک نشان دهنده مشکلات تغذیه ای مخصوصا مصرف قند بالاست؛ مخصوصا اگر این نیروها در اطراف دهان و روی چانه باشند. پس در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید.

 تغییرات روحیه و کلافگی

بعضی از مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد قند اختلالات روحی و افسردگی را در فرد ایجاد می کند. همچنین انتقال دهنده های عصبی در مغز را به هم می ریزد و فرد دیگر نمی تواند هورمون سروتونین را به اندازه کافی در بدن داشته باشد.

همیشه گرسنه‌اید و وزنتان در حال افزایش است

افزایش گرسنگی، یکی از اولین علائم مصرف زیاد قند است. مصرف قند به دلیل طعم شیرینی که دارد برای ما لذت‌بخش است. اما معمولا غذاهای حاوی قند افزوده شده نمی‌توانند حجم معده را پر کرده و ما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند. بیشتر غذاهای فرآوری شده فاقد پروتئین، فیبر و چربی های سالم بوده و بدن به سرعت قند موجود در آن‌ها را می‌سوزاند. به همین دلیل، مدت کوتاهی بعد از مصرف آن‌ها دوباره احساس گرسنگی می‌کنیم.

شواهد علمی حاکی از آن است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش وزن بزرگسالان و کودکان می‌شود. علاوه بر این، باکتری‌های مفید روده را از بین می‌برد. این باکتری‌ها جزء سیستم دفاعی بدن بوده و در تنظیم متابولیسم، چربی‌سوزی و کنترل قند خون نقش دارند. قندهای افزوده شده عملکرد هورمون لپتین را هم مختل می‌کنند. این هورمون از بروز گرسنگی جلوگیری می‌کند.

مدام هوس قند می‌کنید

اگر متوجه شدید که مدام هوس خوردن غذا‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین می‌کنید، این ممکن است نشانه‌ای از مصرف بیش از حد شکر باشد. او می‌گوید که این به این دلیل است که مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به چرخه هوس غذایی و مصرف بیش از حد به دلیل افزایش و سقوط ناگهانی قند خون شود.

با مصرف غذا‌های سرشار از قند و فاقد مواد مغذی دیگر مانند فیبر یا پروتئین، قند خون شما سریع‌تر افزایش و کاهش می‌یابد.

شاخص گلیسمی می‌تواند به توضیح آن کمک کند؛ اگر یک ماده غذایی دارای رتبه گلیسمی بالایی باشد، به این معنی است که با سرعت بالایی توسط بدن شما جذب می‌شود و باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که منجر به هوس بیشتر می‌شود. این غذا‌ها شامل مواردی مانند آب نبات، نوشابه، دونات، کلوچه، و … است.

اگر غذایی دارای رتبه گلیسمی پایینی باشد، به این معنی است که حاوی فیبر است تا به بدن شما کمک کند آن را آهسته‌تر جذب کند و بنابراین واکنش قند خون متعادل‌تری ایجاد می‌کند؛ این غذا‌ها شامل سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و … است.

خوردن غذا‌های پر قند (با گلیسمی بالا) ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و ولع بیشتری در شما ایجاد کند.

درد مفصل

تحقیقات نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین عاملی برای ایجاد درد های روماتیسمی در خانم ها و درد مفصل و عاملی برای ایجاد التهاب است.

دچار تحریک‌پذیری و بدخلقی می‌شوید

تحریک‌پذیری و بدخلقی نشانۀ مصرف زیاد قند است گاهی اوقات، اضطراب در بروز بدخلقی و تحریک‌پذیری نقشی ندارد. بلکه، مصرف زیاد قند است که باعث بروز این مشکلات می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف قندهای افزوده شده باعث التهاب، تغییر خلق و خو و بروز علائم افسردگی می‌شود.

هنگامی که یک وعده یا میان وعده‌ی شیرین مصرف می‌کنید، به‌سرعت قند خون بالا می‌رود. در نتیجه مقدار زیادی انسولین ترشح می‌شود تا قند خون را به حالت طبیعی بازگرداند. این موضوع باعث افت قند خون، کاهش سطح انرژی بدن، کاهش گلوکز موجود در مغز و تغییر خلق و خو می‌شود.

به زمان‌هایی که دچار بدخلقی می‌شوید، دقت کنید. به‌عنوان مثال، اگر ۱ ساعت بعد از خوردن غذا خلق و خوی شما تغییر می‌کند، احتمالا مصرف قند افزوده شده می‌تواند در بروز این حالت نقش داشته باشد. پس بهتر است برنامه‌ی غذایی خود را اصلاح کنید.

در خوابیدن دچار مشکل هستید

اگر نمی‌توانید به‌خوبی بخوابید، بهتر است به آنچه می‌خورید، توجه کنید. نتایج یک تحقیق که روی ۳۰۰ دانشجو انجام شد نشان داد که کیفیت پایین خواب به‌طور قابل‌توجهی با زیاده‌روی در مصرف قند مرتبط است. چرخه‌ی خواب و کیفیت خواب توسط نور و دمای اتاق و همچنین قند خون کنترل می‌شود. در طولانی مدت، مصرف زیاد قند افزوده شده می‌تواند چرخه‌ی خواب و کیفیت خواب را به‌طور کامل مختل کند.

ممکن است فشار خون بالا داشته باشید

در نهایت، خوردن بیش از حد قند ممکن است به افزایش سطح فشار خون در برخی افراد منجر شود. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در Nutrients نشان داد که ارتباط قوی بین افزایش مصرف قند افزوده و سطوح بالاتر فشار خون در شرکت کنندگان بین ۶۵ تا ۸۰ سال وجود دارد.

اگر متوجه افزایش فشار خون خود شده اید، ممکن است قند اضافه شده بیش از حدی مصرف کنید. شکر اضافه شده باعث افزایش اسید اوریک در بدن می‌شود که به نوبه خود مانع از تولید اکسید نیتریک می‌شود. اکسید نیتریک (NO) برای حفظ خون ضروری است. رگ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و زمانی که NO در بدن کاهش یابد، فشار خون هم افزایش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا