بهداشت و درمانمامان بابا

آیا کاشت دندان توصیه میشود؟/ مثبت و منفیهای کاشت دندان

دندان عضوی از بدن است که به مرور پوسیده می‌شود و نیاز به پر کردن و عصب‌کشی و روکش و گاهی کاشت پیدا می‌کند. البته جنس دندان افراد با هم مختلف است.

مدرسه آنلاین – کاشت (ایمپلنت) دندان از خدمات دندانپزشکی است که مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. همین عوارض باعث شده‌ افراد بین دو راهی گیر کنند و نتوانند تصمیم نهایی خود را مبنی بر انجام دادن یا ندادن آن بگیرند. از این رو می‌خواهیم در این مقاله به مزایا و معایب کاشت دندان بپردازیم.

مزایای کاشت دندان چیست ؟

تمام افرادی که سلامت جسمانی کافی و مناسبی دارند، می‌توانند از مزایای کاشت دندانی بهره‌مند شوند. در شرایط خاصی مانند بیماری‌های لثه، عفونت‌های دهانی و میزان تراکم ناکافی استخوان، امکان دارد دندانپزشک استفاده از این روش را توصیه نکند. البته این شرایط نیز یه طور قطعی مانع عدم استفاده از این روش درمانی نمی‌شوند.
کاشت دندان مزایای بسیاری دارد و به طور خلاصه از مزایای کاشت میتوان به استحکام، دوام و طول عمر بالا، زیبایی طبیعی، جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان، مراقبت راحت و آسوده و عدم آسیب به دندان های مجاور اشاره کرد. در ادامه به بررسی مزایای کاشت دندان می پردازیم.

1-استحکام و مقاومت بالا

به طور کلی وظیفه دندان ها کمک در سیستم جویدن است و به همین علت اگر قرار است جایگزینی برای آن انجام شود، باید استحکام لازمه را فراهم کند. پایه ‌ای کاشت معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شوند و در برابر فشار بسیار مقاوم هستند و همچنین این پایه مانند ریشه دندان به استخوان فک جوش می خورد و استحکام بالای ایمپلنت را برای شما به ارمغان می آورد.

2.افزایش اعتماد

افزایش اعتماد به نفس زمانی که جای دندان خالی در دهان خود داشته باشید، در زمان لبخند زدن و صحبت کردن اعتماد به نفس خود را از دست داده و از صحبت کردن در جمع خودداری می‌کنید. کاشت دندان می‌تواند تحولی عظیم برایتان ایجاد کند و با افزایش اعتماد به نفس، سبب می‌شود دیگر از لبخند زدن و صحبت کردن در جمع خجالت نکشید.

3- دوام مادام العمر

از مزایای مهم و بزرگ کاشت دندان، طول عمر بالا آن است. ایمپلنت‌های دندانی امروزه موفقیت بالای 97% بعد از 10 سال استفاده را داراست. همچنین کاشت دندان به عنوان یک درمان مادام العمر نیز شناخته می شود زیرا در صورتی که از برند های معتبر استفاده کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید، داندان‌های کاشته‌شده تا پایان عمر در کنار شما خواهد بود.

4- زیبایی طبیعی

دندان ها در زیبایی انسان نقش بسیار زیادی دارند و به عنوان ستون صورت نیز شناخته می شود. روکش‌های ایمپلنت دندانی امروزه دقیقا مثل دندان طبیعی هستند و ایمپلنت دندان با قرار گرفتن در استخوان سبب حفظ فرم صورت شما خواهد شد.

5- جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان

یکی از مزایای کاشت دندان که باعث می‌شود به عنوان یک سرمایه گذاری بر روی سلامتی نیز شناخته شود، جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان است. همانطور که گفته شد ایمپلنت‌های دندانی به استخوان فک جوش می خورند و با استفاده از هیلینگ سبب فرم لثه می شود و از تحلیل لثه و استخوان شما جلوگیری می کند.

6. مراقبت راحت و آسوده

مراقبت و نگهداری آسوده از ایمپلنت دندان نیز یکی از مزایای بزرگ آن است. مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی کاملاً شبیه به دندان طبیعی است.

7. عدم آسیب به دندان‌های مجاور

تکیه‌گاه ایمپلنت دندانی استخوان فک است و در درمانی مانند پل دندان از دندان مجاور ناحیه بی‌دندانی به عنوان تکیه‌گاه استفاده شده می شود. همچنین در درمان بریج دندان برای قرار دندان آن نیاز به تراش دندان مجاور نیز وجود دارد اما در درمان ایمپلنت هیچ یک از اینکارها نیاز نخواهد بود.

8. جلوگیری از بیماری‌های لثه

 یکی از مزیت‌های بی‌نظیر کاشت دندان، جلوگیری از بیماری‌های لثه است. زمانی که یک و یا چند جای خالی دندان وجود دارد، مواد غذایی برخورد مستقیم با لثه خواهند داشت. علاوه بر این، جای خالی دندان یک مکان بسیار مناسب برای تجمع و رشد باکتری‌ها است. بنابراین شما مدام دچار عفونت و بیماری‌های لثه می‌شوید. اگر جای دندان شما خالی باشد وکاشت دندان را به تعویق بیندازید، با تجمع بیشتر باکتری‌ها، سایر دندان‌ها نیز آسیب می‌بیند.

معایب کاشت دندان

در برخی موارد، مضرات کاشت‌های دندانی بیشتر از مزایای آن است، به خصوص اگر نگرانی‌های پزشکی دارید که جراحی را دشوار می‌کند. ممکن است به دلایل زیر از کاشت ایمپلنت دندان خودداری کنید:

1.ایمپلنت‌های دندانی ممکن است نیاز به روش‌های تکمیلی داشته باشد

کشیدن دندان یکی از رایج ترین روش های مورد نیاز برای آماده شدن برای کاشت ایمپلنت است، اما اگر دندانی دارید که برای کاشت باید کشیده شود، تقریباً به طور حتم نیاز به کشیدن دندان برای پروتز یا بریج دارد، بنابراین این کار نباید انجام شود. بسیار نگران کننده است از سوی دیگر، اگر دندان هایتان برای مدت طولانی از دست رفته باشد، ممکن است قبل از جراحی ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس داشته باشید. این روش ها هزینه کاشت ایمپلنت دندان و طول فرآیند کاشت دندان را افزایش می دهد. اگر شرایط پزشکی دارید که بر توانایی شما برای بهبودی پس از جراحی تأثیر می گذارد یا شما را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند، ممکن است تصمیم بگیرید که این روش های اضافی ارزش خطر را ندارند.

2.کاشت دندان گران است

کاشت دندانی گران‌تر از پروتز و بریج هست؛ زیرا جایگزین دندان در بالا و پایین خط لثه می‌شود. متأسفانه، بیمۀ دندان به ندرت تمام هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می‌دهد، به این معنی که ممکن است نتوانید از جیب خود هزینه کاشت دندان را بپردازید.

3.کاشت دندان نیاز به جراحی دارد

کاشت دندان فرآیندی تهاجمی تر از ساختن بریج یا پروتز است زیرا به جراحی دهان نیاز دارد. ممکن است به این نتیجه برسیم که در صورت داشتن مشکلات سلامتی که شما را در معرض خطر بالاتری برای عوارض یا عفونت قرار می دهد، خطرات جراحی ایمپلنت دندان از مزایای احتمالی بیشتر است.

روش کاشت دندان همیشه نمی‌تواند در یک جلسه تکمیل شود. منتظر ماندن ایمپلنت واقعی با استخوان فک شما می‌تواند مدت زمان مشخصی را ببرد. در این مدت یک دندان موقت روی ناحیه قرار می‌گیرد.

ایمپلنت‌ها به حجم و تراکم خاصی از استخوان نیاز دارد. بسیاری از بیماران نیاز به تقویت استخوان اضافی دارند. خوشبختانه روش‌های تقویت استخوان در سال‌های اخیر کمتر تهاجمی و کمتر دردناک شده‌اند. گاهی اوقات برخی از بیماران مناسب نیستند.

4.عفونت، آسیب عصبی یا خونریزی

کاشت دندان یک روش جراحی است و اگرچه بی خطر تلقی می شود، اما نمی توان عوارض آن را رد کرد. خطرات شامل عفونت، آسیب عصبی یا خونریزی است. عواملی مانند عدم رعایت بهداشت و سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

5.شل شدن ایمپلنت؛ از دیگر عوارض ایمپلنت

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان، شل شدن آن است. زمانی که ایمپلنت کاشته می‌شود باید برای مدت‌زمان محدودی صبر کرد و بعد از آن مراحل دیگر را استارت زد. در این بازه زمانی استخوانی‌هایی که در اطراف فیکسچر وجود دارند شروع به رشد می‌کنند. رشد ادامه‌دار منجر به ترکیب ایمپلنت و استخوان فک خواهد شد. اگر این ترکیب صورت نگیرد، مشکلات شروع می‌شوند. از آنجایی که در این شرایط ایمپلنت‌ها هنوز شل هستند، متخصص مجبور است نسبت به خارج کردن آن‌ها اقدام کند. بعد از اینکه مدتی گذشت و موضع بهبود یافت، این امکان وجود دارد تا مجدداً برای کاشت اقدام کرد.

6. کاهش حجم لثه

گاهی بعد از کاشت،بافت لثه شروع به عقب‌نشینی می‌کند. در نتیجه این ناحیه ملتهب شده و دچار درد می‌شود. در این شرایط باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا اگر این وضعیت شدید شود، احتمالاً ایمپلنت برداشته می‌شود.

7. مشکلات سینوسی؛ از کم‌رنگ‌ترین مشکلات

از عوارض کاشت می‌توانیم به مشکلات سینوسی اشاره کنیم که در مقایسه با بسیاری از عوارض کمتر شایع است. فیکسچرها این قابلیت را دارند تا باعث اثرگذاری روی حفره‌های سینوسی در فک شوند. مشکلات سینوسی خودشان را با علائم مختلفی نشان می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بوی بد دهان، مخاط سبز رنگ بینی، کاهش حس بویایی، افزایش دمای بدن و… اشاره کنیم.

8. سوراخ شدن بافت اطراف

زمانی که ایمپلنت دندان انجام می‌شود، این احتمال وجود دارد که بافت‌های مجاور دندان‌های دیگر نیز آسیب ببینند. آسیب‌هایی که متوجه دندان‌های مجاور خواهند شد، گزینه‌های مختلفی را به خود اختصاص داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سوراخ شدن مواردی همچون سینوس، صفحه زبانی، کانال آلوئولی و… اشاره کنیم. این آسیب‌ها در کنار درد می‌توانند باعث عفونت شوند؛ به همین علت نیاز است از بهترین متخصص ایمپلنت کمک گرفته شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا