بهداشت و درمانمامان بابا

آپنه خواب در کودکان را جدی بگیرید

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب یک اختلال بالقوه جدی است که در آن تنفس کودک در طول خواب به طور مکرر قطع می‌شود. 

مدرسه آنلاین- سه نوع آپنه خواب وجود دارد؛ آپنه انسدادی که در اثر انسداد ایجاد می‌شود، آپنه‌ مرکزی که در آن هیچ انسدادی وجود ندارد اما مغز قادر به سیگنال دادن به عضلات برای شروع تنفس نیست و آپنه ترکیبی که ترکیبی از این دوست. آپنه انسدادی متداول‌ترین نوع آپنه است.

علائم آپنه خواب در کودکان

– راه رفتن در خواب

– دندان قروچه

– شب ادراری

– تعریق در خواب

– خواب ناآرام

– خروپف

– مشکلات رشد

– خوابیدن در طول روز

– اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

– تنفس با دهان باز

 

تاثیر آپنه خواب در دوران کودکی بر رشد مغز 

به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند که در میان نزدیک به ۱۰۰ نوجوانی که تحت اسکن مغز قرار گرفتند، افرادی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب بودند، بافت نازک‌تری در سطح مغز داشتند و برخی نشانه‌های التهاب در ناحیه مغز مرتبط با حافظه و یادگیری وجود داشت.

دکتر «رانان آرنز»، محقق ارشد در بیمارستان کودکان در نیویورک، در این رابطه می گوید: «دقیقاً معنای تفاوت‌های ساختار مغز مشخص نیست. اما یافته‌ها نشان می‌دهد که آپنه خواب می‌تواند منجر به تغییرات قابل مشاهده در مغز بچه‌ها شود.»

مطالعات تخمین می‌زنند که بین ۱ تا ۵ درصد از کودکان آپنه انسدادی خواب دارند، اختلالی که در آن بافت‌های گلو در طول خواب منقبض می‌شوند و باعث توقف و شروع مکرر تنفس می‌شوند. خروپف با صدای بلند واضح‌ترین علامت آن است، اما خواب آلودگی در طول روز و مشکلات توجه نیز از علائم دیگر است.

آرنز هم چنین می گوید: «این وقفه‌های تنفسی می‌توانند بارها در یک ساعت اتفاق بیفتند. و هنگامی که تنفس در خواب متوقف می‌شود، مغز کمی بیدار می‌شود. اختلال آپنه انسدادی خواب می‌تواند به دو دلیل کلی بر مغز کودکان تأثیر بگذارد: این امر مکرراً باعث اختلال در تأمین اکسیژن مغز می‌شود و کودکان را از خواب عمیق لازم برای رشد و عملکرد سالم مغز محروم می‌کند.»

چاقی عامل اصلی ابتلا به آپنه خواب در کودکان

دکتر «رومین جانسون»، متخصص گوش و حلق و بینی کودکان در دانشگاه تکزاس، می‌گوید: «اختلال آپنه خواب به طور معمول یک بیماری در نظر گرفته می‌شود که بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما با افزایش نرخ چاقی کودکان، ما شاهد افزایش تعداد بیماران کودکان مبتلا به این اختلال هستیم. مطالعه ما نشان می‌دهد که سطوح بالاتر چاقی و افزایش سن عوامل کلیدی در این موضوع هستند و تلاش‌ها برای مقابله با چاقی کودکان می‌تواند تأثیر مثبتی در بهبود کیفیت خواب و کاهش اثرات نامطلوب آپنه خواب داشته باشد».

درمان آپنه 

در ۹۰ درصد موارد، برداشتن لوزه‌ها یا آدنوئیدها آپنه را در بچه‌ها درمان می‌کند. برخی از بچه‌های مبتلا به آپنه‌ٔ انسدادی خواب به استفاده از دستگاه فشار هوای مثبت مداوم یا سی‌پپ (CPAP) نیاز دارند که در حین خواب با دمیدن هوا به داخل بینی از طریق یک ماسک، راه هوایی را باز نگه می‌دارد. سی‌پپ معمولاً علائم آپنه‌ٔ مرکزی را تخفیف نمی‌دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا