بهداشت و درمانمامان بابا

مراقب کوله پشتی کودکانتان باشید

با نزدیک شدن به ماه مهر والدین به فکر تهیه کیف و وسایل مدرسه برای فرزندان خود میفتند. اما باید در نظر داشت که کوله پشتی های غیراستاندارد می تواند سلامت کودکان را به خطر بیندازد. 

مدرسه آنلاین- پدر و مادر باید بدانند کوله پشتی‌هایی که بندهای باریکی دارند و درون شانه فرو می‌روند در عملکرد اعصاب و عروق خونی اختلال ایجاد می‌‌کند. این نوع کوله پشتی باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست و بازو می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که کیف مدرسه با جثه کودک همخوانی داشته باشد.

دکتر محمد تقی حلی‌ساز، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می گوید:  زمانی که کوله پشتی سنگین باشد حجم باری بر شانه و کمر کودک تحمیل می‌شود که هنوز بدن وی آمادگی کافی برای تحمل آن را ندارد، کمترین و اولین عارضه این کار درد‌های کمر و پشت کودک است.

وی هم چنین خاطر نشان می کند: بیشترین وزنی که کودک توانایی حمل آن را دارد، هفت درصد وزن خود او است، مثلا یک کودک ۲۰ کیلویی بیشتر از یک تا دو کیلو وزن را نمی‌تواند تحمل کند.

عوارض کوله پشتی غیراستاندارد

وقتی کوله پشتی دانش آموز غیراستاندارد باشد؛ ناخودآگاه تاثیرات بدی بر سلامتی خواهد داشت. دانش آموز مجبور می‌‌شود برای تحمل وزن آن، شرایط بدنی خود را تغییر دهد. این تاثیرات در دوران بلوغ که وضعیت بدنی فرد در حال شکل گیری است؛ شدت بیشتری پیدا می‌کند. در واقع احتمال دارد که این تغییرات به صورت دائمی اتفاق بی‌افتند. برخی از عواقب استفاده از چنین کیف هایی شامل موارد زیر خواهد شد.

– درد در ناحیه گودی کمر و یا بیشتر شدن انحنای آن

– شکل گیری قوز

– انحراف ستون فقرات

– دردهای عضلانی

– خستگی مزمن

– افتادگی شانه ها

– صافی کف پا

– اختلال در حفظ تعادل

– شکل گیری اختلال پا پرانتزی یا ایکس در زانوها

به این موارد هنگام خرید کوله پشتی توجه کنید

نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید به شرح زیر می‌باشد:

– باید بندهای کوله‌ پشتی کاملاً پهن باشند و دارای پد محافظ باشند تا به طور یکسان وزن بدن را توزیع کنند. به تنظیم کردن بندهای شانه بپردازید تا کوله پشتی روی کمر قرار بگیرد. نباید قسمت انتهای کوله پشتی ۱۰ سانتی متر پایین تر از کمر باشد.

– به اندازه کوله پشتی دقت داشته باشید و از خریداری کوله پشتی بزرگ اجتناب کنید.

– کوله پشتی باید دارای چند جیب مختلف باشد تا فرزند شما بتواند وسایل خود را به طور یکسان توزیع نماید.
بستن بند کمر بسیار کمک کننده است و شما باید فرزند خود را تشویق کنید آن را ببندد.

– در اکثر موارد از کوله پشتی به عنوان یک کیف مناسب یاد می‌شود اما باید بدانید نامناسب بودن کوله پشتی می‌تواند سلامت کمر فرزند شما را به خطر بیندازد.

– کوله پشتی باید به شکلی انتخاب شود که از قوسی که در کمر وجود دارد پایین‌تر نیاید و زمانی که به طور چشمی نگاه می‌کنید از حد معمول پایین‌تر نباشد.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا