بهداشت و درمانمامان بابا

این سبزی به طرز عجیبی پوستت رو جوان میکنه

میوه‌ها و سبزیجات از خوراکی‌هایی مغذی‌ای هستند که خواص زیادی دارند و در سلامت و نشاط بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مدرسه آنلاین – سبزی‌ها علاوه بر سهمی که در سلامت بدن و سم‌زدایی دارند، در شادابی و زیبایی پوست نیز نقش دارند. اسفناج یکی از مواد غذاییِ بسیار سالم است، طبق بررسی‌های صورت‌ گرفته بیش از ۱۰ آنتی‌ اکسیدان فلاونوئید در این سبزی وجود دارد و این آنتی‌اکسیدان‌ها تنها یکی از چند مادۀ آلی و معدنی موجود در اسفناج هستند.

خواص کلی اسفناج

برگ اسفناج ازنظر طب سنتی کمی سرد و تر است. ازجمله خواص اسفناج می‌توان به‌سلامت قلب، مغز، چشم و درمان یبوست، کم‌خونی، فشارخون بالا و دیابت اشاره کرد. اسفناج از بروز آسم و پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بسیار مفید است. اسفناج سرشار از ویتامین B3 است درمان خوبی برای بیماری پلاگرا است که به علت کمبود ویتامین 3B ایجادشده و نشانه‌های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و به وجود آمدن لکه‌های قرمز روی بدن است. همچنین برگ اسفناج منبع غنی ویتامین A,B3,C، آهن و پتاسیم هست.

در زیر به برخی از خواص مهم اسفناج اشاره می‌کنیم.

جوانسازی پوست با اسفناج

اگر مصرف مواد غذایی‌ حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در رژیم غذایی روزانه‌ خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را افزایش پیدا می کند و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنید، کلاژن یکی از مواد سازنده‌ پوست است که در بهبود کشسانی و زیبایی پوست نقش دارد.
این سبزی در حفظ سلامت پوست نقش ویژه ای دارد، اشعه‌ فرابنفش ممکن است در تماس با پوست فرد منجر به سرطان پوست شود یا ظاهر پوست را خراب کند. ویتامین C و A موجود در اسفناج، آسیب ناشی از اشعه‌ فرابنفش را ترمیم می‌کنند. اگر مصرف مواد غذایی‌ حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در برنامه‌ غذایی روزانه‌ خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را بالا می‌برید و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنید. کلاژن یکی از مواد سازنده‌ پوست است که در بهبود کشسانی و زیبایی پوست نقش دارد.

درمان کم‌خونی

 برای کم خونی اسفناج منبع عالی آهن است. یک فنجان از این سبزی سالم، 3.72 میلی‌گرم آهن و همچنین مقداری پروتئین، فیبر، کلسیم و ویتامین‌های A و E را به بدن می‌رساند. برای درمان کم‌خونی می‌توانید اسفناج را در کنار منابع غنی دیگر آهن، به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.

افزایش قوۀ بینایی

برگ‌های به رنگ سبز تیره نشان می‌دهد که اسفناج حاوی سطوح بالایی از کلروفیل و کاروتنوئیدها (دسته‌ای از رنگدانه‌ها برای جذب نور در گیاهان) از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زاگزانتین هستند. این مواد مغذی گیاهی علاوه بر ضدالتهاب و ضدسرطان بودن، برای سلامت بینایی نیز بسیار مهم هستند و به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا (مشکل چشمی شایع و یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی) و آب مروارید منجر می‌شوند. 

به تنظیم فشار خون کمک می‌کند

نیترات موجود در اسفناج ممکن است فشار خون را کاهش دهد و از این طریق سلامت قلب را تقویت کند.
نیترات اسفناج ممکن است گرفتگی عروق را بهبود دهد. این عارضه می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. پروتئین‌های موجود در برگ اسفناج ممکن است در درمان فشار خون بالا مفید باشند. همچنین ممکن است احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. علاوه بر این منیزیم اسفناج سطح فشار خون را تنظیم می‌کند. این ماده‌ی معدنی رگ‌های خونی را شل و باز می‌کند و با این کار جریان خون را بهبود می‌بخشد.

خواص ضد سرطانی اسفناج

اسفناج خواص آنتی اکسیدانی ضد سرطان و ضد التهاب دارد. یک کوه تحقیق وجود دارد که نشان می دهد اسفناج چگونه به مقابله با سرطان کمک می کند. اسفناج نسبت به حفاظت از DNA عمل می‌کند. فولات بالای موجود در اسفناج از طرح ژنتیکی ما در برابر تغییر در طول تقسیم سلول محافظت می کند، خطری که می تواند منجر به سرطان و ظهور زودرس پیری به شیوه های دیگر شود.

 مدیریت قند خون

آلفا لیپوئیک موجود در اسفناج به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند. علاوه بر این، مقدار فیبر بالا در اسفناج، بدن را منظم نگه می‌دارد و به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند.

از دیگر خواص اسفناج می‌توان به بهبود عملکرد مغز، مفید برای هضم غذا، جلوگیری از سرطان پروستات، جلوگیری از سرطان تخمدان و سینه، جلوگیری از زخم معده، تسکین آرتروز، پرپشت شدن موها و … اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا