چیست؟چیستان

شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که در طی آن از مواد شیمیایی قدرتمند برای از بین بردن سلول هایی که رشد سریع در بدن دارند ، استفاده می‌ شود.

مدرسه آنلاین- شیمی درمانی معمولا برای درمان سرطان استفاده می شود ، زیرا سلول های سرطانی خیلی سریع تر از سلول‌های بدن رشد نموده و تکثیر می شوند .

تعریف
شیمی‏ درمانی استفاده از داروهای ضد سرطان است. این داروها پس از ورود به خون به تمام بدن مسافرت کرده و تمام سلول‏های بدخیم چه در محل اولیه تومور (مبدا) و چه در مناطق انتشار یافته (متاستاز) را نابود می‏کنند.


دلایل انجام شیمی درمانی
شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود.
روشهای مختلفی برای این کار وجود دارد که در افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود.

– از شیمی درمانی می توان به عنوان درمان اصلی استفاده نمود.
پس از سایر اقدامات درمانی ، سلول های سرطانی مخفی را می توان توسط شیمی درمانی از بین برد.
شیمی درمانی می تواند بعد از سایر درمان‌ها مانند جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است در بدن باقی مانده اند ، استفاده شود . این روش را روش درمانی کمکی می نامند.

– آمادگی برای سایر درمان ها
از این روش می‌توان برای کوچک کردن تومور استفاده کرد تا درمان های دیگر مانند پرتو درمانی و جراحی نیز امکان پذیر شوند .

– کاهش علائم و نشانه ها
شیمی درمانی با از بین بردن برخی از سلول های سرطانی ممکن است به تسکین علائم و نشانه‌های سرطان کمک کند که این روش ، شیمی درمانی تسکینی نامیده می شود .

– استفاده از شیمی درمانی برای شرایط غیر از سرطان
برخی از داروهای شیمی درمانی در درمان بیماری های دیگر مفید می باشند که این بیماری ها عبارتند از :

– بیماری های مغز استخوان
بیماری هایی که بر مغز استخوان و سلول های خونی تاثیر می گذارند ، ممکن است با پیوند مغز استخوان که به آن پیوند سلول بنیادی گفته می‌شود درمان شوند .
شیمی درمانی اغلب برای آماده سازی برای پیوند مغز استخوان استفاده می شود .

– اختلالات سیستم ایمنی بدن
دوزهای پایین داروهای این روش می تواند به کنترل سیستم ایمنی بیش فعال در برخی بیماری ها مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید کمک کند .

شیمی درمانی چقدر طول می کشد؟
این موضوع بستگی به موارد زیر دارد:

-نوع سرطان
-هدف درمان: درمان، کنترل رشد، یا کاهش درد
-نوع شیمی درمانی
-نحوه ای که بدن به درمان پاسخ می دهد
ممکن است شیمی درمانی به صورت چرخه ای انجام شود که به معنای یک دوره درمان و سپس یک دوره استراحت است. به عنوان مثال، یک سیکل 4 هفته ای ممکن است 1 هفته درمان و سپس 3 هفته استراحت باشد. استراحت به بدن اجازه می دهد تا سلول های سالم جدید بسازد.

انواع روش های تزریق در شیمی درمانی
یکی از راه های دریافت دارو تزریق می باشد که خود تزریق روش های متفاوتی را در بر می گیرد:

تزریق عضلانی: عضلات ران و باسن شایع ترین مناطق برای ارائه شیمی درمانی عضلانی هستند. در این نوع تزریق به دلیل وارد شدن دارو در عضلات نسبت به رگ از ماندگاری بیشتری برخوردار می باشد.

تزریق زیر پوست (زیر جلدی): پوست شکم، ران و بازو از متداول ترین مناطق برای انجام تزریق در درمان شیمی درمانی می باشند. در بعضی موارد شما خودتان توسط گروه متخصص آموزش می بینید و تزریق را در منزل خودتان انجام می دهید.

تزریق وریدی: این روش به این معنا است که داروها مستقیما به شریان های نزدیک به سرطان تزریق می شوند. در این تزریق بیشتر داروها به تومور سرطانی می رسد و کمتر به بقیه قسمت های بدن سرایت می کند. برای این مورد تیم پزشکی لوله ای را تحت بی حسی موضعی درون شریان قرار می دهند.

تزریق به داخل کانال نخاعی (اینتراکتاکال): برای بسیاری از سرطان ها به تزریق داروهای شیمی درمانی به مایع اطراف ستون فقرات نیازی نیست اما در درمان انواع سرطان خون، لنفوم و همچنین برخی از تومور مغزی کاربرد دارد.

تزریق داخل حفره صفاقی: بین صفاق جداری و احشایی را حفره صفاقی می نامند. این حفره شامل آب، الکترولیت ها و آنتی بادی ها می باشد که حرکت آزادنه ارگانی شکمی را فراهم می کند. شیمی درمانی از طریق لوله (سوند) به طور مستقیم وارد حفره صفاقی می شود.

تزریق داخل شریانی: داروی شیمی درمانی را به شریان تغذیه کننده تومور وارد می کنند. در این روش به این علت که دارو به طور مستقیم وارد تومور می شود، دیگر نواحی بدن کمتر در معرض عوارض جانبی قرار می گیرند.

عوارض شیمی‏ درمانی
عوارض درمان اغلب رخ می‏ دهد ولی کدام یک از آنها در بیمار ایجاد می‏ شود معلوم نیست. یعنی لازم نیست تمام عوارضی که ذکر می ‏‏شود در بیمار ایجاد شود، ولی شایع‏ترین محل ‏های بروز این عوارض عبارتند از:
-سیستم گوارش (دهان، مری، معده، روده)
-مغز استخوان (سلول‏های خونی)
-پوست و مو
-ارگان‏های جنسی (ترشحات واژینال در زنان)

ولی اکثر این عوارض موقت هستند و با دادن داروها یا اقدامات خاص کاملا از بین می‏روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا