تغذیهمامان بابا

شوید اینهمه خاصیت دارد؛ همه‌ی آنچه باید از خواص شوید بدانید

شوید از سبزی‌های پرخاصیتی است که برای ما عطرش یادآور باقالی‌پلو است و بیشتر مصرف آن را در برنج به صورت دمی می‌دانیم.

مدرسه آنلاین – شوید یک گیاه همه‌کاره است که شایستۀ جایگاه برجسته‌ای در رژیم غذایی روزانه است. گیاهی ظریف با برگ‌های پر و طعم و عطر خاص، نه تنها لذت آشپزی را چندبرابر می‌کند، بلکه مجموعه‌ای از فواید سلامت را نیز در بر دارد.

در این مطلب به مزایای مصرف شوید و گنجاندن این سبزی خوش‌عطر و طعم در رژیم غذایی خود می‌پردازیم:

شوید و چربی خون

در بدن ما دو نوع کلسترول متفاوت وجود دارد که یکی از آن‌ها به نام کلسترول بد و دیگری به نام کلسترول خوب شناخته می‌شود. وجود کلسترول خوب، برای حفظ کارکردهای معمول بدن نیاز است و در صورت افت آن، ممکن است دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری شویم. از سویی، بسیاری از خوراکی‌ها که کلسترول خون را کاهش می‌دهند، باعث افت هر دو نوع این کلسترول‌ها می‌شوند.

آنچه شوید را از بسیاری از این خوراکی‌های کاهنده کلسترول مجزا می‌کند، این اثر معجزه‌آسا است که شوید تنها کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و خوردن آن، تفاوت خاصی در سطح کلسترول خوب خون ایجاد نمی‌کند! به همین دلیل، سبزی شوید یک انتخاب عالی برای کاهش کلسترول بد خون و کنترل آن است.

 خواص شوید برای دستگاه گوارش

شوید یکی از بهترین خوراکی‌ها برای دستگاه گوارشی شما است. همان‌طور که در ادامه خواهید دید، مصرف منظم شوید می‌تواند به طور چشمگیری، بسیاری از مشکلات گوارشی از معده تا روده را برطرف کند. برای مثال، خواص شوید برای درمان یبوست و اسهال خونی ثابت شده است و برای درمان سوء‌هاضمه و مشکلاتی مانند نفخ و سکسکه هم مفید است. برای بهره‌مندی از این خواص می‌توانید مصرف شوید خام، پخته و خشک‌شده را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

خواص ضدسرطانی شوید

شوید به‌خاطر وجود ۳ مونوترپنی که عنوان شد (لیمونن، کاروون، آنتوفران) دارای خاصیت ضدسرطان است. مونوترپن‌ها، آنزیم‌هایی موسوم به ﮔﻠﻮﺗﺎﺗﯿﻮن اس. ﺗﺮاﻧﺴﻔﺮاز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و با تحریک این آنزیم‌ها مانع از پا گرفتن سرطان در بدن می‌شوند. گلوتاتیون به‌طور کلی نوعی آنتی‌اکسیدان مؤثر است و مونوترپن‌ها به تقویت فعالیت آنزیمی آن کمک می‌کنند. شوید، علاوه‌بر مونوترپن‌ها و…، حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی برای مقابله با سرطان هم هست و توانایی بدن در مبارزه با سرطان را دو برابر می‌کند.

شوید و آنتی‌اکسیدان‌ها

مونوترپن‌ها و زردینه‌های قوی موجود در شوید که وایسنین و کائمفرول نام دارند، موجب کمک‌رسانی به مولکول‌های آنتی‌اکسیدان می‌شوند. آنها به مولکول‌های اکسیداتیو خطرناک در سلول‌ها متصل می‌شوند و مبارزه‌ای جانانه میان مولکول‌های اکسیداتیو و و مواد مفید موجود در شوید شکل می‌گیرد. مولکول‌های اکسیداتیو باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی در بدن می‌شوند. از جمله بیماری‌هایی که این مولکول‌ها در وقوع آنها نقش دارند، سرطان و انواع دیابت است. آنتی‌اکسیدان‌ها اولین خط دفاعی بدن در برابر این رادیکال های آزاد خطرناک هستند و از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در بدن می‌کاهند.

ویتامین سی یا اسید آسکوربیک هم نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که به‌وفور در شوید یافت می‌شود. این ویتامین هم از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند و در تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب بدن هم نقش مهمی دارد.

شوید و دردهای قاعدگی

به دردهای دوران قاعدگی دیسمنوره گفته می‌شود. قاعدگی دردناک یا دیسمنوره می‌تواند موجب ناراحتی‌های بسیار شدیدی در ناحیه‌ی شکمی شود. علاوه‌بر شکم، ران‌ها، لگن و قسمت پایینی کمر هم به‌شدت تحت تأثیر درد قاعدگی قرار می‌گیرند. سرگیجه، اسهال، حالت تهوع و استفراغ هم از دیگر علائم دردهای قاعدگی هستند. یکی از خواص شوید، درمان این دردهاست. شوید در مقایسه با مُسکن‌ها و داروهای شیمیایی، گزینه‌ای مناسب‌تر به‌نظر می‌رسد. طبیعی است که شوید به‌عنوان ماده‌‌ای طبیعی، در مقابل مواد دارویی مانند مفنامیک اسید به‌عنوان دارویی ضدالتهاب و غیراستروئیدی که برای کاهش دردهای خفیف و شدید قاعدگی استفاده می‌شود، بسیار مفیدتر و بی‌خطرتر است.

مطالعات و پژوهش‌های دانشگاهی زیادی صورت گرفته و نشان می‌دهد که استفاده از شوید و سایر گیاهان با خواص دارویی مانند دارچین، بابونه و… در کاهش دردهای قاعدگی مؤثر است. هر چند برخی از این آثار، آن‌چنان مشهود نبوده اما نشان از اثربخشی گیاهان نام‌برده داشته است.

تقویت استخوان

کلسیم به بدن کمک می کند تا در برابر عنصر مهم و حفاظت از شما در از دست دادن تراکم استخوان که موجب پوکی استخوان میشود، پوکی استخوان هر ساله میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری یکی از عناصر اصلی در رشد و توسعه مناسب استخوان ها و همچنین ترمیم استخوان های آسیب دیده است. کلسیم، ماده‌ای حیاتی و واجب برای حفظ استخوان‌ها و تراکم معدنی آنهاست.

شوید را به عنوان منبع بسیار خوبی از کلسیم معرفی می کند .و به عنوان یک ماده معدنی مناسب باعث جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان و از دست رفتن تراکم استخوانی می شود سیستم رتبه بندی مواد غذایی ما همچنین شوید را به عنوان منبع خوبی از فیبر در رژیم غذایی و منبع خوبی از مواد معدنی منگنز ، آهن و منیزیم قرار داده است.

افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند اما می‌توانید با مصرف خوراکی‌های سرشار از کلسیم در دوران جوانی، از آن جلوگیری کنید.

بی خوابی تعطیل

اسانس موجود در گیاهان دارای خواص عجیب و غریب و قدرتمند است. آنها در نظر گرفته می شوند که دارای خواص دارویی باستانی هستند و همزمان تحریک کننده ، آرام بخش و خواب آور هستند. روغنهای اساسی موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیست. فلاونوئیدها و ویتامین B موجود در روغنهای اساسی آن ترشح برخی آنزیم ها و هورمون ها که اثرات آرام کننده و خواب آور به نظر می رسد را فعال می کند و از این طریق به برخی از افراد کمک می کند خواب خوبی داشته باشند.

مدیریت قند خون

شوید مدتهاست که با دیابت و مدیریت میزان انسولین همراه است. با وجود این واقعیت که تحقیقات در این زمینه تا حدودی محدود است ، به خصوص در مورد انسان ، مطالعات نشان داده اند که ممکن است به کاهش نوسانات لیپیدهای سرم و انسولین در دیابت ناشی از کورتیکواستروئید کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال تحقیقات درمانی فیتوتراپی اظهار داشت: موش های آزمایشگاهی که به دیابت تیپ 2 ناشی از کورتیکواستروئید مبتلا بودند ، نشان داد که در هنگام دادن به مدت 22 روز عصاره شوید ، میزان گلوکز و انسولین سرم کاهش می یابد.

کاهش التهابات

کمک به کاهش التهابات در نواحی مختلف بدن، از‌جمله فواید دیگر شوید خشک است که به خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه طبیعی مربوط می‌شود؛ البته این خاصیت شوید نیز از وجود برخی ترکیبات خاص در آن نشات می‌گیرد. نقش این ترکیبات در کاهش التهابات، یک امکان مدیریت موقتی برای کاهش علائم دردها و التهابات است که در شرایط درد مفاصل و انواع اسپاسم‌های عضلانی به افراد در تسکین علائم آن‌ها، بسیار کمک می‌کند. ازآنجایی‌که شوید خشک سرشار از ویتامین C است؛ وجود مقادیر فراوانی از این ویتامین در شوید، آن را به یکی از سبزیجات خشک مناسب برای کاهش التهابات بدن تبدیل کرده است.

کمک به لاغری

طبع گرم و خشک شوید و کمک به از بین رفتن برخی چربی‌های انباشته‌شده در بدن، از‌جمله خواص شوید خشک برای لاغری و کاهش وزن است. از‌جمله روش‌های مصرف شوید خشک برای کمک به لاغری، استفاده از ترکیب شوید خشک با عرق زیره و آب را پیشنهاد می‌کنیم. به دلیل اینکه این ترکیب از طریق کمک به بهبود متابولیسم بدن و پاکسازی کامل خون از مواد زائد، نقش مهمی در کاهش وزن و لاغری ایفا می‌کند.

البته مصرف دمنوش تهیه‌شده از شوید خشک تازه به همراه عسل، پس از وعده‌های اصلی در هضم سریع غذا بسیار مفید خواهد بود و این ترکیب با شکستن سلول‌های چربی، سهم مهمی در کاهش وزن و لاغری دارد. ضمنا شوید سرشار از فیبر و پروتئین است که این مواد به‌عنوان بهترین چربی‌سوزهای طبیعی شناخته می‌شوند؛ به همین دلیل به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مصرف شوید در برنامه‌های غذایی به آن‌ها توصیه می‌شود.

خواص شوید برای کبد چرب

خواص شوید برای کبد چرب نیز بسیار قابل‌ توجه است. شوید به دلیل برخورداری از خواص دیوریتیک، یک سم‌زدا و چربی‌زدای قدرتمند برای کبد به حساب می‌آید. البته اگر این مشکلات در کبد شما به حالت یک بیماری جدی درآمده‌اند، احتمالاً‌ درمان‌های خانگی راه معقولی برای مواجهه با آن‌ها نخواهد بود. در غیر این صورت، خوردن شوید خام، خشک و عرق شوید می‌تواند در بلند مدت، بسیاری از مشکلات جزئی کبد شما را برطرف کند. به علاوه، ترکیب ماست و شوید برای کبد چرب و به طور کلی، پایین آوردن چربی خون مفید است.

خواص شوید برای تخمدان

در بررسی خواص شوید برای تخمدان باید دانست که این خوراکی یک ماده حساس برای تخمدان است و زنان در مواقع مختلف باید آن را با احتیاط مصرف کنند. در حقیقت شوید را برای تسکین دردهای رحمی به کار می‌برند؛ این بدان معناست که شوید در رفع انقباض عضلات رحم اثربخش است. این موضوع در حالت عادی مشکلی ندارد، اما در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد.

در واقع خواص شوید برای زنان باردار هم می‌تواند مثبت و هم منفی باشد، مصرف کم آن سودرسان است؛ اما مصرف زیاد آن می‌تواند انقباض ضروری رحم در دوران بارداری را از بین ببرد و منجر به سقط جنین شود. بدین ترتیب به همه مادران باردار هشدار می‌دهیم که شوید را فقط با مشورت پزشک خود مصرف کنند.

از دیگر خواص شوید برای زنان می‌توان به پیش‌گیری از یائسگی زودرس، تنظیم هورمون‌های جنسی، افزایش قدرت باروری و… اشاره کرد.

شوید و بهداشت دهان

برگ شوید به خوش‌بو شدن دهان هم کمک می‌کند. روغن‌های سازنده‌ی شوید دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کننده هستند. علاوه‌بر‌اینها، حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند و به‌خاطر این خواص به رفع عفونت‌های میکروبی دهان کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان موجود در شوید هم باعث به حداقل رسیدن تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد در لثه و دندان‌ها می‌شود.

شوید و رفع اخلالات تنفسی

کائمفرول و سایر زردینه‌ها و مونوترپن‌ها در روغن‌های موجود در شوید دارای خواص ضدانسدادی هستند و به‌طور طبیعی در ساختارشان آنتی‌هستامین وجود دارد. به‌همین‌خاطر شوید می‌تواند مانع از ایجاد انسداد در دستگاه تنفسی بشود و انسدادی را که در راه تنفس ایجاد شده و ناشی از سرفه، هسیتامین‌ها و حساسیت است، از بین می‌برند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا