بهداشت و درمانمامان بابا

به همین راحتی مزاجت را تشخیص بده

مزاج و طبع در طب سنتی اهمیت زیادی دارد و طبیبان طب سنتی ابتدای هر کار مزاج فرد را تشخیص می‌دهند و سپس بر آن اساس برایش نسخه می‌پیچند.

مدرسه آنلاین – امروزه بسیاری از افراد به دنبال شناخت و تشخیص طبع بدن خود هستند. چرا که با وجود مشکلات و بیماری ها، به این نتیجه رسیده‌اند که عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها از خوردن غذاهایی است که با طبع‌شان سازگاری ندارد و یا مضر است. شاید این سوال مهم ذهن شما را درگیر نماید که منظور از طبع بدن چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، طبع در حقیقت، طبیعت هر فرد است که به صورت غریزی و یا ارثی به او منتقل می ‌شود. در شکل گیری طبع، عوامل زیادی مانند تغذیه، وراثت، منطقه جغرافیایی تاثیر دارند. جالب است بدانید طبع قابل تغییر نیست.

تفاوت مزاج، طبع و خلط

مزاج همان طبع است و نباید آن را با خلط اشتباه گرفت. مزاج از ترکیب چهار رکن آتش (گرم و خشک)، هوا (گرم و تر)، آب (سرد و تر) و خاک (سرد و خشک) ایجاد می‌شود.

هر غذایی که می‌خوریم، هنگامی که وارد بدن می‌شود هضم آن در معده آغاز می‌شود. به کبد می‌رود و در کبد چهار خلط یا مایع تولید می‌شود: خلط دم، صفرا، بلغم و سودا. جایگاه ذخیره سودا در طحال، صفرا در کیسه صفرا و دم و بلغم، عروق خونی است. وجود هر چهار خلط در بدن انسان ضروری است اما در حد خاص و معین. کمبود یا فزونی هر یک از آنها باعث سوء مزاج یا غلبه اخلاط می‌شود.

انواع مزاج

به‌طورکلی مزاج افراد به چهار دسته دموی، بلغمی، سوداوی و صفراوی تقسیم می‌شود. مزاج را از روی ویژگی‌‌های فیزیکی هم می‌ توان تشخیص داد. در این قسمت به شما می‌گوییم که چگونه می‌توان از روی چهره و ظاهر فیزیکی و رنگ زبان مزاج افراد را تشخیص داد.

مزاج شناسی از روی چهره و ظاهر فیزیکی

هر یک از این مزاج‌ها ویژگی‌های خاصی هم در چهره و ویژگی ها فیزیکی دارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های فیزیکی افراد دموی

افرادی با مزاج دموی، تنومند و قوی‌هیکل‌اند و بدنی عضلانی دارند. ساختار بدنی آنها، بیشتر از بافت عضلانی (نسبت به چربی) تشکیل شده است.

از نظر جثه، آنها استخوان‌های بزرگ‌تری دارند و صورت، انگشتان، لب‌ها، اندام‌ها و اعضای بدن بزرگ‌تر و قفسه سینه پهن‌تری دارند. به‌علاوه بیشتر احساس گرما می‌کنند و دمای بدن آنها به طور طبیعی بالاتر است.

رنگ صورت آنها صورتی و گلگون است و پوستی نرم و صاف دارند. همچنین دارای موهای مشکی ضخیم و پرپشتی هستند که به‌راحتی می‌توان آنها را فر کرد یا به آنها حالت داد.

این افراد سیاهرگ‌های بزرگ‌تری دارند که برجسته هستند و به‌راحتی می‌توان آنها را از روی پوست دست‌ها و پاها دید. این افراد همچنین نبض قوی‌تری دارند.

ویژگی‌‌های فیزیکی افراد بلغمی

افراد دارای مزاج بلغمی معمولا بدن حجیم و بزرگی دارند و ساختار بدنشان بیشتر از چربی (نسبت به بافت عضلانی) ساخته شده است. این افراد خیلی سریع وزن اضافه می‌کنند. اعضای بدن آنها نیز بزرگ و صاف هستند.

افراد دارای مزاج بلغمی معمولا احساس سرما می‌کنند و هنگامی که کسی آنها را لمس می‌کند متوجه می‌شود که سردتر از حد معمول هستند. همچنین این افراد معمولا نسبت به هوای سرد و مرطوب حساس‌ترند.

پوست آنها روشن، سفید و صاف است و می‌توان گفت که بهترین پوست را دارند. موهای آنها نیز ابریشمی، صاف، نرم و نازک هستند.

ویژگی‌های فیزیکی افراد صفراوی

افراد دارای مزاج صفراوی معمولا قدبلند و لاغر هستند. آنها جثه کوچکی دارند. برای مثال، انگشتان، لب‌ها و سایر قسمت‌های بدنشان خیلی بزرگ نیستند و احتمال این که دچار اضافه‌وزن شوند خیلی پایین است. پوست آنها معمولاً زرد و خشک است.

افراد دارای مزاج صفراوی مدام احساس گرما می‌کنند و دمای بدن آنها خیلی زود بالا می‌رود که این حالت ممکن است باعث هایپرترمی شود.

ویژگی‌‌های فیزیکی افراد سوداوی

افرادی که مزاج سوداوی دارند معمولاً لاغرند و جثۀ کوچکی دارند. اعضای بدن این افراد بزرگ نیستند. این افراد می‌توانند هراندازه که دوست دارند غذا بخورند بدون این که چاق شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های مزاج سوداوی این است که این افراد خیلی زود احساس سرما می‌کنند.

پوست آنها رنگ تیره‌ای دارد و این احتمال وجود دارد که روی پوستشان لکه‌های تیره ایجاد شود. پوست آنها خشک و زبر و موهایشان زبر، مجعد و فرفری است. آنها همچنین موهای زائد زیادی دارند.

تشخیص مزاج با رنگ پوست بدن

رنگ پوست بدن می‌تواند نشان دهنده وضعیت سیستم خون رسانی در بدن باشد. در طب سنتی وضعیت خون رسانی در هر یک از مزاج‌ها با هم متفاوت است. از این رو می‌توانید از این روش برای تشخیص مزاج کمک بگیرید.

افرادی که پوست سفیدی دارند، معمولا دارای مزاج متمایل به سردی هستند.

افرادی پوست قرمز رنگ دارند، دارای طبع گرم هستند.

تیرگی پوست می‌تواند نشان دهنده گرمی و خشکی طبع فرد باشد.

رنگ بادمجانی پوست می‌تواند نشان دهنده خشکی و سردی طبع فرد باشد.

رنگ گچی و بسیار سفید پوست نشان دهنده مزاج سرد و تر یا بلغم است.

نحوۀ تشخیص مزاج بر اساس زبان

از یک طرف پزشکان چینی در سالیان گذشته با بررسی «زبان بیماران» به‌خصوص الگوهای ظاهر شده روی آن، وضعیت اعضای داخلی بدن را تشخیص می‌دادند. از طرف دیگر حکمای طب سنتی ایران همواره به اهمیت خصوصیات زبان در تشخیص مزاج اعضای بدن از جمله شریان‌ها، وریدها و دستگاه گوارش تأکید می‌کردند. در حقیقت نشانه‌هایی روی زبان وجود دارد که حاکی از مزاج هر فرد هستند. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

نوک زبان نمایانگر تغییرات پاتولوژیک در قلب و ریه‌ها است.

طرفین زبان نشان‌دهنده وضعیت کبد و کیسه صفرا است.

وضعیت مرکز زبان به تغییرات طحال و معده اشاره دارد.

ویژگی‌های ریشه زبان با کلیه‌ها، روده‌ها و مثانه مرتبط است.

برای تشخیص مزاج هر فرد، ویژگی‌هایی از جمله رنگ، رطوبت، اندازه، پوشش و شکل زبان مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما دو ویژگی رنگ و پوشش از سایر ویژگی‌ها مهم‌تر هستند.

رنگ زبان اطلاعاتی ارزشمند درباره مزاج و سلامت بدن می‌دهد. تغییرات در رنگ و بافت زبان می‌تواند به ما در تشخیص مشکلات گوارشی و سوء مزاج کمک کند.

بررسی زوایای مختلف زبان از رنگ سفید، زرد، قرمز و سیاه آن گرفته تا بافت زبان اعم از شل، سفت، ترک‌دار، خشک یا مرطوب بودن آن برای تشخیص مزاج و بیماری‌های مزمن کافی است.

زبانی که قرمز کم رنگ است و رطوبت دارد نشان دهنده تعادل در بدن است.

زبان خیس و آبکی با رگه‌هایی از کف نشان‌دهنده طبع سرد فرد است.

زبان خشک و زرد نشان‌دهنده افزایش حرارت در بدن به‌دلیل بیماری یا مسائل صفراوی است.

رنگ سفید زبان، بلغم را نشان می‌دهد.

زبان تیره ممکن است نشان دهنده وجود سودا در بدن باشد.

تشخیص مزاج سرد و گرم 

برای تشخیص مزاج سرد و گرم لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

لمس پوست: پوست افراد دارای مزاج سرد، سرد و خشک است. در حالی که پوست افراد دارای مزاج گرم، گرم و مرطوب است.

رنگ پوست: پوست افراد دارای مزاج سرد، سفید یا مایل به سفید است. در حالی که پوست افراد دارای مزاج گرم، قرمز یا مایل به قرمز می‌باشد.

موهای سر: موهای سر افراد دارای مزاج سرد، تیره و صاف است. در حالی که موهای سر افراد دارای مزاج گرم، روشن و مجعد می‌باشد.

اشتها:‌ افراد دارای مزاج سرد، اشتهای کمی دارند. در حالی که افراد دارای مزاج گرم از اشتهای بالایی برخوردارند.

خواب: افراد دارای مزاج سرد، خواب زیادی دارند. در حالی که افراد دارای مزاج گرم، معمولا کم خواب هستند.

تحمل گرما و سرما: افراد دارای مزاج سرد، نسبت به سرما حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که افراد دارای مزاج گرم، نسبت به گرما حساس هستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا