جدیدترین اخبار

سرپرست آموزش و پرورش: دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی باید حداقل یک روز در هفته در مدارس حضور یابند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دستور دادیم دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی به صورت گروهی و چند نفر و حداقل یک روز در هفته در مدارس حضور یابند.

مدرسه آنلاین- علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه آغاز سال تحصیلی کلاس اولی‌ها، جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها که در دبستان دخترانه منیره عاصمی برگزار شد، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در یک شرایط کاملا متفاوت با استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها مواجه شدیم و امیدواریم با تمهید مقدمات با کمک اولیا و دانش‌آموزان، زمینه بازگشایی تدریجی و آرام مدارس را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد فضای شادی و نشاط به جامعه بر گردد باید مدارس را فعال کنیم چراکه خسارت تعلیم و تربیت در شرایط کرونا غیرقابل جبران است و همه باید تلاش کنیم تا سلامت بچه‌ها را تضمین کرده و زمینه حضور آنها را در مدرسه فراهم کنیم.

کاظمی با بیان اینکه سال تحصیلی در فضای مجازی و با «شاد» آغاز می‌شود، افزود: دستور دادیم با توجه به اینکه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی حتما باید با معلم‌شان آشنا شوند، با رعایت پروتکل‌ها به صورت گروهی و چند نفره حداقل یک روز در هفته در مدارس حضور یابند. یعنی اول معلم را ببینند و با او ارتباط برقرار کرده و بعد آموزش را در فضای مجازی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه در سه گام یا سناریو که بازگشایی مدارس را طراحی کردیم، در گام اول مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری است که تعدادشان بسیار اندک است؛ یعنی مدارسی هست که کمتر از 75 دانش‌آموز دارند.

واکسیناسیون معلمان تمام شده است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: 45 هزار مدرسه روستایی و عشایری در سراسر کشور داریم که تعداد دانش‌آموزان آنها بسیار کم است و همچنین جابجایی جمعیت در روستاها بسیار کم است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون معلمان تمام شده است، ادامه داد: می‌توانیم با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، زمینه آموزش حضوری را در این مدارس از اول مهر داشته باشیم.

واگذاری نحوه بازگشایی مدارس دارای جمعیت متوسط توسط شورای مدرسه

کاظمی افزود: در مناطقی که با جمعیت دانش‌آموزی متوسط هستند، شرایط بازگشایی را به شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و تأیید منطقه واگذار کردیم. همچنین سامانه‌ای را هم طراحی کردیم که از طریق آن، این روند دنبال شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با تأمین سلامت دانش‌آموزان و با روش‌های متفاوت، زمینه بازگشایی حضوری و تدریجی مدارس را فراهم کنیم که این سیاست دولت است.

شاهد افت کیفیت آموزشی در دوره کرونا بودیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در همه جای دنیا، آخرین جایی که تعطیل کردند و اولین جایی که بازگشایی کردند، مدارس بود.

وی ادامه داد: بیشترین خسارات را در دوره کرونا، حوزه آموزش می‌بیند و آسیب‌هایی که دانش‌آموزان به دلیل عدم حضور در مدرسه می‌بینند، به راحتی جبران نمی‌شود؛ به ویژه در دوران ابتدایی که دوره اثرگذار و مهمی است، اگر مهارت‌های پایه‌ای سواد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی ضعیف شود، جبران آن سخت است و حتی در این دوران شاهد افت کیفیت آموزش بودیم.

50 درصد کمبود نیروی انسانی‌مان را از طریق نیروهای بازنشسته تأمین می‌کنیم

کاظمی درباره ساماندهی نیروی انسانی و وضعیت بازنشستگان فرهنگی، اظهار کرد: بازنشستگی به معنای قطع همکاری نیست. بخشی از نیروی انسانی ما از طریق استمرار خدمت بازنشستگان تأمین می‌شود؛ 50 درصد کمبود نیروی انسانی‌مان را از طریق نیروهای بازنشسته تأمین می‌کنیم.

وی درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: وظیفه بنده پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات فرهنگیان در همه بخش‌هاست و وقتی به نتیجه برسد، فرهنگیان می‌بینند و فرهنگیان متوجه باشند که پیگیرم؛ رئیس جمهور هم دستور پرداخت سریع دادند و نشان از توجه رئیس‌جمهور به حوزه آموزش و پرورش است.

رتبه‌بندی معلمان از پیچ مهمی عبور کرد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه بندی از پیچ مهمی عبور کرد و پس از تصویب در کمیسیون آموزش، وارد سامانه نمایندگان مجلس شد.

وی افزود: برای تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی برنامه داریم و از شب گذشته هماهنگی های لازم را برای طراحی چارچوب آیین‌نامه انجام دادیم تا رتبه بندی در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده بودجه امسال به اجرا آید.

بخشی از سرانه‌ها به حساب مدارس در حال واریز است

کاظمی با بیان اینکه سرانه بهداشتی با همکاری سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافت، گفت: بخشی از سرانه‌ها داده شده و به حساب مدارس در حال واریز است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون ابتدایی‌ها گفت: در هیچ کجای دنیا ابتدایی‌ها واکسن نزده‌اند، اما در مدرسه حضور دارند. از مهمترین الزامات رعایت فاصله اجتماعی و قواعد بهداشتی که وزارت بهداشت ارائه کرده است که ما قول می دهیم آن را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در اختیار مدیر مدرسه است که دانش آموزان را گروه بندی کند و حتی در مقاطع بالاتر پس از واکسیناسیون نیز رعایت قواعد بهداشتی و فاصله اجتماعی الزامی است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا