کلاس درسمتوسطه دوم

رشته سینما در دانشگاه

یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری گروه هنر، رشته سینما است. 

مدرسه آنلاین- یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته سینما می باشد. سینما هنری مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا است که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی می‌کند. در این مطلب به معرفی این رشته دانشگاهی پرداخته ایم.

گرایش و دروس رشته سینما در دانشگاه

رشته سینما دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری است.

دروس مشترک در گرایش های مختلف سینما

فرهنگ عامه، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، آشنایی با هنر های تجسمی، تاریخ فلسفه، جامعه شناسی، موسیقی، اصول و مبانی ارتباطات، طراحی مقدماتی، تمثیل شناسی، روانشناسی، تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ، معماری، ریتم در هنر ها، تاریخ سینما، عکاسی، گزارش نویسی، مبانی هنر های نمایشی، اصول فیلمنامه نویسی، اصول فیلمبرداری، مبانی تدوین، اصول کارگردانی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش تدوین

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، مستند سازی، تولید برنامه های تلویزیونی، آشنایی با سبک های سینمایی، موسیقی فیلم، تدوین، موسیقی، تئوری های تدوین، ترکیب بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامه نویسی

آشنایی با متون نمایشی فیلم، تحلیل فیلم، سبک های ادبی جهان، شخصیت شناسی، تاریخ ادبیات نمایشی، داستان نویسی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، قصه در ادیان، آشنایی با ادبیات کودکان، نمایشنامه نویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش کارگردانی

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، آشنایی با متون نمایشی، مستند سازی، تحلیل فیلم، تولید برنامه های تلویزیونی، آشنایی با سبک های سینمایی، موسیقی فیلم، جلوه های خاص، اصول بازیگری، کارگردانی، شیوه های رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری

صدا، لابراتوار فیلم، تحلیل فیلم، جلوه های خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، فیلمبرداری، شناخت مواد خام، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی، ترکیببندی تصویر، گریم، تصویر برداری، پروژه نهایی.

بازار کار رشته سینما

فارغ‌التحصیلان رشته سینما می توانند تحت عنوان کارگردان، فیلم نامه نویس، فیلمبردار و تدوینگر در سینما فعالیت کنند و یا اینکه می توانند جذب مرکزهای هنری و آموزشی شوند. این افراد به عنوان هنرمند میتوانند مفاهیم فرهنگی، هنری و اجتماعی جامعه را مصور کنند. محصلان این رشته همچنین قادرند به عنوان گروهی از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهیم فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش ایفا کنند.

نکته

رشته سینما نیاز به مصاحبه و آزمون عملی ندارد، همچینین امکان ادامه تحصیل این رشته در مقاطع بالاتر نیز وجود دارد.دانشجویان در رشته سینما با اصول طراحی و مبانی هنرهای تجسمی، موسیقی، عکاسی، تحولات سینمای ایران و جهان، تاریخ هنر ایران و جهان، نقد و تحلیل فیلم، نوشتن فیلمنامه و مراحل ساخت و تولید فیلم، کار در کارگاه مبانی زیبا شناسی و درک تصویر، کار در کارگاه نگارش، کار در کارگاه فنی سینما، آشنا می شوند و یکی از راه هایی که منجر به آشنایی بیشتر با این حرفه می شود تلاش فردی خود فرد است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا