خبر ویژه

حل خطرات آلودگی هوا به سبک وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش که از تعطیلی طولانی مدت مدارس در دوران کرونا و نیز آلودگی هوا ناراحت است، از تلاش برای عدم تکرار تعطیلی مدارس در آینده خبر داد.

مدرسه آنلاین- بر همین اساس در خبرها آمد یوسف نوری درباره تعطیلی مدارس گفته است: نگران دانش آموزان هستیم چرا که آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش ‌دبستان کارایی لازم را ندارد.

وی افزود: امروز در هیئت دولت پیشنهاد دادم تا مدارس تعطیل نباشد و رئیس جمهور هم گفتند که مدارس تعطیل نشوند مگر در موارد استثنایی.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول سال‌های خدمتم یعنی از سال 67 برخی سال‌ها شاهد بودم که تهران دومین شهر آلوده جهان بود اما مدارس تعطیل نبودند چرا که وقتی مدارس تعطیل می‌شود دانش‌آموزان در خانه نمی‌مانند.

نوری مطرح کرد: هفته آینده مدارس تعطیل نیست و یادداشتی به رئیس جمهور نوشتم تا تعطیلی مدارس دیگر تکرار نشود.

همانطور که مشاهده می شود وزیر آموزش و پرورش در مکاتبه با رئیس جمهور تلاش کرده تا دیگر تکرار تعطیلی مدارس بخاطر آلودگی هوا را ممنوع کند و دو استدلال برای این اقدام خود آورده است.

نخست اینکه در گذشته نیز هر بار شهر تهران آلوده ترین شهر جهان می شد باز هم مدارس تعطیل نمی شد و دیگر اینکه در زمان تعطیلی مدارس بخاطر آلودگی هوا دانش آموزان در خانه نمی مانند.

در باره ادعای نخست توضیح اینکه بر اساس آمار رسمی و اظهار نظرهای کارشناسی به مرور زمان و به موجب افزایش منابع آلایندگی هوا به ویژه افزایش خودرو شدت و غلظت آلاینده های جوی به مراتب افزایش یافته و لذا چنین قیاسی اساساً نمی تواند درست باشد.

دباره استدلال دوم نیز نکته اینکه در هنگام تعطیلی مدارس و برگزاری کلاس های آنلاین قطعاً دانش آموزان در خانه هستند و لذا اینکه بگوییم بیرون از خانه هستند چندان درست نیست.

نکته پایانی اینکه در هنگام باز بودن مدارس بدون شک حجم ترددها در شهر بیشتر می شود و طبیعتاً حجم آلودگی و ترافیک نیز افزایش می یابد.

با این تفاسیر به نظر می رسد اصرار بر عدم تعطیلی مدارس به جای اصرار بر حل ریشه ای معضل آلودگی هوا چندان وجه منطقی نداشته باشد.

نوشته های مشابه

‫26 دیدگاه ها

  1. ايشان ميگويند: ” در گذشته نیز هر بار شهر تهران آلوده ترین شهر جهان می شد باز هم مدارس تعطیل نمی شد.” بله! تعطيل نمي شد! اما ايشان آماري درباره بيماري هايي مانند سرطان كه همين دانش آموزان در بزرگسالي دچار آن شده اند ارائا ننموده اند! شايان ذكر است كه ورود آلاينده هاي سمي و فلزات سنگين مثل سرب خطر سرطان هاي كشنده را ايجاد مي نمايند.بنابراين نميتوان به دليل اين كه هيچ آماري در اين ابتلائات اين دسته از دانش آموزان در بزرگسالي در دست نيست، بگوييم تعطيل نشدن مدارس در آن موقع هيچ خطراتي در بر نداشته است!! و نبايد موجب ناديده گرفتن دست آورهاي ثابت شده علمي جهاني در حوزه مهندسي محيط زيست شود. ايشان در جاي ديگري هم فرموده اند كه اگر بچه ها به مدرسه نروند، در خانه هم نيستند و تاثيري در كم تر شدن آلودگي هوا ندارد! از جواب به اين اظهار نظر غير علمي و بدون استناد ايشان خودداري ميكنم ! و براي خودم متاسفم كه چنين فرد غير علمي و كم معلوماتي وزير آموزش و پرورش مملكت اسلامي ماست. متاسفم

      1. س.مدت زمانی است که مسولان آموزش و پرورش ایران دم از اینکه مدارس نباید تعطیل شوند باید بگویم بوی تعطیلی از هیچ مدرسه ای نمی‌آید تعجب میکنم از این همه نگرانی ،حالا چطوری است شما می فرمایید شاید چیزی بدانید.

    1. گناه بچهای ما چیه ک تو خونه میمونن پسرم رفته مدرسه چشمش قرمز شده اومده خونه بردم دکتر میگه از هوای آلودس خودشون درس نخوندن میخوان جبران کنن برا بچهای ما والا تنفس سمی دیگه میخواید با ما چکار کنید روتون نمیشه بگید بمیرید

  2. نکته اینجاست که گرم کردن مدارس هم انرژی زیادی میطلبد که آن هم بر آلودگی اضافه میکند

  3. راهکار آقای وزیر چیست؟
    فدا کردن حق بر سلامت دانش آموزان در مقابل حق بر آموزش
    آلودگی هوا در کرج طی دو هفته اخیر گاهی به حدی بود که موقع بیرون رفتن گلودرد و سرفه ایجاد می شد
    یکمقدار برای سلامتی مردم ارزش قائل باشید به جای تحلیل های غیرعلمی و قیاسهای مع الفارق مشکل اصلی را حل کنید…

    1. دوست عزیزم من یک معلم باز نشسته ام.یک راهکار.اولا مدارس بجای اینکه در خردادماه با هوای پاک تعطیل شوند فقط تیرماه مدارس تعطیل شود.ودر دیماه که آلودگی هوا در حد هشدار است تعطیلات را در دیماه قرار دهند ومدارس از شهریور باز شوند ومانند بقیه ادارات از ۵ فروردین به مدرسه بروند.تا در مواقع الودگی هوابا مدیریت باز بودن مدارس در تمام ایام هفته جبران عقب ماندگیهای درسی دانش آموزان هم بشود وپنج شنبه بچه ها بیکار بی هدف وسردرگم نباشند وچون ساعات آموزشی رد صورت تعطیلی پنج شنبه ها کم میشود برنامه درسی دانش آموزان در طول هفته متراکم وبی بازده وغیر مفید واز طرفی چاقی بیماری افسردگی بی مسؤلیتی وسست عنصری وپرتوقعی وبی خاصییتی و احساس ناامیدی را در دانش آموز تقویت میکند.دانش آموز درتمام طول هفته باید در حال آموزش وتربیت باشد همین است که این نسل جدید اینگونه پرتوقع وبی مسؤلیت وآماده خور ومعلم مفت خور شده..والسلام

  4. مدرسه منشأ آلودگی نیست ،ناوگان پوسیده ،مدیر نابلد،کارخانجات دودزا ،سوخت غیر استاندارد ،ناتوانی در احیای انرژی پاک برای حمل و نقل ،باعثالودگی شده نه دانش آموز ،نه مدرسه ،همین الان هم بیشتر مدرسه های عشایر در ماه ۱۰روز با این نبود نیرو و دو شیفت از غافله عقبند حتماً آنها و آنهایی هستند که حضور فیزیکی کم در مدرسه دارن،مدرسه دانشگاه ،موسسه،و…..تولید به بهانه ندانم کاری مدیر نباید انگ تعطیلی بخورد.

  5. خیلی هنردارید مشکل آلودگی راحل کنید بعد مدارس راشبانه روزی بازنگهدارید

  6. با سلام خدمت رئیس محترم آموزش و پرورش
    ۱ سلامتی بچه های مردم، خیلی مهمتر از حضور آنها در مدارس، آن هم با کیفیت آموزش بسیار پائین میباشد
    ۲ در این آلودگی هوای خطرناک،علاوه بر اینکه تردد دانش آموزان در سطح شهر برای سلامتی‌شان ضرر دارد، بلکه هزاران وسیله نقلیه باید این دانش آموزان را به مدرسه بیاورند و بازگردانند، که همین تردد موجب ترافیک و تشدید آلودگی میباشد
    ۳ نه تنها دانش آموزان، بلکه والدین و تمام رانندگان سرویس مدارس و پرسنل مدارس نیز، به موجب این ترددها در خطر بیماری‌های مختلفی که به موجب این آلودگی ها امکان دارد بوجود بیاید، قرار می‌گیرند.
    ۴ با توجه به افزایش آلاینده های روزانه، و گسترش شهر،افزایش خودرو و جمعیت، میزان آلودگی حال حاضر با سالهای قبل قابل مقایسه نمی‌باشد.
    ۵ لازم بذکر است، در طول زمان درس روزانه که بصورت مجازی انجام میشود،قائدتاً دانش آموزان در منزل و به صورت آنلاین ارتباط برقرار میکنند، پس نمی‌توانند در آن زمان در سطح شهر تردد داشته باشند.
    ۶ وقتی میزان سطح آلودگی از حد مجاز میگذرد، یعنی تردد انسان در شهر برایش خطر دارد،(اول سلامتی بعد آموزش)، در حال حاضر اکثر بچه های دبستان و راهنمائی مشکلات تنفسی دارند.
    [ لطفاً اگر نمی‌توانید مشکلی را رفع کنید، با تصمیم گیریهای اشتباه،مشکلات مردم را بیشتر نکنید]

  7. کلاس انلاین واقعا پیر میکنه ادمو ولی از طرفی الودگی هم سمی و مضر هست این بندگان خداهم نمیدونن چیکار کنن حق دارن

  8. من با استدلال اول کاری ندارم اما استدلال دوم ایشان درسته ..شاید تو مناطق مرفه نشین بچه ها بمونن خونه ولی مثلاً تو شهر قزوین تمام بچه ها موقع تعطیلی مدارس تو پارکها دارن فوتبال و والیبال بازی می‌کنند که خطر جدی براشون داره ولی اگر مدارس باز باشن داخل محیط بسته هستند تو شهرهای عادی هم بچه ها پول سرویس نمیدن ینی عملا نقشی در افزایش تردد شهری ندارن چون یا پیاده میرن مدرسه یا با چرخ یا نهایت اتوبوس شرکت واحد

  9. آقای وزیر اول شما اصول و امکانات آموزشی را درست کنید بعد به تعطیلی مدارس ایراد بگیرید.

  10. چرا همیشه شما یکطرفه تصمیم میگیرید؟ سلامت بچه ها به خطر بیوفته و خشک و تر با هم بسوزند؟

  11. راهکاری برای کاهش آلودگی هست؟هوا به شدت خطرناکه. قبلا این حجم آلودگی و ماشین بی کیفیت داخلی و بنزین بی کیفیت و….نبود..وقتی مسولین کوچکترین تحرکی ندارن و کاری بلد نیستن ،بهترین راه درخانه ماندن است.

  12. احتمالا بچه های خود این آقای وزیر می رن بیرون،شاید سطح فکرشون در حد فهم ومنطق پدر خانواده هست
    من که از این مدل منطق و استدلال دارم دق می کنم،تازه نامه هم به رییس جمهور برامون نوشتن

    1. احتمالاً بچه‌های خود این آقای وزیر ، چندی بعد، مهاجرت میکنند کانادا، برای اینکه اونجا زمینه بهتری براشون فراهم بشه بتونن به وطن خدمت کنن!!!!!
      مدیونید اگر فکر کنید اینا بچه‌هاشون رو میفرستند اروپا و آمریکا ، بخاطر فرار از اوضاع اسفباری که برای مملکت ایجاد کردن…

  13. حرف وزیر کاملا درسته درصورت انلاین بودن کلاس اکثرا غایبن و خودشان را گول می زنن که بعدا می خونیم
    یا اینکه درحال سفر هستند وتوماشین انلاین هستند یا فقط انلاینی می زنن و بس

  14. آقای وزیر متاسفانه شما هیچ گونه اطلاعی راجع به آلودگی ندارید و من نمی‌دونم شما با چه منطقی وزیر شدید

  15. اقا فقط آموزش پرورش ومعلمان ودانش آموزان ریه ودستگاه تنفسی شون مهمه؟؟؟ یا کادر درمان پزشکان ووووونخبگان جامعه مهم نیستند فقط باید همیشه درحال کار باشند ؟ ریه پزشک ریه نیست؟ پزشک بچه شو پنج شنبه ها وروهای تعطیلی مدارس کجا بذاره؟؟ معلم با بچه اش تو خونه پزشک با بچش سرکار!!!! اگه هو آلوده است برای بهداشت ودرمانیها از همه بیشتر آلوده اس .یا همه تعطیل یا هیچکس.پنج شنبه ما با بسته بودن مدارس مشکل پیدا میکنیم.بچه های کادر درمان دربدر میشوند.بله بچه ها به اعضای خانواده میسپارند که حاضری بزن و خودشان هرجا میخواهند میروند ودر کوچه وخیابان ماآنها را میبینیم. پس تعطیلی فایده ندارد فقط پاک کردن صورت مسآله بطور موقت است.تازه دانش آموز حضوری چیزی نمآموزد چه رسد به آنلاین..وتازه پدر ومادرشان برشون میدارند وبه مسافرت.پس اگر ماشین آلوده کننده است مسافرت آلوده کننده نیست؟؟

  16. اول آنکه گفتید :«در سال های گذشته با وجود آلودگی مدارس باز بود» اصلا میدونید تا الان چند نفرشان در اثر انواع بیماری ریوی فوت کردند در ضمن امروزه حتی هوا بسیار آلوده تر است دوم بر اساس کدام تحقیق و آمار رسمی متوجه شدید دانش آموزان در صورت تعطیل ای در خانه نمی مانند ؟
    تازه از این بگذریم که در مدارس به استعداد و علاقه اهمیت داده نمی شود و فقط مجبوریم چیز های که شما می گویید ( که بیشترشان بدرد نخور و غیر علمی اند ) را حفظ و حجم مغز مان را هدر بدهیم تا به مقطع بالا برویم و مدرک بگیرین و ….. تا بتوانیم بلاخره روی موضوع ای که علاقه داریم کار کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا