خبر ویژه

حال و روز بد ده ها مدرسه در استان قزوین

بهبود زیرساخت ها در مدارس کشور آن هم به صورت عادلانه همواره یکی از دغدغه های مهم مسئولان بوده است؛ دغدغه ای که البته بررسی ها نشان می دهد هنوز تا رسیدن به آن فرسنگ ها فاصله وجود دارد. مثل شرایط بد ده ها مدرسه در استان قزوین که مسئولان مربوطه نیز بر آن صحه می گذارند.
مدرسه آنلاین-  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: طبق پایش و رصد صورت‌گرفته درباره تجهیزات گرمایشی استان سیستم گرمایشی ۲۳۴ مدرسه در استان قزوین فرسوده است که تعمیر آن‌ها به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی نیاز دارد.
عسگرعلی جوانبخت بعدازظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های برخط استان قزوین که در سالن جلسات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برگزار شد، اظهار داشت: سازمان نوسازی مدارس ۵۵ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و این بدهکاری سبب شده که تمرکز ما موقع نماز خواندن هم به هم بخورد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲ میلیارد تومان سند بدهکاری به پیمانکاران ساخت و مرمت مدارس در حسابداری ما به صورت تسویه‌نشده وجود دارد و البته برای تکمیل طرح‌های باقی‌مانده در سال ۱۴۰۰ به حداقل ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه و اعتبار نیاز داریم.
جوانبخت همچنین با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر استان قزوین در سال گذشته ادامه داد: به همین خاطر ساخت ۶۸ کلاس درس از سال گذشته باقی‌مانده و با توجه به تعهد ما برای احداث ۱۶۷ کلاس درس باید تا پایان سال جاری در مجموع ۲۳۵ کلاس درس را با کمک خیران مدرسه‌ساز ساخته و در اختیار مردم قرار دهیم که ساخت مدرسه خیام در تاکستان و مدرسه ۱۲ کلاسه پیوند در شهر اقبالیه از جمله این تعهدات است.

کمبود ۷۵ مدرسه در کل استان قزوین

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین همچنین با اشاره به کمبود ۷۵ مدرسه و واحد آموزشی در استان قزوین گفت: در همین چارچوب به ۳۷ مدرسه در ناحیه شهری مهرگان، ۲۰ مدرسه در شهرک‌های اقماری قزوین مانند محمودآباد نمونه، چوبین‌در، اقبالیه، ناصرآباد و شهرک اندیشه و ۱۸ مدرسه در محلات پونک، ولایت، سرتک، ملاصدرا و مینودر قزوین نیاز داریم.
جوانبخت با تاکید بر اینکه اعتباری که نیاز داریم با اعتباری که به ما می‌دهند قابل قیاس نیست، افزود: در حال حاضر ۵۷۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا و نیازمند به اعتبار برای تکمیل در استان قزوین داریم که اتمام آن‌ها فقط در ۳ شهرستان قزوین، تاکستان و البرز و بویین زهرا به ترتیب به ۱۶۷، ۹۰، ۷۰ و ۵۴ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
وی ادامه داد: با این حال استان قزوین امسال به ما ۳۰ میلیارد تومان بودجه داده که با جذب کمک خیران این میزان به ۶۵ میلیارد تومان می‌رسد. البته ۱۰۰ میلیارد تومان هم بودجه ملی خواهیم گرفت که در نهایت حدود ۴۰۵ میلیارد تومان کمبود بودجه برای تکمیل و اجرای طرح‌های ساخت توسعه و تجهیز مدارس در استان قزوین نیاز داریم.

احداث ۱۶۷ کلاس درس در سال ۱۴۰۰

این مقام مسئول از ساخت ۳۳ مدرسه جدید تا پایان سال به کمک خیران خبر داد و گفت: با ساخت این مدرسه‌ها ۱۶۷ کلاس درس به فضای آموزشی و تحصیلی استان اضافه خواهد شد.
جوانبخت اضافه کرد: البته در سال گذشته هم با مشارکت خیران ۴۹ مدرسه ساخته شد که خیران بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد در احداث آن‌ها مشارکت مالی داشتند و البته در حوزه جذب خیران هم در سال ۱۴۰۰ از ابتدای سال تا امروز ۳۱ خیر را شناسایی کردیم که در قالب برنامه اقدام ملی محرومیت‌زدایی اقدام به ساخت مدرسه در مناطق و نواحی محروم استان قزوین مانند شهرک مهرگان خواهند کرد.
منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا