بهداشت و درمانمامان بابا

سر شعله های گازت رو با این روشها تمیزِ تمیز کن

تمیز کردن خانه و وسایل خانه کار همیشگی خیلی از کدبانوهای باسلیقه است. تمیز کردن سر شعله‌های گاز یکی از دغدغه‌هایی است که اغلب با آن مواجه هستیم و هر چند وقت یکبار باید آن را تمیز کنیم تا اجاق شعله‌های خوبی داشته باشد.

مدرسه آنلاین – شست و شو و تمیز کردن سر شعله‌های اجاق کاری سخت است اما اگر راهکار آن را یاد بگیریم برایمان راحت می‌شود. اجاق گاز یکی از وسایل اصلی آشپزخانه است که به تمیز کردن مداوم نیاز دارد. شعله‌های گاز جزو قسمت‌های اصلی آن هستند که تمیز نگه داشتن شان برای بهبود عملکرد گاز ضروری است. اجاق‌های گازی برای پختن غذا مزیت‌های بسیاری نسبت به اجاق‌های برقی دارند. آشپزهای باتجربه به کنترل دقیقی که اجاق گاز توسط شعله‌ها فراهم می‌کند علاقه دارند و برخی دیگر از آشپزها هم بدون اجاق‌های گاز به هیچ عنوان با وسیله‌ی پخت‌و‌پز دیگری آشپزی نمی‌کنند. اجاق‌های گاز با بسته‌شدن دریچه‌های شعله‌هایشان کارایی کمتری پیدا می‌کنند و جریان گاز در آن‌ها مختل می‌شود. در صورتی که دریچه‌ی شعله‌ی گاز مسدود باشند، شعله‌ی گاز ضعیف خواهد شد و در برخی موارد در صورت خیلی کثیف شدن، هیچ شعله‌ای ایجاد نمی‌شود. 

 در اینجا برای تمیز کردن سر شعله‌های اجاق گاز مثل روز اول فوت و فن‌هایی را به شما عزیزان یادآوری می‌کنیم.

هر چند مدت یکبار باید شعله‌های اجاق گاز را تمیز کنیم؟

سیستم اجاق گاز بسیار ساده و بدون مشکل است. در حقیقت زمانی مشکلات به وجود می‌آیند که جریان گاز مختل شود. این مسئله اغلب توسط باقیمانده‌‌های غذا ایجاد می‌شود که در اطراف قابلمه و ماهیتابه می‌ریزند و دریچه‌های اطراف سر شعله را مسدود می‌کنند. در صورتی که این مشکل برطرف نشود، باقیمانده‌های غذا سخت می‌شوند و از بین بردنشان بسیار دشوار خواهد شد. بهترین کار این است که شعله‌های گاز را زمانی که شعله‌ی نارنجی رنگ و غیر معمول داشتند تمیز کنید. جدا از این مسئله تمیز کردن شعله‌های گاز یک بار در ماه کافی است.

فوت و فن‌های تمیز کردن سر شعله‌های گاز

*شعله‌های اجاق گاز را حدود نیم ساعت درون نوشابه قرار دهید. شما قادر خواهید بود به راحتی با سیم ظرفشویی کثیفی را از بین ببرد.

*از بخار شو استفاده کنید. پس از این کار حتما اجازه دهید مشعل به اندازۀ کافی خشک شود، در غیر این صورت نمی‌توانید اجاق گاز را روشن کنید.

*مقداری آمونیاک را با مقداری سرکه شستشو مخلوط کنید و آن را بر روی سرشعله اجاق گازتان بمالید و اجازه دهید یک شب همینطور بماند و صبح روز بعد به آرامی آن را با سیم ظرفشویی تمیز کنید.

*مشعل گاز را به مدت 10 دقیقه با مقداری پودر لباسشویی بپوشانید و اجازه دهید به همان صورت بماند تا تمام مواد سیاه و سوخته تمیز شود.

* سرشعله اجاق گازتان را درون یک کیسه پلاستیکی، به همراه مقداری آمونیاک و کمی آب قرار دهید و یک شب تا صبح بگذارید در آن بماند و روز بعد شستشو دهید.

*ابتدا مشعل‌های چدنی را با آب گرم بشویید. گرما به حذف لایه‌های چرب و شل شدن موادغذایی از روی چدن ها کمک می کند. سه قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب را با یکدیگر ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. مشعل‌ها را به کمک یک مسواک یا پارچه مرطوب به خمیر آغشته کنید و بگذارید حدود ۳۰ دقیقه در این حالت بماند. اگر لکه‌های سرسختی بر روی مشع‌ ها مشاهده کردید، می توانید به جای آب، جوش شیرین را با سرکه سفید ترکیب کنید. اکنون به کمک یک اسفنج نرم روی لکه‌های سرسخت بکشید تا کاملاً از بین بروند. پس از تمیز شدن، چدن‌ها را با آب گرم بشویید و به کمک یک حوله خشک کنید.

*مشعل‌ها را درون یک ظرف بریزید و اسپری چربی‌زدا یا پاک کنندۀ فر را روی آنها اسپری کنید. می‌توانید به کمک یک مسواک محلول را بر روی تمام قسمت‌های مشعل پخش کنید. اجازه دهید محلول به مدت توصیه شده بر روی بسته‌بندی، بر روی مشعل‌ها باقی بماند. اغلب محلول های روغن زدا به ۲۵ تا ۳۰ دقیقه و پاک‌کننده‌های فر به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارند. هر ۱۵ دقیقه مشعل‌ها را بررسی کنید و در صورت خشک شدن، مجدد مقداری محلول بر روی آنها اسپری کنید. پس از گذشت مدت زمان توصیه شده مشعل‌ها را به کمک یک اسفنج نرم تمیز کنید تا تمامی لکه‌ها و چربی‌های آن از بین بروند. سپس مشعل ها را با آب گرم بشویید و به کمک یک حوله خشک کنید. چربی‌زداها و پاک‌کننده‌های فر حاوی مواد شیمیایی هستند و ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شوند. از این رو توصیه می شود حین کار با آنها پنجره‌ها را باز بگذارید.

روش تمیز کردن

1- ابتدا سرپوش‌های شعله‌ها را جدا کنید. حتماً مطمئن شوید که شعله‌ها به طور کامل خنک شده‌اند.

2- سرشعله‌ها را خیس کنید و در یک فنجان حاوی آب گرم و مایع ظرفشویی برای 20 تا 30 دقیقه قرار دهید.

3- با استفاده از یک اسکاچ و یک مسواک کهنه، لکه‌های غذا را از سطوح سرشعله و سرپوش‌ها پاک کنید.

4- اگر باقیمانده‌های غذا روی دریچه‌های سوراخ باقی مانده باشد، از یک گیره‌ی کاغذ صاف یا سنجاق سر برای خارج کردن آن‌ها استفاده کنید؛ مراقب باشید که فلز را آسیب نرسانید. از خلال دندان استفاده نکنید تا قسمت چوبی شکسته نشود و دریچه بسته نشود.

5- برای لکه‌های سرسخت‌تر، از ترکیبی که نصف آن جوش شیرین و نصف آن آب است استفاده کنید. بعد از تهیه‌ی خمیر، آن را روی سرشعله‌ها و سرپوش شعله‌ها بمالید. سپس با یک پارچه نرم و مسواک آن‌ها را بسابید. ممکن است چند بار این کار را انجام دادن نیاز باشد، اما حتی سرسخت‌ترین و مقاوم‌ترین لکه‌ها را هم از بین می‌برد.

6- پس از انجام مراحل بالا، قسمت‌های مختلف را آبکشی کنید و با یک دستمال خشک کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا