کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته روانشناسی چه می دانید؟

روانشناسی، یکی از رشته های محبوب و پررقابت گروه علوم انسانی است که جزو برترین های این گروه به شمار می رود و قبولی در آن منوط به کسب رتبه ی زیر پانصد برای دانشگاه های معتبر است. این رشته در گروه علوم تجربی نیز قرار می گیرد.

مدرسه آنلاین_ رشته روانشناسی رفتار انسان ها و علل شکل گیری فرآیند های ذهنی آنها را مورد مطالعه قرار می دهد. این رشته از لحاظ موقعیت شغلی و درآمد از جایگاه مناسبی در جامعه برخوردار است. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی درباره ی این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

رشته روانشناسی
روانشناسی علم مطالعۀ ذهن است، علمی است که نیازهای طبیعی و معنوی انسان را درک می‌کند و در نظر می‌گیرد و پیچیدگی های زندگی امروز مردم را مطالعه می کند. علم روانشناسی علم مطالعۀ رفتار و فرآیندهای ذهن انسان است. روانشناسی بر اساس روش های علمی به احساسات، شخصیت ها، ادراک، تفکر، حافظه و … در انسان می پردازد و راه حل هایی برای بهبود حال و زندگی و روابط آدم ها ارائه می کند. روانشناسی می تواند در همۀ حوزه ها مثل حوزه های تحصیلی، شغلی، تربیت فرزندان، خانواده، مدیریتی، بحران ها، و … فعالیت کند و به پیشگیری، آموزش و درمان آسیب های روانی و روحی بپردازد.

علم روانشناسی به شناخت بعد معنوی و درون انسان می پردازد و حوزۀ مطالعات آن، رفتار انسان ها و علل و انگیزه های شکل گیری آن و فرآیند های ذهنی انسان است. از آن جایی که انسان و ابعاد وجودی آن بسیار گسترده است، این علم نیز وسعت بسیاری دارد. رفتار انسان مجموعه فعالیت‌ها و اعمالی است که می‌توان آنها را مشاهده و اندازه گیری کرد. از جمله این فعالیت ها می‌توان به صحبت کردن و راه رفتن و همچنین فعالیت‌های ذهنی که نمی شود به صورت مستقیم آنها را دید اشاره کرد.

روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی و روان سنجی سه گرایش در مقطع ارشد این رشته هستند. زیست شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی، فلسفه و… از جمله علومی هستند که در روانشناسی بسیار مهم و کاربردی به حساب می آید.

دانشجویان روانشناسی علاوه بر تسلط بر مباحث نظری و دروس دانشگاهی و مطالعات پیرامونی، در درجۀ اول خود باید از سلامت کامل روان برخوردار باشند. مهارت کافی برای تصمیم گیری و حل مسائل مختلف، صبوری، رازداری، همدلی و همدردی، داشتن ارتباط قوی اجتماعی، شنوندۀ خوبی بودن و نوع دوستی همچنین روانشناسان باید بتوانند در شرایط مختلف با آرامش به دور از قضاوت بهترین مشاوره را ارائه دهند. آنهاهمچنین باید بتوانند به خوبی به شناخت علاقه و تمایلات انسان هاپی ببرند و روحیۀ کمک به مردم و حل مشکلات آنها را داشته باشند.

دانشجویان کارشناسی رشتۀ روانشناسی سعی می کنند با فرآیند های ذهنی انسان مثل تفکر، ادراک، احساس، حافظه، هیجان، انگیزش و هر آنچه غیر دیدنی است و رفتارهای انسانی از ساده ترین رفتار مثل راه رفتن و نگریستن تا پیچیده ترین آن ها آشنا شوند.

وظایف روانشناس
با توجه به گرایش و تخصصی که هر روانشناس دارد وظایف مختلفی به بعهده دارد. مثلاً یکی از وظایف روانشناس مشاوره، رسیدگی به مراجعه‌کنندگان برای حل مشکلات و تصمیم گیری در زمان های پر اضطراب زندگی آن‌هاست.

به طور کلی وظایف یک روانشناس خوب و کارآزموده، راهنمایی، مشاوره، و روان درمانی مراجعه کنندگان، تکمیل پرونده روانشناختی مراجعه کنندگان و ثبت اطلاعات مورد نیاز، مصاحبه روان شناختی، ارزیابی، تشخیص و تعیین نوع مشکل.، برنامه ریزی و اجرای فرایند تغییر، تعدیل یا درمان جهت بهبود وضعیت بهداشت روانی دانشجویان، مشارکت در ارائه ی طرح های پیشگیری از بروز تشدید آسیب های روانی و رفتاری، تهیه و تنظیم برنامه های مربوط به بهداشت روان برای حفظ سلامت روانی و پیشگیری از بروز بیماری های روانی، همکاری با روانپزشک در زمینه روان سنجی و تهیه مقالات علمی جهت ارائه در سمینارهای مربوطه به ویژه در فضاهای آکادمیک، انجام مشاوره های فردی در زمینه های گوناگون شامل دعوای زناشویی، مشاوره طلاق، تربیت فرزندان، روانشناسی کودک، برنامه ریزی درسی و تحصیلی، افسردگی و مشکلات روحی، عشق و رابطه عاطفی، و …

دانشگاه هایی که رشتۀ روانشناسی دارند
بسیاری از دانشگاه های سراسری در رشتۀ روانشناسی پذیرش دارند. علاوه بر دانشگاه های روزانه، کارشناسی روانشناسی در بسیاری از دانشگاه های غیرانتفاعی، دانشگاه های پیام نور و دانشگاه های آزاد ارائه می شود. علاوه بر این، رشته روانشناسی در فهرست رشته‌های بدون آزمون کنکور نیز وجود دارد.

بازار کار و درآمد
سبک زندگی مدرن و شهری باعث شده تا روز به روز مردم به مشاوران و روانشناسان بیشتر روی آورند و برای حتی امور کوچک نیز از آنها مشاوره بگیرند، از این رو بازار این رشته هر روز داغ تر می شود. افرادی که در رشته روانشناسی فارغ التحصیل می‌شوند می توانند در مراکز دولتی مثل بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان ها و کانون اصلاح و تربیت، نیز مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستان ها، مراکز توان بخشی و آموزش و پرورش به کار مشغول شوند. روانشناسان می توانند با گرفتن مجوز از سازمان بهزیستی مهد کودک یا خانۀ سالمندان تأسیس کنند. همچنین کسانی که مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترای روانشناسی دارند می توانند با کسب مجوز از سازمان بهزیستی کلینیک دایر کنند.

رشتۀ روانشناسی یکی از رشته های علوم انسانی با درآمد بالاست. با توجه به محلی که افراد در آن فعالیت دارند درآمدها متفاوت است. کار در مناطق و یا سازمان های پر درآمد، حقوق بالایی را نصیب روانسناسان می کند. همچنین مدرک تحصیلی بالاتر و سابقۀ کار بیشتر بر افزایش درآمد تأثیر دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا