خبر ویژه

اختلالات روانی دانش آموزان؛ دردسر جدید والدین

پس از دو سال تعطیلی مدارس و آنلاین شدن آموزش- حالا که مدارس باز شده و روندها به شکل عادی پیگیری می شود، گزارش هایی ترسناک ناظر بر افزایش اختلالات روانی در دانش آموزان منتشر می شود.

مدرسه آنلاین- بررسی ها نشان می دهد که شمار زیادی از والدین با مراجعه به مراکز روانشناسی و یا دفاتر مشاوره از بروز اختلالات روانی در کودکان خود گلایه می کنند.

کارشناسان عقیده دارند این مشکل به دلیل خانه نشینی کودکان و نوجوانان در خانه رخ داده و برای حل این اختلالات بازگشت دانش آموزان به مدرسه ضرورت دارد!

در همین رابطه چند روز پیش یکی از متخصصان به خبرگزاری تسنیم گفت: هر روز بررسی‌های تازه‌ای از اثرات روانی  قرنطینه کودکان و نوجوانان نمایان می‌شود مثلاً در تمام بررسی‌ها افزایش میزان اضطراب و افسردگی در میان دانش‌آموزانی که در مدت قرنطینه کمترین تماس را با بیرون داشته‌اند گزارش شده است در آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان افسردگی و اضطراب چهار برابر رشد نسبت به قبل از کرونا ویروس داشته و این نشان می‌دهد که کرونا ویروس چگونه می‌تواند سلامت روان را به مخاطره بیاندازد.

شکل گیری انواع اختلالات روانی در دانش آموزان

این مشاور مدرسه گفت: تاثیرات روانی کرونا فقط به اضطراب و افسردگی محدود نمی‌شود بلکه با انواع اختلالات روانی مواجه هستیم که پس از بازگشایی مدارس خودش را نشان خواهد داد از جمله وسواس، هراس اجتماعی، پرخاشگری، خشونت، سوءاستفاده‌های آنلاین از کودکان و نواجوانان و… البته این اختلالات به صورت معمول در مدارس و در میان کودکان و نوجوانان وجود دارد اما موضوع مورد بحث  رشد ناگهانی این اختلالات است که در بلند مدت می‌تواند آسیب جدی به سلامت روان جامعه بزند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاهد ویدیوهایی بودیم که والدین با رفتار خشونت آمیز با فرزند خود حین آموزش مجازی رفتار می‌کردند یا اینکه برخی کودکان و نوجوانان در معرض بازی‌های خشن، تهدیدهای خشونت بار و سوء استفاده‌های جنسی آنلاین در فضاهای مجازی قرار گرفتند؛ تمام این موارد سلامت روان کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازد، ما روانشناسان این روزها شاهد رشد خشونت خانگی در مورد کودکان و نوجوانان هستیم حضور مستمر کودکان و والدین به مدت دو سال و درگیری شبانه‌روزی آنها با مسائل آموزشی می‌تواند بستر مناسبی را برای اعمال خشونت آمیز روی کودکان و نوجوانان فراهم سازد.

سلامت روان کودکان فراموش شده است

فرجی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس همه خانواده‌ها را نگران کرده است، گفت: والدین حق دارند نگران باشند چون دانش آموزان زمان طولانی در خانه مانده‌اند تا از نظر جسمی ایمن باشند اما کافی است آمار دقیقی از موضوعات مرتبط به سلامت روان کودکان و نوجوانان در مدت قرنطینه به دست بیاید آن وقت شاهد خواهیم بود همان والدینی که نگران بازگشایی مدارس هستند ناخواسته بیشترین مشکلات را در حوزه روان به کودکان و نوجوانان خود اعمال داشتند و گاهی بدون آنکه متوجه باشیم در حال آسیب زدن به کودکان خود هستیم، تمرکز بیش از حد به سلامت جسمی ما را به سمتی برده که سلامت روان کودکان خود را فراموش کنیم در حالی که می‌دانیم آسیب‌های روانی بلند مدت‌تر و حتی گاهی تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند.

بازگشایی مدارس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

این مشاور مدرسه مطرح کرد: اینکه مدارس به چه شیوه‌ای بازگشایی شوند بحث من نیست، حرف من این است که بازگشایی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و همه باید از آن حمایت کنیم به عنوان مثال از جمله شایع‌ترین مشکلاتی که در مدت  همه گیری کووید 19 در خصوص کودکان و نوجوانان شاهد بودیم رشد خشونت و پرخاشگری در میان آنها بوده است. در سال 2020  که شروع اولیه این همه گیری بود مطالعه‌ای نشان داد که در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا شاهد افزایش تقاضای خدمات روان شناختی با موضوع  خشونت خانگی بوده‌اند این افزایش برای  کودکانی که مدرسه نمی‌رفتند بسیار چشم‌گیر بوده است.

به هر صورت موضوع تشدید اختلال روانی در دانش آموزان یک موضوع به شدت نگران کننده است که گزارش های فراوانی در این باره منتشر شده است و امید می رود با فروکش کردن بحران کرونا در کشور شاهد فروکش کردن این بحران نیز باشیم.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. تشریف ببرید مدارس ببنید عامل اختلال روانی کودکان چه کسانی هستند.معلم کلاس چهارم دبستان پسرم یک روانی به تمام معناست.کل والدین دانس آموزان معترض هستند و دستشون جایی بند نیست.به هیچ وجه پرتکل رعایت نمیکنه پنجره باز نمیکنه .فقط هم شخصیت بچه هار زیر سوال میبره و فقط کادش تهدید کردن هست .مدیر مدرسه هم فقط میگه یه ماه دیگه مدارس تموم میشه و ایشون هم بازنشسته میشه صبر کنیید.مدرسه رو برای بچه ها تبدیل کرده به دیونه خونه.در طی سال یک خط هم حتی تدریس نداشته و فقط به بچه ها توهین میکنه.دیروز به مدیر مدرسه گفتم اگه یک بار دیگه به بچه من بی احترامی کنه این خانم رو تو مدرسه کتکش میزنم.مدرسشون هم مدرسه نور قائم در شهرک قائم منطقه یک هستش.

  2. باسلام ازهمان ابتدانبایدمدارس تعطیل میشدند.اماربهداشت جهانی بدلیل قرنطینه هم به مامربوط نمیشودچون بچه های ماهمه جاازمهمانی ومسافرت وخریدبودندجزمدرسه،تقصیرهم ازخودوالدین است که هنگام تدریس انلاین فرزندان رامقیدنمیکردند،لاابالی گری مسبب رفتارهای نابهنجاراست.

    1. واژه لاابالی در خور خودتون هست .لطفا برای خودت استفاده کن نه برای بقیه . لابد خودت لاابالی هستی که بقیه رو شبیه خودت میبینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا