چیستانکیست؟

آیت الله روحانی کیست؟

سید محمدصادق حسینی روحانی متولد ۲۶ تیر ماه ۱۳۰۵ در قم، از مراجع تقلید شیعه است؛ او در سن ۱۴ سالگی به درجه اجتهاد رسید و از شاگردان مشهور سید ابوالقاسم خویی به‌شمار می‌رود.

مدرسه آنلاین- وی هم‌اکنون در قم اقامت دارد. روحانی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۹ به دلیل مخالفت با معرفی منتظری به قائم مقامی رهبری در حصر خانگی به سر برد.

خانواده

او در محرم سال ۱۳۴۵ قمری (برابر با ۱۳۰۵ هجری خورشیدی، و تابستان ۱۹۲۶ میلادی) در شهر قم متولد شد.

پدرش سید محمود روحانی قمی از استادان حوزهٔ علمیه قم است که در سال ۱۳۰۷ (هجری قمری) در قم به‌دنیا آمدجدایشان سید صادق قمی از مراجع تقلید وازشاگردان شیخ انصاری بود.

فرزند او، سیدکاظم روحانی همسر نفیسه اشراقی نوهٔ دختری امام خمینی ره بوده‌است که طبق گفته بیت اشراقی در آبان ۱۳۷۴ از همدیگر جدا شدند.

تحصیلات و تدریس

وی دروس پایهٔ ادبیات عرب را در قم نزد پدرش فراگرفت. سپس در سال ۱۳۵۵ (قمری) در سن ۱۰ سالگی به همراه برادر بزرگترش برای استفاده از استادان بزرگ و نام‌آور حوزهٔ علمیه نجف، راهی نجف شد و دورهٔ چند سالهٔ دروس «سطح» را در مدت یک سال به اتمام رساند و به امتحان و توصیهٔ خویی در سن ۱۱ سالگی وارد درس خارج فقه و اصول شد.

 روحانی پس از مدت کوتاهی که در دروس سید ابوالقاسم خویی شرکت کرد، با خواندن دروس اصول و فقه، آنان را برای عده‌ای از طلاب و علاقه‌مندان به دروس حوزوی، تدریس می‌کرد.

 او در اواخر سال ۱۳۲۹ (خورشیدی) وارد قم شد و در اوایل سال ۱۳۳۰ (خورشیدی) به تدریس دروس خارج فقه و اصول در صحن فاطمه معصومه  س س پرداخت. بیش از نیم قرن است که او به تدریس علوم شیعه می‌پردازد.

رساله عملیه سید محمدصادق روحانی پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، منتشر شد که اولین چاپ آن مطابق موجودی کتابخانه ملی ایران مربوط به سال ۱۳۴۰ش است. برخی معتقدند، او مرجعیتش را زودتر از معاصران خود اعلام کرده است، زیرا هنگام اعلام مرجعیت، هنوز بسیاری از اساتید او زنده بودند.

برخی آراء فقهی

برخی از آرای سید محمدصادق روحانی با نظر عموم مراجع تقلید، تفاوت دارد از جمله:

  • روحانی معتقد است با درگذشت یک مرجع تقلید، مقلدان آن مرجع باید به مرجع تقلید اعلم آن‌زمان مراجعه و در مسائل شرعی از او تقلید کنند و بقا بر تقلید از میت را جایز نمی‌داند.
  • سید صادق روحانی در رابطه با ازدواج دختر باکره، اجازه و اذن پدر را شرط نمی‌داند و معتقد است، دختر بالغه و رشیده می‌تواند بدون اذن پدرش، ازدواج دائم یا موقت داشته باشد.
  • روحانی از موافقان قمه‌زنی است و آن را مجاز و نیکو می‌داند.

فعالیت‌های سیاسی

سید محمدصادق روحانی، در دوران مرجعیت، قبل از انقلاب از فعالان علیه حکومت پهلوی بود و در مقاطع مختلف علیه شاه، اعلامیه‌هایی صادر کرد، اما بعدها از مسائل سیاسی کناره‌گیری کرد.  از جمله اقدامات وی، صدور پیامی در سال ۴۲ش در ارتباط با حمله نظامیان شاه به مدرسه فیضیه،  تحریم انتخابات دوره ۲۱ مجلس شورای ملی بوده است. از دیگر اعلامیه‌‌های او در سال ۴۳ش در مخالفت با تصویب لایحه کاپیتولاسیون است. او در سال ۵۰ش، جشن‌های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی را تحریم می‌کند. در سال ۵۶ش نیز چند پیام صادر می‌کند از جمله، پیامی درباره حادثه کشتار مردم در راهپیمایی ۱۹ دی قم،‌ اعلامیه‌ای در سالگرد واقعه کشف حجاب و اطلاعیه‌ای به مناسبت چهلمین روز کشتار مردم تبریز.

نامه آیت‌الله خویی درباره ملاقات با فرح

سید ابوالقاسم خویی در یادداشتی خطاب به روحانی درباره ناگهانی و ناخواسته بودن ملاقات فرح دیبا با خویی می‌نویسد: «شدیداً نسبت به حوادث ناگوار و فجایعی که در ایران رخ داده و رفتار ظالمانه شاه را به‌عنوان اعتراض با او مطرح کردم و او هم با ناراحتی خیلی زود از منزل خارج شد.»

نامه‌ای درباره فلسطین

روحانی نامه‌ای در سال ۱۳۵۲ش خطاب به انور سادات و حافظ اسد درباره مسئله فلسطین و لزوم اتحاد و یکپارچگی مسلمانان در برابر اسرائیل نوشته است.

منبع: ویکی شیعه

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا