خبر ویژه

آقای وزیر مدارس خشت و گلی جمع شد ولی مدارس سنگی نه!

 محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش کشورمان دو هفته پیش و در گفت و گویی با رسانه ها از جمع شدن مدارس خشت و گلی گفته است؛ ادعای بزرگی که گفته شد تا مثلاً از کارنامه درخشان وزارت فعلی پرده بردارد. با این همه نمی دانیم چرا در آن سخنرانی اصلاً به مدارس سنگی اشاره ای نشد!؟

مدرسه آنلاین– هر چند در سال های گذشته اقدامات موثری برای تجهیز و نوسازی مدارس کشور انجام شده است، اما باید بگوییم که تا پایان همه مشکلات موجود در بخش زیر ساختی مدارس کشور راه دارزی وجود دارد؛ موضوع مهمی که البته گویا وزیر آموزش و پرورش به ویژه در ماه های پایانی دولت علاقه ندارد به بخش های منفی آن نگاه بکند و در گفت و گوی رسانه ای تلاش کرده تا همه چیز را مطلوب و خوب نمایش دهد.

محسن حاجی میرزایی روز پنجشنبه 16 اردیبهشت ماه در آیین افتتاح بیش از هزار کلاس درس که به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور رییس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید هر روز ۲۸ کلاس درس تاسیس شد و ۱۶ هزار فضای آموزشی با ۸۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس به بهره برداری رسید؛ همچنین بودجه عمرانی کشور برای مدرسه سازی در سال ۹۹ افزایش ۷.۵ برابری داشت.

حاجی میرزایی در این سخنرانی که ایرنا آن را پوشش داد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، ۱۰.۵ درصد از تعداد مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی کاسته شد و در پنج سال اخیر این تعداد از ۳۰ درصد کل مدارس به ۱۹.۵ درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به ۲ برابر شدن کلاس های درس در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۹، گفت: متوسط سرانه آموزشی به ازای هر دانش آموزش از چهار و هشت دهم در سال ۹۲ به پنج و دو دهم در سال ۹۹ افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد که تعداد جمعیت دانش‌آموزی همه ساله افزایش دارد و با ۸۰۰ هزار افزایش تعداد دانش‌آموز روبرو بودیم.

وی در ادامه به مشارکت خیرین در مدرسه سازی اشاره کرد و ادامه داد: اعتبارات از ۵۵۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرد و میزان اعتبارات دولتی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۹، ۱۰ برابر شده است.

حاجی میرزایی درباره مشارکت مردم در طرح آجر به آجر، گفت: سال گذشته طرح آجر به آجر را برای مشارکت عمومی طراحی کردیم و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از مردم با آورده‌های اندک به این نهضت بزرگ پیوستند.

وی همچنین اعلام کرد که در این دولت، همه بخاری های نفتی در مناطقی که دارای زیرساخت گاز بود، جمع آوری و ۲۷۶ هزار کلاس به سیستم گرمایشی استاندارد، مجهز شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، هر روز ۸۹ کلاس از نظر سیستم گرمایشی ایمن و همه مدارش خشت و گلی جمع شد؛ این در حالی است که در سال ۹۷ تعداد هزار مدرسه خشت و گلی داشتیم.

حاجی میرزایی گفت: امروز همه مدارس خشت و گلی با مدارس ایمن جایگزین شده است.

این گفته های آقای وزیر در حالی است که در همین سال جاری تحصیلی و سال های پیشتر بارها شاهد خسارت شدید جانی و مالی به واسطه زیر ساخت های ضعیف در مدارس کشور بوده ایم.

جدا از این مسئله و حتی اگر بپذیریم حالا دیگر مدرسه خشت و گلی در کشور نداریم، این نکته را نباید از نظر دور بداریم که هنوز در کشور تعداد زیادی مدارس سنگی داریم که در مناطق عشایر فعال هستند و  دانش آموزان در آنها با کم ترین امکانات مشغول تحصیل هستند.

این را مستند به گفته های اخیر مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  مورد اشاره قرار می دهیم که امروز و در همین باره به رسانه ها گفت:  در برخی مناطق عشایری، در ساخت مدرسه از سنگ به‌عنوان مصالح غالب منطقه استفاده‌شده است.

وی توضیح داد: در این مناطق، امکان جابجایی مصالح فراهم نیست و برای حمل کانکس نیز مجبوریم برای فراهم کردن امکانات از بالگرد استفاده کنیم اما درهرحال سعی شده است برای دوره ابتدایی از هر روشی استفاده شود تا امکانات لازم را فراهم کنیم.

معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر این که باید مسئله مدارس سنگی را حل کنیم، افزود: 4 هزار مدرسه سنگی در مناطق عشایری داریم که عمدتاً در خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پراکنده است.

وی ادامه داد: برآورد اعتبار برای این موضوع حدود 4 هزار میلیارد تومان است تا برای ساخت مدارس یک تا سه کلاسه اقدام شود.

بر اساس گفته های رئیس سازمان نوسازی مدارس می بینیم که در کشور هزاران مدرسه سنگی فعال داریم که وزیر آموزش و پرورش به آنها در سخنرانی نیمه اردیبهشت خود اشاره نکرده بود.

مدارس سنگی جدا از مدارس کپری است که می دانیم آن مدارس نیز در کشور فعال هستند و پیشتر مدرسه آنلاین در گزارشی «آقای وزیر مدارس خشت و گلی جمع شد ولی هنوز مدارس کپری داریم» با همین رویکرد به آنها نیز اشاره کرده بود.

امید اینکه روزی نگاه جامع و عادلانه مسئولان به حوزه آموزش و پرورش وجود چنین تناقض هایی را در گفتار و کردار از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا