بهداشت و درمانمامان بابا

حواستان به منیزیم باشد که کمبودش این عوارض را ایجاد میکند

منیزیم یک مادۀ معدنی است که برای استحکام استخوان‌ها، حفظ ضربان قلب و فشار خون و رفع برخی از بیماری‌ها مؤثر است.

مدرسه آنلاین – منیزیم  یکی از مواد معدنی بسیار مهم است که تقریبا در 300 واکنش بیوشیمیایی بدن نقش دارد. متأسفانه، کمبود این مادۀ معدنی به سادگی از طریق آزمایش قابل‌ تشخیص نیست. به همین دلیل، آشنایی با علائم کمبود منیزیم اهمیت زیادی دارد.

منیزیم در جلوگیری از کلسیفیکاسیون (تجمع کلسیم در بافت) سرخرگ‌ها و در نتیجه سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد. این ماده، از طریق افزایش تاثیر ویتامین D به جذب بیشتر کلسیم و در نتیجه سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، در تولید انرژی، سم‌زدایی، فعالیت عضلات و اعصاب، هضم پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ و همچنین عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین نقش دارد.

عوارض کمبود منیزیم 

کمبود منیزم یکی از مشکلات تقریبا نادر است اما بر اساس تحقیقات انجام شده، ما معمولا در طول روز کمتر از مقداری که لازم است، منیزیم مصرف می‌کنیم. کمبود منیزیم ممکن است مدت‌ها تشخیص داده نشود چون نشانه‌های بارز آن زمانی دیده می‌شود که سطح منیزیم بدن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

دلایل متعددی برای ایجاد کمبود منیزیم وجود دارد؛ از رژیم غذایی ناسالم و غیرمتعادل گرفته تا از دست دادن منیزم در بدن.

کمبود منیزیم می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات متعددی باشد؛ مثلاً ابتلا به قند خون، جذب نامناسب و ناقص مواد غذایی، اسهال مزمن، بیماری سلیاک، سندروم استخوان گرسنه و… افرادی که وابسته به نوشیدنی‌های الکلی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

 نشانه‌‌های کمبود منیزیم

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک اختلال است که با ضعف استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی استخوان مشخص می‌شود. جالب اینجا است که کمبود منیزیم نیز یک عامل خطر برای پوکی استخوان است. کمبود ممکن است به طور مستقیم استخوان‌ها را تضعیف کند و سطح کلسیم خون را که اصلی‌ترین ساختار استخوان است، کاهش می‌دهد. مطالعات روی موش‌ها تایید می‌کند که کاهش منیزیم در رژیم غذایی باعث کاهش توده استخوانی می‌شود.

خستگی و ضعف عضلانی

خستگی یکی دیگر از علائم کمبود منیزیم است. خستگی شدید یا مداوم ممکن است نشانه یک مشکل باشد. از آنجا که خستگی یک علامت غیر اختصاصی است، یافتن علت آن غیرممکن است مگر اینکه با علائم دیگر همراه باشد. یکی دیگر از علائم مشخص کمبود منیزیم ضعف عضلانی است که به عنوان میاستنی نیز شناخته می‌شود. دانشمندان معتقدند ضعف به دلیل از دست دادن پتاسیم در سلول‌های ماهیچه‌ای است، وضعیتی که با کمبود منیزیم همراه است؛ بنابراین کمبود منیزیم یکی از علل احتمالی خستگی یا ضعف است.

فشار خون بالا

مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که کمبود منیزیم ممکن است فشار خون را افزایش داده که یک عامل خطر قوی برای بیماری‌های قلبی است. چندین مطالعه نشان می‌دهد که سطوح پایین منیزیم یا رژیم غذایی ضعیف ممکن است فشار خون را افزایش دهد. چندین بررسی به این نتیجه رسیده اند که مکمل‌های منیزیم ممکن است فشار خون را به ویژه در بزرگسالان مبتلا به این بیماری کاهش دهد.

آسم

گاهی کمبود منیزیم در افراد مبتلا به آسم شدید مشاهده می‌شود. علاوه بر این، میزان منیزیم در افراد مبتلا به آسم کمتر از افرادی است که این بیماری را ندارند. محققان معتقدند کمبود منیزیم ممکن است باعث تجمع کلسیم در عضلات پوشاننده مجاری هوایی ریه‌ها شود. این امر باعث تنگ شدن مجاری تنفسی شده و تنفس را دشوارتر می‌کند. جالب اینجاست که گاهی یک دستگاه استنشاقی با سولفات منیزیم به افراد مبتلا به آسم شدید داده می‌شود تا به گسترش مجاری تنفسی کمک کند.

ضربان قلب نامنظم

نامنظم شدن ضربان قلب یکی از جدی‌ترین علائم کمبود منیزیم است. آریتمی، اغلب هیچ علامتی ندارد. با این حال، در برخی افراد، ممکن است باعث تپش قلب شود. در شدیدترین موارد، آریتمی ممکن است خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی را افزایش دهد. دانشمندان معتقدند که عدم تعادل سطح پتاسیم در داخل و خارج از سلول‌های ماهیچه‌های قلب می‌تواند موجب این مشکل شود، وضعیتی که با کمبود منیزیم همراه است. برخی از افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب و آریتمی، سطح منیزیم کمتری نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، نشان داده اند. تزریق منیزیم در برخی بیماران موجب بهبود قابل توجهی در عملکرد قلب آن‌ها می‌شود. مکمل منیزیم همچنین ممکن است به کاهش علائم در برخی از افراد مبتلا به آریتمی کمک کند.

دلایل کمبود منیزیم

مهم‌ترین دلایل کمبود منیزیم در بدن عبارتند از:

کاهش میزان منیزیم موجود در خاک و در نتیجه کاهش منیزم در مواد غذایی روزانه.

افزایش مصرف قند و کافئین.

استفاده از فلوراید و کلر در آب لوله‌کشی که موجب ترکیب این مواد با منیزیم و در نتیجه کاهش منیزیم در آب مصرفی می‌شود.

افزایش میزان اضطراب روزانه انسان‌ها در زندگی ماشینی و پرسرعت امروزی

راه‌های درمان کمبود منیزیم

علائم کمبود منیزیم را می‌توان با مصرف غذا یا مکمل درمان کرد.

 غذاهای غنی از منیزیم

درمان کمبود منیزیم در طب سنتی با اصلاح رژیم غذایی انجام می‌شود. مواد غذایی مختلفی هستند که می‌توانند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین نمایند. البته این در صورتی است که این مواد غذایی از خاک دارای منیزیم کافی بدست آمده باشند.

منابع گیاهی منیزیم عبارتند از:

اسفناج: 157 میلی‌گرم منیزیم در یک لیوان اسفناج

برگ چغندر:‌ ۱۵۴ میلی‌گرم منیزیم در یک لیوان برگ چغندر

تخمۀ کدو: ۹۲ میلی‌گرم منیزیم در یک ‌هشتم لیوان تخمه‌ کدو

بادام: ۸۰ میلی‌گرم منیزیم در یک لیوان بادام

آووکادو: ۵۸ میلی‌گرم منیزیم در یک عدد آووکادوی متوسط

انجیر: ۵۰ میلی‌گرم منیزیم در نصف لیوان انجیر

شکلات تلخ: ۹۵ میلی‌گرم منیزیم در ۶۵ گرم شکلات تلخ

موز: ۳۲ میلی‌گرم منیزیم در یک عدد موز متوسط

منابع حیوانی تامین منیزیم شامل موارد زیر است:

لبنیات مانند ماست

انواع ماهی مانند سالمون

مضرات مصرف بیش از حد مکمل‌های منیزیم

توجه داشته باشیم منیزیمی که به طور طبیعی در غذا وجود دارد مضر نیست و نیازی نیست کاهش یابد. اما منیزیم موجود در مکمل‌های غذایی و دارو‌ها نباید بیش از حد مجاز مصرف شوند، مگر آنکه توسط پزشک متخصص تجویز شوند.



کمبود منیزیوم عوارضی دارد که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا