تربیتیمامان بابا

نگاه سلبی و مواجهه آزادانه درباره پخش موسیقی در مدارس

آیا استفاده از موسیقی در مدرسه امری مطلوب است؟ آیا موسیقی تاثیر مثبتی در روند یادگیری دانش آموزان دارد؟ مقاله «مواجهه هوشمندانه با کاربرد موسیقی در تربیت مدرسه‌ای» به این پرسش ها پاسخ می دهد.

مدرسه آنلاین – زهرا ربانی امروز در همایش ملی آموزش و پرورش ارزش‌ها در دوره دبستان و پیش‌دبستان (رویکرد ایرانی ـ اسلامی) که در دانشکده رفاه برگزار شد، در ارائه مقاله‌ای با عنوان مواجهه هوشمندانه با کاربرد موسیقی در تربیت مدرسه‌ای اظهار کرد: هم‌اکنون در دو سر طیف مواجهه بازدارنده یعنی نگاه سلبی به موسیقی و مواجهه آزادانه یعنی تجویز موسیقی برای تربیت و آموزش کودکان قرار داریم.

وی افزود: ما باید نگاه هوشیارانه داشته باشیم و موسیقی لزوما جایگاه خاص در تربیت ندارد بلکه می‌تواند به عنوان یک ابزار در کنار محتوای خوب قرار بگیرد.

ربانی درباره کاربرد موسیقی در مدارس تصریح کرد: باید از روح و روان دانش‌آموزان مراقبت کنیم، مدرسه نباید خاستگاه تغییر ذائقه دانش‌آموزان و انحراف آنها از فطرت باشد. منبع اصلی انرژی در آموزش مدرسه‌ای کلمات و جملات معلم است.

این دانشجوی دکترای دانشگاه علامه گفت: می‌توان دانش‌آموزان را با اصوات نورانی و فطری مانوس کرد و یک نمونه آموزش موسیقیایی عملکرد “استاد نیرزاده” است که معلم مدارس تهران بود؛ او در روش خود آموزش موسیقیایی داشت یعنی برای آموزش از روش نمایش و ریتم با آواز خواندن خود استفاده می‌‌کرد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. موسیقی لزوما قرار نیست فقط برای محتوای یادگیری بهتر استفاده بشه. مثلا دانش اموزان کودک و پایه ابتدایی، میتونند با موسیقی انرژی خودشون رو تخلیه کنند که این کار براشون لازمه، یا میتونه انگيزه و انرژی بیشتری برای ورزش کردن به اونا بده. همین دو تا هم میتونه به طور غیر مستقیم به روند درسی اونا هم کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا