مامان بابا

برای خرید جهیزیه ی آسان و کم هزینه دانستن این نکات مهم است

خرید جهیزیه از مقدمات عروسی و ازدواج است. همۀ عروس‌ها با ذوق فهرستی از لوازم خانه می‌نویسند و سعی می‌کنند طبق آن خرید کنند.

مدرسه آنلاین – خرید جهیزیه از آن بخش‌های جذاب و البته کمی دشوار است که اغلب خانوادۀ عروس مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد و مادرها و عروس‌خانم‌ها تا چند وقت هر روز بازار هستند تا لوازم خانۀ عروس را خریداری کنند.

هنگام خرید باید به این نکته توجه داشت که بهتر است لوازم ضروری و کارآمد را در اولویت قرار داد و بقیۀ وسایل را برای بعد از عروسی و در طی زندگی گذاشت. بدین ترتیب خرید آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌شود.  وقتی همۀ وسایل را داشته باشیم دیگر شوقی برای خرید در طول زندگی نداریم. گذشته از اینکه بسیاری از وسایل در طول زندگی اصلاً کارآیی ندارد و فقط چون مد است خریداری می‌شود. در زیر برخی از نکات مهم برای خرید جهیزیه را یادآور می‌شویم.

انتخاب یک زمان مناسب برای خرید جهاز

توجه به زمان خرید جهاز، یکی از مهم‌ترین نکات است. به دلیل تورم و گرانی‌های پی‌در‌پی، بهتر است ابتدا لوازم بزرگ و ضروری (البته درصورتی فضای مناسب برای نگه‌داری وسایل را داشته باشید) مثل یخچال، گاز، ماشین لباسشویی و… را خریداری کنید و بعد به سراغ اقلام کوچک‌تر بروید.

مشخص کردن متراژ خانه

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب و خرید جهیزیه، در نظر گرفتن متراژ و ابعاد منزل است؛ چرا که لوازمی مثل مبلمان و سرویس چوب، فرش، میز نهارخوری، ظرفشویی و … دقیقاً با متراژ و فضای خانۀ شما ارتباط مستقیم دارد.

پس برای آنکه از خرید جهیزیه کاملاً راضی باشید و بعد از چیدمان اثاثیه، از نگاه کردن به لوازم و منزل خود نهایت لذت را ببرید، همه‌چیز را متناسب با ابعاد و فضای خانه خریداری کنید؛ در واقع اگر می‌خواهید برای شروع زندگی مشترک، خانه‌ای بخرید و یا اجاره کنید، ابتدا برای آن اقدام کنید و بعد از جهیزیه را تهیه کنید.

از رسم و رسوم باخبر شوید

هر شهری و حتی بعضی از روستاهای یک شهر، قوانین متفاوتی برای تهیۀ جهیزیۀ عروس دارند؛ برای مثال در بعضی شهرهای ایران رسم است که خانوادۀ عروس تمام اقلام جهیزیه را تهیه کند؛ در حالی که فرهنگ‌های دیگری هستند که تهیۀ فرش و سیستم صوتی و تصویری را بر عهدۀ داماد می‌گذارند. با اینکه هدف نهایی همه این رسوم خوشبختی عروس و داماد است؛ اما بهتر است برای اینکه بدانید باید چه چیزهایی را در فهرست خریدتان بگذارید و چطور برنامه‌ریزی کنید، خیلی شفاف از خانواده عروس یا داماد دربارۀ آداب و رسومشان در تهیۀ جهیزیه سؤال بپرسید. اگر هم جزو دسته زوج‌هایی هستید که به رسوم کاری ندارند و دوست دارند زندگیشان را با هم بسازند که چه بهتر!

فهرست جهیزیۀ عروس

بهترین کار قبل از تهیۀ جهیزیۀ عروس، این است که متناسب با متراژ خانه و نیاز زوجین، اقدام به تهیۀ فهرست  جهاز عروس کنید. برای این کار بهتر است لوازم خانه را به بخش‌های مختلفی مانند لوازم برقی، لوازم آشپزخانه، وسایل اتاق پذیرایی، لوازم اتاق خواب، لوازم حمام و … تقسیم‌بندی کنید تا هیچ وسیله‌ای از قلم نیفتد.

بودجه‌بندی و اولویت بندی

بعد از تهیۀ فهرست مورد نیاز خود، نوبت به اولویت‌بندی فهرست جهیزیه است. شما باید متناسب با بودجه خود و هزینه ای که قصد دارید انجام دهید، لوازم ضروری و غیر ضروری جهیزیه را مشخص کنید. ممکن است بودجۀ شما برای تهیۀ تمام جهیزیه عروس کافی باشد ولی بهترین کار این است که ابتدا از لوازم ضروری که اولویت بیشتری دارد، شروع به خرید کنید.

خوب تحقیق کنید

یکی از اقدامات مفید، بعد از تهیۀ فهرست خرید جهیزیه، تحقیق است. سعی کنید درمورد کیفیت مارک‌های مختلف در هریک از کالاهایی که قصد خرید دارید، تحقیقات کافی انجام دهید. تحقیق در خصوص نام و نوع و مدل کالا، صرفه‌جویی خوبی در وقتتان است. هرچه تحقیقاتتان دقیق‌تر باشد، به‌راحتی می‌توانید به همان فروشگاهی مراجعه کنید، که مدل و مارک موردنظرتان را دارد. خرید کالاهای باکیفیت ایرانی، ایدۀ خوبی برای کاهش هزینه‌های خرید جهیزیه است. پرس‌وجو از کسانی که به‌تازگی جهیزیه خریده‌اند، ایدۀ خوبی برای تحقیق است.

رنگ موردعلاقه‌تان را مشخص کنید

یکی از مراحلی که قبل از خرید جهیزیه باید طی کنید، خودشناسی است. باید با دقت تمام علایقتان را بررسی کنید و رنگ‌هایی که از دیدن آنها حس خوبی دارید انتخاب کنید. سعی کنید دو رنگ اصلی، که با یکدیگر  تناسب دارند انتخاب کنید و برای خرید لوازمتان، از همان رنگ‌ها استفاده کنید. تناسب در رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید، بسیار اهمیت دارد و لازم است برای جلوگیری از تکراری شدن رنگ‌ها در همه‌ جای خانه، برای آشپزخانه، سالن پذیرایی و اتاق خواب، رنگ‌های جداگانه‌ای انتخاب کنید. این رنگ‌ها در خرید جهیزیه خیلی کمکتان می‌کند.

لوازم غیرضروری جهیزیه عروس

لوازم غیرضروری جهیزیه، لوازمی است که، سال‌های سال در کابینت منزل آینده‌تان باقی ‌می‌ماند. مثلاً اگر اهل گرفتن آب‌میوه نباشید، آب‌میوه ‌گیری، وسیله‌ای غیرضروری خواهد بود. اما درصورتی‌که حوصلۀ تهیه آب پرتغال را در منزل داربد، این وسیله برایتان کاربردی است. پس سعی کنید، ضروریات زندگی‌تان را واقع‌بینانه تعیین کنید. درغیر این‌صورت، کابینت‌ها و کمدهایتان، پر از لوازمی است که سالی یک‌ بار هم از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

کم بخرید

چنانچه هنوز نمی‌دانید قرار است در خانه چند متری زندگی کنید یا از فرم خانه بی‌خبر هستید، تا جایی که امکان دارد کم خرید کنید و بیشتر خریدها را به وقتی موکول کنید که وضعیت خانه مشخص شد. اگر می‌دانید فرم خانه‌تان چه شکلی است، دو گزینه پیش رو خواهید داشت: یا خانه خریده‌اید و مطمئن هستید چند سالی در آن زندگی خواهید کرد یا مستأجر هستید و قراردادتان یک ساله است. در وضعیت اول با خیال راحت وسایلی هماهنگ با شکل کلی خانه تهیه کنید؛ اما وقتی مستأجر هستید، خیلی در قید و بند فرم خانه نباشید و وسایلی بخرید که اگر قرار به اسباب‌کشی شد، به خانه‌های دیگر هم بیایند.

رودربایستی را کنار بگذارید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که برای جلب رضایت دوستان، فامیل و به طور کلی مردم؛ حاضر می‌شوید زیر بار قسط و قرض بروید تا یک جهیزیۀ آنچنانی تهیه کنید، خوب است بدانید که با این کار نه تنها باعث عذاب خودتان و همسرتان می‌شوید؛ بلکه بار سنگینی را روی دوش خانواده‌هایتان می‌گذارید که تا مدت‌ها آزارشان خواهد داد. واقعیت این است که در شرایط امروزی جامعه و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هر حرکت ناشیانه‌ای در حوزۀ مسائل مالی می‌تواند قیمت گزافی داشته باشد و منجر به مشکلاتی شود که به راحتی قابل شدن نخواهند بود. رودربایستی را با خودتان و دیگران کنار بگذارید و دست از آزار خودتان بردارید. خیلی‌ها چندین سال است که جشن ازدواجشان را عقب می‌اندازند؛ چون هنوز نتوانسته‌اند جهیزیۀ رؤیایی تهیه کنند. به جای انتظار، حتی اگر شده وسایل برقی کارکرده اما تمیز بخرید و در خانه‌تان بگذارید و سر زندگیتان بروید. مطمئن باشید مردم هم زندگی خودشان را دارند و به شما فکر نمی‌کنند. بیایید رسم ساده‌زیستی را به بقیه هم یاد بدهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا