تربیتیمامان بابا

معیارهای ازدواجی که آخر و عاقبت ندارد؛ مراقب باشید

ازدواج از مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی هر فردی اتفاق می‌افتد. از این رو دقت و داشتن معیارهای صحیح می‌تواند به یک زندگی موفق و عاقبت خوش منجر شودو معیارهای ناصحیح عواقب جبران‌ناپذیری دارد.

مدرسه آنلاین – بسیاری از رابطه‌ها و ازدواج‌ های امروزی به علت معیارهای ناصحیح و ملاک قرار دادن ظاهر و امور مادی و برخوردهای حسی متأسفانه چندان موفق نیست. آمار طلاق بالا رفته و برخی نیز به دلیل پایبنید به زندگی به ادامۀ زندگی تن می‌دهند. البته در این میان عده‌ای که با ملاک درست انتخاب کرده‌اند زندگی موفق و عاشقانه‌ای دارند و فرزندان شایسته‌ای تربیت می‌کنند.

شوربختانه آمار طلاق در ایران و سایر کشورها نشان می‌دهد که اخیراً بسیاری از ازدواج‌ها اعم از مدرن، سنتی و ترکیبی از هر دو ختم به خیر نمی‌شود. اینکه چه می‌شود دو نفر انسان بالغ با این همه بالا و پایین کردن سرانجام در زندگی شکست می‌خورند و انتخاب مناسبی انجام نمی‌دهند. امری که ضربه‌ای مهلک بر روح و روان زوجین و خانواده‌ها و فرزندان آنهاست. در این مواردباید به انتخاب و تصمیم‌گیری افراد شک کرد وگرنه در مدتی کوتاه نمی‌تواند تغییر چشمگیری در شخصیت و نحوۀ نگرش افراد پدید بیاید و به بیانی دیگر این همسر همانی است که تا چند روز پیش برایت آسمانی و عالی و تک بود.

در این مقاله می‌خواهیم با معیارهای اشتباه و خطای در انتخاب همسر آشنا شویم.

* امید به تغییر در آینده

گاه پیش می‌آید که ما فردی مواجه می‌شویم که برخی از ویژگی‌ها و معیار‌های مورد نظر ما را دارد، اما در موارد دیگر بر عکس کاملاً متضاد با معیار‌های ماست. درست است که انسان در معاشرت و پیوند طولانی مدت با یکدیگر ممکن است تغییر کنند، اما برخی از ویژگی‌های شخصیتی انسان ممکن هست هرگز تغییر نکند.  باید یادتان باشد تا زمانی که فردی نخواهد و خود انگیزه به تغییر نداشته باشد، شما نمی‌توانید او را مجبور به تغییر کنید و در چنین حالتی نه تنها زندگی شما جذاب‌تر نخواهد شد بلکه بدتر از حد تصور هم می‌شود. پس در صورت برخورد با چنین تفاوت‌های اساسی، هرگز بی گدار به آب نزنید و قبل از هر تصمیمی خوب شرایط را بسنجید.

*خوش‌تیپی و خوشگلی معیار معقولی نیست

با وجود اینکه زیبایی ظاهری برای تشکیل زندگی لازم است، توجه به این نکته مهم است که زیبایی سلیقه‌ای و نسبی است. اگر عاشق ظاهر فردی شوید به یاد داشته باشید که ظاهر بعد از گذشت زمان تغییر می‌کند. حادثه‌ای طبیعی یا تصادفی ناگهانی می‌تواند در چند ثانیه ظاهر افراد را تغییر دهد.

پس اگر به ظاهر، زیبایی، خوش‌تیپی و صورت فردی دل ببندید کمی نامعقول و سطحی برخورد کرده‌اید و احتمال اینکه ازدواجتان دچار مشکل شود افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، ظاهر پس از مدتی حالتی عادی به خود می‌گیرد و زیبایی و هیجان روزهای اول نیز مدتی کوتاه ادامه دارد. از طرف دیگر، افراد خیلی معروف، زیبا، خوش‌تیپ، ستارگان سینما و بازیگران نیز به علت ظاهر بسیار جذابی که دارند همواره در کانون توجه قرار دارند و همین موضوع می‌تواند پایه‌های زندگی مشترک را سست کند.

پول و ثروت طرف مقابل چشمتان را نگیرد

به یقین برای شروع یک زندگی ابعاد مالی تأثیرگذار و مهم است اما نه به این صورت که همه ابعاد دیگر زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. ازدواج با فردی ثروتمند از خانواده‌ای اشرافی به منظور افزایش رفاه و راحتی یا استفاده از ثروت باد آورده علاوه بر اینکه خلاف انصاف است، نمی‌تواند ضمانت خوشبختی باشد.

پول و ثروت نیز مانند ظاهر افراد بسیار بی‌ثبات و قابل تغییر است و نمی‌توان ضمانتی برای دوام و جاودانگی آن در نظر گرفت. افرادی که به امید سوء استفاده مالی با فردی ازدواج می‌کنند تعجبی هم ندارد با دیدن فردی ثروتمندتر به سمت او ‌روند و زندگی خود را رها کنند. علاوه بر این، اگر فردی احساس کند که به علت ثروتش مورد توجه قرار گرفته خود نمی‌توانند به همچین رابطه‌ای ادامه دهد.

*عشق کافی نیست

«عشق» معیار ازدواج برای بسیاری از ما است. گاهی اوقات آن‌قدر یک نفر را دوست داریم که حاضریم برای با او بودن هر چیزی را تحمل کنیم. با همه این‌ها احتمالاً باید این جمله را شنیده باشید که عشق برای شروع یک زندگی کافی نیست. یک زندگی مشترک در کنار اینکه به علاقه نیاز دارد نیازهای دیگری مثل توانایی اقتصادی، درک متقابل، بلوغ فکری و… نیز دارد.

* انتخاب‌های هیجانی و سرخوشانه

جملات یک جوان عاشق را بشنوید: «همون لحظه اول که دیدمش، مهرش به دلم نشست»، «ما با هم تفاهم داریم، می‌دانم خوشبخت می‌شویم»، «من فقط با این دختر‌/ ‌پسر ازدواج می‌کنم و گرنه قید ازدواج را می‌زنم»، «هیچ کس نمی‌تواند مرا از عشقم جدا کند» و…

اندک نیستند دختران و پسرانی که با یک نگاه یا یک آشنایی کوتاه‌مدت، یک دل نه صد دل عاشق و شیدای هم شده‌ و به گمان آن که نیمه گمشده‌شان را پیدا کرده‌اند، بدون توجه به معیارهای اساسی و حتی با وجود مخالفت خانواده‌هایشان تصمیم به ازدواج گرفته و بر سر سفره عقد نشسته‌اند؛ اما بعد از گذشت اندک زمانی و گاه حتی تا زیر یک سقف نرفته از انتخابشان پشیمان شده و کاسه چه کنم، چه کنم به دست گرفته‌اند.اگر شما هم در چنین شرایطی، فقط به حکم عاشقی و علاقه‌مندی بسیار به فرد مقابلتان تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، دست نگه دارید! بی‌شک شما تحت تاثیر هیجاناتتان جوگیر شده‌اید. بی‌تعارف باید بگوییم عشق آتشین چشم و گوشتان را کور و کر کرده است!

*چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارید

«از دخترخاله‌ات یاد بگیر، شوهری پیدا کرد که بیا و ببین!»، «پسرعمه‌ات چه دختر زیبارویی را به همسری انتخاب کرده است!»، «همه توانستند ازدواج کنند الا تو یکی» و… صحبت‌های این چنینی در بسیاری از خانواده‌هایی که جوانان هم‌سن و سال دارند که اتفاقا همگی‌شان هم دم‌ بخت هستند، بسیار شنیده می‌شود.

اگر شما هم در چنین شرایطی هستید؛ از هر کسی که سراغ‌تان می‌آید حرف و حدیث می‌شنوید، تحت فشار هستید و احساس اجبار به ازدواج می‌کنید، خانواده‌تان شما را لای منگنه گذاشته و اصرار به ازدواج سریع‌تر شما دارند، اگر به دنبال برترین انتخاب‌ها هستید یا این که نقشه می‌کشید چگونه و چطور می‌توانید از دیگران رویی کم کنید تا بیایند و ببینند و… باید بگوییم اینجا چراغ قرمز است، لطفا ایست کنید، حرکت شما جایز نیست، حتما جریمه خواهید شد!

میل شدید به جبران کردن و خودی نشان دادن، کم کردن روی اطرافیان از طریق ازدواج یا مقایسه دائم گزینه انتخابی خود با مورد ازدواج دیگران و… به عنوان نشانه‌های خطر در انتخاب محسوب می‌شوند که می‌توانند مسیر زندگی‌تان را در سرابی پیش ببرند که هرگز آبی گوارا و قابل نوشیدنی یافت نخواهد شد.

در مجموع برای یک زندگی موفق باید از خطاها چشم‌پوشی کرد و بنا را بر سازگاری گذاشت اما در انتخاب نیز باید دقت کافی را داشت به ویژه مسائلی که برای فرد اهمیت ویژه‌ای دارد نباید نادیده گرفته شود. تفاوت‌ها و تشابهات فرهنگی از عمده مواردی هستند که در موفق یا عدم موفق بودن ازوداج نقش بسیار ویژه‌ای دارند. اگر تفاوت‌ها بسیار زیاد باشد بهتر است ازدواج صورت نگیرد و به سراغ کسی رفت که تفاهم‌های فرهنگی بیشتر باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا