شعر و داستانکتابخانه

معرفی چند کتاب داستان درباره ی امام رضا علیه السلام

فواید خواندن کتاب برای کودکان بسیار اهمیت دارد. کودکانی که هر روز کتاب‌ برایشان خوانده می‌شود از مهارت و توانایی بیشتری برخوردار می‌شوند و می‌توانند در آینده موفق‌تر باشند.

مدرسه آنلاین– با کتاب خواندن نه‌تنها دایره لغات کودکان‌تان را تقویت می‌کنید بلکه به آن‌ها کمک می‌کنید که شکل حروف و کلمات را یاد بگیرند و زودتر خواندن و نوشتن را بیاموزند. همچنین از فواید خواندن کتاب برای کودکان با صدای بلند این است که به آن‌ها کمک می‌کند تا موضوعات مختلف در مورد جهان و زندگی اطراف‌شان را درک کنند.

خواندن کتاب با موضوعات مختلف و کشف علایق بچه‌ها از مسائلی است که والدین به آن باید توجه داشته باشند. در عین حال مسائلی که لازمۀ رشد، زندگی، دین، فرهنگ، رسوم، اخلاق و … است باید در خوانش لحاظ شود.

ما گاه به گاه کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم. امروز نیز به مناسبت دهۀ کرامت و ولادت حضرت رضا علیه‌السلام به معرفی چند کتاب داستان دربارۀ امام رضا می‌پردازیم.

امام رضا (ع) برای دبستانی‌ها  

این اثر را حسین فتاحی نوشته و نشر قدیانی منتشر کرده است.

«چهارده قصه، چهارده معصوم» عنوان مجموعه کتابی برای دبستانی‌هاست. این مجموعه کتاب‌ها که برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده در چهارده جلد جداگانه منتشر شده است. کتاب‌هایی که هر یک گویای زندگی یکی از ائمه اطهار (ع) هستند. از بارزترین ویژگی‌های این داستان‌ها می‌توان به زبان ساده‌ای اشاره کرد که در آنها به کار رفته و به دلیل همین سادگی، داستا‌ن‌ها برای کودکان دبستانی قابل درک و جذاب شده‌اند.

کتاب حاضر از این مجموعه حاوی داستان‌هایی از زندگی هشتمین امام شیعیان، حضرت رضا (ع) است. در این قصه‌ها از تولد، خانواده، تحصیل، مدارج علمی، خصوصیات اخلاقی و شهادت امام (ع) صحبت شده است.

 فتاحی نویسندۀ این کتاب، ضمن رعایت سندیت وقایع تاریخی هر داستان و ذکر نام دقیق شخصیت‌ها، مکا‌ن‌ها و تاریخ‌ها سعی کرده تا جنبه داستانی آثار مورد نظر را هم نادیده نگیرد. از این طریق علاوه بر بازنگری حوادث و شرح زیبایی‌های زندگی چهارده معصوم (ع)، خواننده به پیگیری هر داستان و مراجعه به کتاب بعدی تشویق می‌شود.

خوشبوتر از گلاب

این اثر را شکوه قاسمنیا نوشته و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

کتاب، شرح مختصری از زندگی امام رضا)ع (از بدو تولد تا جانشینی پدر، بیان بعضی نامه‌ها و مکاتبات او با پدرش که سال‌ها در زندان بود و همانجا مسموم و شهید شد و خطوط کلی زندگی آن امام همام پس از پدر بزرگوارش است. این کتاب ساده و صمیمی و بسیار تأثیرگذار است. اندوه و تنهایی امام جواد)ع(، غریبی امام رضا)ع( در عین بودن در میان یاران، احساس پسندیده پیرزن تنهایی که خانه گلی‌اش به نور حضور گرم امام همواره روشن ماند و درخت آرزوها در خانه او رویید، از لحظات دل‌انگیز این کتاب‌اند. نویسنده، ما را با شیوه زندگی و رفتار و منش حضرت رضا)ع( آشنا می‌کند. حجم کتاب، حروفچینی، شیوه نگارش و لحن مناسب است.

خوشبوتر از گلاب

مجموعه چهارده معصوم جلد 10: امام رضا (علیه‌السلام)

این کتاب را زهرا عبدی نوشته و در انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسیده است.

 این مجموعه دربردارندۀ داستان‌های کوتاهی از زندگانی چهارده معصوم (علیهم‌السلام) برای گروه سنی کودک و نوجوان است. کتاب کودکان را با زندگی امام رضا (علیه‌السلام) در قالب داستان آشنا می‌کند.

امام رضا

۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه ها (همراه با معصومین ۱۰)

 ۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه‌ها جلد دهم از مجموعۀ همراه با معصومین است که به روایت مژگان شیخی و تصویرگری سید حسام الدین طباطبایی است. انتشارات قدیانی این کتاب را در ۱۲۰ صفحه به چاپ رسانده است.

کتاب ۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه ها (همراه با معصومین ۱۰) شامل ۱۰ قصه با عناوین سیب های گاز زده، یک درس تازه، غریبه ی آشنا، گنجشک چه می گفت؟، قرض عبدالله، صیاد و آهو، درخت بادام، نماز باران، پیراهن یادگاری و مسافران مدینه است.

گزیده ای از کتاب ۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه‌ها:

«آهو به چشمان امام خیره شده بود. انگار امام چیزهایی در چشم آن آهو می خواند. امام گفت: پس، بگذار این آهو برود. من قول می دهم که برگردد. تا موقعی که او بیاید، من گروگان تو هستم. صیاد خندید و گفت: خیلی جالب شد! چه حرف هایی می زنید! آهو می رود و برمی گردد؟ من چند ساعت دنبالش دویده ام و نتوانسته ام او را بگیرم. حالا او می رود و خودش بر می گردد؟

باشد، قبول! ولی تا موقعی که آهو برنگردد، کسی نباید از اینجا برود. آهو دو بچه داشت که منتظرش بودند. او رفت و به بچه هایش شیر داد، بعد هم دوباره پیش امام رضا (ع) برگشت.

صیاد، وقتی از دور آهو را دید، از تعجب نزدیک بود شاخ دربیاورد. چشم هایش را مالید و …»

امام رضا (ع) و بچه‌ها: حرم پر از آینه بود

این کتاب را منیره هاشمی نوشته و  انتشارات آستان قدس رضوی در 24 صفحه منتشر کرده است.

این اثر حاوی مجموعه ای از ترانه های کودکانه با موضوع امام رضا(ع) و زیارت است که ویژۀ گروه سنی الف و ب است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا