کلاس درسمتوسطه اولمتوسطه دوم

مروری اجمالی بر تاریخ ولادت امام حسین و قمر بنی هاشم

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز به اجمال بر تاریخ ولادت امام حسین و حضرت ابالفضل علیهماالسلام مروری داریم.

ولادت امام حسین علیه‌السلام

تاریخ دربارۀ ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام چنین می‌گوید که وقتی آن وجود مقدس به دنیا آمد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به خانۀ دختر بزرگوار خود وامیرمؤمنان علیهما‌السلام آمدند و ولادت امام حسین علیه‌السلام را تبریک گفتند و آن حضرت را در آغوش گرفتند و در گوش راست او اذان و در گوش چپ امام حسین علیه‌السلام اقامه گفتند و از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها سؤال کردند که نوزاد خود را چه نام نهاده‌اید؟
آن حضرت فرمود من و علی به احترام شما برای او نامی انتخاب نکردیم. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هم فرمود من هم به احترام خداوند برای او نامگذاری نمی‌کنم. جبرئیل برحضرت محمد نازل شد و عرض کرد که خدای تبارک و تعالی سلام به تو سلام رساند و فرمود از آنجا که جایگاه علی سلام‌الله‌علیه نسبت به تو همچون جایگاه هارون به موسی علیهماالسلام هست، اراده کرده‌ایم که نام پسر کوچکتر هارون را که شبیر است، بر فرزند دوم علی علیه‌السلام بگذاریم. پیغمبر فرمود که معادل عربی شبیر چه می‌شود. جبرئیل عرض کرد که او را حسین نام نهید. بدین ترتیب همچون امام حسن علیه‌السلام که نام فرزند بزرگ هارون به نام شَبَر را برخود گرفت، نام امام حسین علیه‌السلام هم از آسمان آمد. پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حالی که نوزاد عزیز دختر گرامی خود را می‌بوسید گریست و فرمود که برای تو مصیبتی بزرگ در پیش است. سپس فرمود: خداوندا! کشندۀ او را لعنت کن. بعد حضرت به اسما بنت عمیس که آنجا حضور داشت و امام حسین علیه‌السلام را به آغوش پیغمبر داده بود، فرمود که این خبر را به فاطمه بازگو مکن.
در روز هفتم ولادت امام حسین علیه‌السلام پیغمبر اکرم به میمنت ولادت نوۀ گرامی خود گوسفندی را عقیقه کردند و موهای سر امام حسین علیه‌السلام را تراشیدند و هم وزن آن نقره صدقه دادند و بعد باز هم گریان شدند و خطاب به امام حسین فرمودند: «چقدر کشته شدن تو برای من سنگین است!» اسماء بنت عمیس به پیغمبر عرض کرد که این چه خبری است که هم در روز اول ولادت حسین فرمودید هم در امروز بیان می کنید؟
حضرت فرمود که از این می‌گریم که این فرزند عزیزم را گروهی کافر و ستمگر از بنی امیه خواهند کشت. خداوند شفاعت مرا به آنها نرساند. بدین ترتیب در همان آغاز ولادت امام حسین علیه‌السلام، رسول خدا خبر از پایان غمناک زندگی آن وجود مقدس که فدا شدن در راه خدا برای بقای اسلام بود می‌دهد. نکته‌ای که باید بر آن توجه داشت این که این نقل صرفاً نقل شیعه نیست. بلکه در بسیاری از منابع اهل تسنن این سخن آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از همان موقع ولادتِ امام حسین علیه السلام، از شهادت جانگداز آن حضرت خبر داده است.

ولادت حضرت عباس علیه‌السلام

امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه از برادر خود عقیل که به انساب عرب و شناخت خاندان‌های قبایل عربی آگاه بود فرمود که برای من همسری معرفی کن که بتواند فرزندان پسری به دنیا بیاورد که شایسته و شجاع و دلیر و سوارکار باشند. منظور اینکه از خاندانی که به شجاعت و دلاوری معروف باشند خانمی را به حضرت برای همسری معرفی کند. عقیل  فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین دختر  حزام بن خالد  کلابی را معرفی کرد و به حضرت عرض کرد از پدران این بانو هیچ کس را شجاع‌تر در عرب سراغ ندارم.

امیرالمومنین علیه‌السلام با فاطمه کلابیه ازدواج کرد و حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام و برادرانش که جعفر و عثمان و عبداللهِ اکبر باشند از فاطمه کلابیه به دنیا آمدند. دربارۀ اولاد حضرت عباس علیه‌السلام باید عرض کرد که همسر آن حضرت بانویی است به نام  لبابه دختر عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب و از این همسر حضرت عباس علیه‌السلام دارای پنج فرزند پسر شد. به نام عبیدالله که بعدها قاضی حرمین شریفین و همچنین امیر و فرمانروای حرمین شریفین شد. فرزندان دیگر حضرت به نام‌های عباس، فضل، حمزه و ابراهیم بودند. اما نسل حضرت اباالفضل العباس از عبیدالله باقی ماند و تا مدت‌های مدید نوادگان حضرت عباس علیه‌السلام از نسل عبدالله در حرمین شریفین به فرمانروایی در دوران‌های مختلف مشغول و مورد احترام بودند و ذکر شده است که زیبایی و رعناییِ قامت را از جد خود حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام به ارث برده بودند.

برگرفته از صفحۀ دکتر محمدحسین رحبی دوانی در ایتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا