علمی هنریکتابخانه

فرمانروایان علوی در صفحات شمال ایران وارد کتابفروشی ها شد

بررسی زندگی بسیاری از انسان‌های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده‌اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می‌شود تا به معرفی کتاب‌های برتر به ویژه تازه‌های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «فرمانروایان علوی در صفحات شمال ایران» اثر صادق سجادی در حوزۀ تاریخ ایران منتشر شده است. این کتاب را نشر سخن در ۲۸2 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی این اثر آمده است: «حکومت‌های علوی یا سادات بیش از هفت قرن به تفاریق بر پهنه‌ای بزرگ از سرزمین‌های شمالی ایران فرمان راندند و در سیاست، مذهب، روابط اجتماعی و فرهنگ عامه تأثیرات عمیقی از خود برجای نهادند. کتاب حاضر مشتمل است بر تبیین اسباب استیلای علویان بر صفحات شمالی ایران و موقعیت خاندان‌های محلی در برابر آنها و بررسی تحولات سیاسی و اجتماعی آن قسمت از ایران و البته نقش‌های فرهنگی علویان زیدی که سپس به شیعیان اثنی‌عشری تبدیل شدند و تا عصر شاه عباس اول صفوی دوام یافتند.»


سید صادق سجادی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران دارد و دارای فعالیت‌های فرهنگی زیادی است. سجادی در خلال سال‌های تحصیل، تدریس و تحقیق را به موازات هم پیش برده و در دانشگاه‌های تهران، الزهراء، آزاد سلامی، و دانشگاه زنجان نیز تدریس کرده و در تمام این دوران در مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در سمت دستیار مرحوم دکتر زریاب خویی در بخش تاریخ، آنگاه در سمت مدیر بخش علوم، و سپس به عنوان مدیر بخش تاریخ به کار مشغول بوده است. نخستین کتاب او تحت عنوان طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی منتشر شد. سجادی در حوزه‌های تاریخ ادبیات فارسی و ادبیات عرب هم بسیار کار کرده است. همچنین او بیش از پنج سال نیز در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سمت‌های عضو ارشد دانشنامه ادبیات فارسی، دانشنامه شبه قاره هند و مدیر دانشنامه اخیر فعالیت داشته است.

کتاب «فرمانروایان علوی در صفحات شمال ایران» را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا